КУСТУРИЦА: Холивуд је 30их и 40 стварао огромна уметничка дела, а завршио је у веровању да је тржиште бог
Радионица за младе ауторе у оквиру Јесењег позоришног фестивала у Дрвенграду.
Редитељ Емир Кустурица одржао је синоћ у Дрвенграду радионицу за студенте и младе ауторе у оквиру Јесењег позоришног фестивала, истичући да позориште има велику слободу да са мало пара направи велику катарзу. Кустурица је говорио о слободи позоришта да направи катарзу, тржишту које не дозвољава стварање идеологије неопходне за праву уметност, неопходности чувања своје духовности, али и како су му филмови спасили главу.
- Модеран филм је поклопљен силом холивудских глупости које су врло успешне. Срећна околност је што филм кроз Нетфликс може да уђе у сваку кућу, али не можемо очекивати да Нетфликс тражи паметне филмове. Холивуд тридесетих, четрдесетих година је стварао огромна уметничка дела, да би данас завршио у веровању да је тржиште бог. У таквој ситуацији позориште има велику слободу да са мало пара направи велику катарзу - истакао је Кустурица, који сматра да данашњи српски филм трпи највише, зато што се не бави егзистенцијом.
- Био је занимљив случај око кога су се опозиција и позиција сукобили, она баба што је убила инвеститора. Не могу да схватим да се нико од младих не бави причом да жена од 70 година испуца све метке у инвеститора за кога многи тврде да је оно што су капиталисти у својој природи. Њих то не занима, они хоће да направе продор на западно тржиште и у томе се деси да човек побегне од теме из свог позоришта, онога што стварно чини драму - рекао је Кустурица.
Редитељ истиче да би млади аутор могао да направи чудо од те приче и у позоришту и на филму, али да им то не дају идеологије, тј. фондови.
- Они хоће да се баве мрачном сликом или темама као што је оно што смо ми презирали осамдесетих - ''дошло доба да се љубав проба'', да све иде на досетке и вицеве. Има страшних драма и комедија код нас, али је мозак негде преусмерен и није довољно фокусиран на људску егзистенцију - оценио је редитељ. Он је посаветовао окупљене студенте да инсистирају на егзистенцији и судбини.
- Човек може да буде потресен само ако драмско дело донесе искрену и снажну судбину. Ако немамо судбину извезену у времену и простору, немамо са чим да се идентификујемо. Зато су судбине најпотреснија димензија нашег рада - објаснио је Кустурица.
ТАЈНА БЕОГРАДСКОГ АНЂЕЛА СМРТИ: Камена Мештровићева дама о којој се мало зна! (ФОТО)
Проблем је, примећује славни редитељ, што млади остваре две-три улоге и ако примете да су фотогенични, окрену се рекламама.
- Највећи непријатељ уметности су рекламе. Рекламе су као брза храна, ефектне фотографије које убијају мизансцен. Оптички свет модерног гледаоца је упропашћен рекламама. Оне задају суви естетски тон који нема живот, а велики камермани су постали део индустрије, а не велики уметници и у томе је проблем - рекао је Кустурица.
Тржиште као велика пијаца прави неред, скреће пажњу Кустурица.
- Живимо у свету где је све пракса и све је везано за тржиште и новац. Тржиште ствара велики неред, не дозвољава да се развију теорије и идеологије. Проблем данашњег света је у политичкој коректности и у чињеници да нам не дозвољавају да наступе идеологије које би биле производ времена у коме живимо, а са надидеологијом која је заправо одеологија банака, тржишта. Позориште може да живи изван тежине у којој ми живимо и у коме нема правила - рекао је Кустурица.
Наглашава да бисмо дошли до нове естетике, морамо да добијемо нову идеологију. - Није ни лево ни десно, без идеологије нема праве уметности - подвукао је он.