Довољно је само ПАР СЕКУНДИ НЕПАЖЊЕ: Возачи, да ли је и ваш ауто међу онима који се НАЈВИШЕ КРАДУ?
Стигли су нови, софистицирани алати за крађу
Дневно се у Београду просечно украду три аутомобила, а лоповима је најинтересантнији "голф" и то у свим моделима, као и остали модели "фолсксвагена", рекао је данас в.д. шефа Одсека за сузбијање деликата на моторним возилима Полицијске управе Београд Бошко Секуловић.
Готово половина свих украдених возила на територији Београда су из програма "фолксваген", "рено" и "ауди", прецизира Секуловић и наводи да се, поред свих нових модела "фолксвагена", често краду и возила "рено" - "меган", "клио", "лагуна", "каптур", после тога, заступљени су и модели "аудија", "шкоде", "ситроена", "пежоа" и "опела".
Шапић из буџета "частио" рођака!?
Београд у пуном сјају: Укључена НОВОГОДИШЊА РАСВЕТА (ФОТО)
Грађани би требало да воде рачуна, истиче Секуловић и каже да би возило требало да се обезбеди неком електронском, или механичком заштитом, а апелује да људи буду опрезни и да не остављају кључеве у аутомобилу.
- На годишњем нивоу имамо отприлике 50-60 крађа возила тако што власници остављају кључеве у возилу, возило у погону, одлазе до апотеке, пекаре, школе, обданишта. Извршилац- лопов, искористи погодан моменат, седне у возило и одвезе га. Такве крађе жаргонски називамо "тркач", због начина извршења кривичног дела, а нема правила да ли се тако украдена возила лакше нађу - каже Секуловић.
За возила која не поседују неку електронску, или механичку заштиту, објашњава Секуловић, лоповима је потребан јако мали временски период потребан да га упале одвезу и то је буквално од 30 секунди до пар минута.
Тако, алати за крађу иду у корак са актуелним техничким решењима у аутомобилској индустрији и непрестано се појављују нови, па се код нас 2015. појавио нови универзални алат "турбодекодер", односно механички флексибилни кључ помоћу кога се за десетак секунди, без оштећења откључава и закључава брава на возилу и цена тог уређаја на домаћем тржишту износи око 1.200 евра.
Лопови прате трендове, како излазе нови модела возила и нове врсте заштите, тако се појављују нови софистицирани електронски алати који служе за проваљивање, обијање, савлађивање препрека, односно паљење тих возила.
Пре 10 година, подсећа Секуловић, у Београду је украдено око 2.600 аутомобила, 2016. украдено је 980, а ове године, до 1. новембра, са улица главног града нестало је 929 возила, а, према његовом мишљењу, таква бројка је "прихватљива".
- Моје лично мишљење је да је на град од два, два и по милиона становника и око 800.000 регистрованих возила, таква бројка је прихватљива, јер, када погледате друге европске градове сличне величине, попут Беча, где је дневни просек крађе возила пет, ми смо на том неком ''задовољавајућем'' нивоу" - сматра Секуловић.
Такође, Секуловић истиче да је МУП више пута писао иницијативе за измене и допуне кривичног закона, да се пооштре казне за кривично дело, јер, како каже, постоји проблем у раду полицијских службеника његовог одсека и одељења, јер су санкције за кривично дело неовлашћеног коришћења туђег возила веома благе, од новчане казне, до затворске до три или до пет година.
- Тренутно, ситуација је таква да, уколико украдете "југа", који је врло мале вредности, или неко новије возило, нпр. "рејнџ ровер", "бмв", "ауди", чије су вредности до или од 100.000 евра, иста вам је затворска казна - нагласио је Секуловић.
С тим што, како је рекао, да украдете "југа", потребно вам је јако много мање знања, напора, док, да се украде возило неке новије генерације, потребно је доста веће знање, ефикаснија примена софистицираних алата и електронских уређаја и самим тим, такво возило не служи да се извршилац превезе од тачке А до тачке Б, већ искључиво служи за стицање велике противправне имовинске користи.
Секуловић каже и да су крађом моторних возила најоптерећеније општине Нови Београд, Вождовац, Звездара, Врачар, Савски венац, Чукарица и Раковица и да се у тим општинама изврши готово 80 одсто свих крађа возила.
Према његовим речима, постоји више праваца шта се дешава са возилима након крађе - нека секу прикривачи кривичног дела, нелегални отпади, такви делови се продају путем огласа, или њихових канала, одређени број возила служи за фалсификовање бројева шасије, па се, уз одговарајућу фалсификовану документацију, та возила поново региструју у Србији или у оближњим, или европским земљама, а одређена возила мењају се са лоповима из окружења.
Крађе возила на подручју Београда учесталије су понедељком и у ноћи између недеље и понедељка, а возила која се расклапају у делове, најчешће се краду крајем недеље, у ноћи између четвртка и петка, како би се продаја обавила током викенда.
Расветљавање кривичних дела у вези са крађом возила прате многобројне тешкоће, пре свега недостатак доказног материјала, неквалитетни трагови са лица места, недостатак информација о тачном времену извршења и недостатак сведока. Отежавајући фактори су и недовољна покривеност града безбедносним камерама, као и слаба безбедносна култура власника возила.