Напад Украјине америчким ракетама на војни аеродром потпуно је разбеснео Москву: Ево шта је све било смештено у Таганрогу
Русија је објавила да је Украјина погодила војни аеродром у близини Азовског мора користећи шест америчких балистичких ракета АТАЦМС.
Овај напад могао би подстаћи Москву да лансира нову експерименталну хиперсоничну ракету средњег домета Орешник на центре одлучивања у Кијеву. Напад је изведен око 4 ујутру, а према руским изворима као и америчком Форбсу, користиле су се балистичке ракете АТАЦМС заједно с новим дроновима-ракетама Паљаница.
Циљ напада био је Авијацијски завод ТАНТК, познат и као Беријев завод, кључни центар за поправку и модернизацију руских авиона за рано упозоравање и контролу, модела А-50 AWACS. Осим авиона са радарском технологијом, завод у Таганрогу одржава и транспортне авионе ИЛ-76, авионе за патролу ИЛ-38, цивилне авионе као и летелице за стране кориснике. Овај објекат је од стратешке важности за Русију.
Напад на војни комплекс у Таганрогу није изведен само ракетама АТАЦМС, већ наводно и дроновима-ракетама Паљаница. Према аналитичару Валерију Рјабиху из украјинских медија, мета овог напада била су “кључна војна средства Русије”.
- На том аеродрому су били смештени бомбардери Ту-95, модификовани за лансирање ракета Х-101 уместо Х-555. Завод Беријев пружа техничку подршку авионима А-50 AWACS, који играју значајну улогу у организовању руских напада на Украјину - тврди Рјабих.
Украјина, према његовим речима, све више диверсификује своје методе напада, укључујући коришћење домаћих ракета-дроне као што су АН-196 Љутиј (Жестоки) и Паљаница. Ове дронове-ракете Украјина користи за циљеве од стратешке важности, а њихова производња значајно је убрзана, тврде из Кијева.
Летећи радар А-50 “Бумбар”
А-50 има надимак “Бумбар”, а НАТО извештајно име “Mainstay”, функционише као ваздушни систем упозорења и контроле (AWACS) за надзор. У службу је ушао 1985. године, са око 40 произведених до 1992. године. Најновија модернизација једног А-50 обавељена је недавно, у новембру 2023. године.
А-50У је дубоко унапређена верзија А-50, која је развијена у Совјетском Савезу на бази војног транспортног авиона Иљушин Ил-76. Оригинални А-50 је наводно био способан да контролише до десет борбених авиона за пресретање ваздух-ваздух или напад ваздух-земља. Авион AEW&C може да лети четири сата са дометом од 1.000 километара од своје базе, уз максималну полетну тежину од 190 метричких тона. Да би се додатно проширио домет, авион може да се пуни горивом ваздушним танкерима Ил-78.
Главни систем А-50 је радар Вега-М који је дизајнирао МНИИП, а произвео НПО Вега. Радар може да прати до 150 циљева истовремено у кругу од 230 километара. Велики циљеви, попут бродова, могу се пратити на удаљености од 400 километара.
Тачне могућности А-50У су поверљиве, али је надоградња наводно модернизовала електронику авиона и повећала удобност посаде.
Србија Данас/Новости