ЕВО ЗАШТО ЈЕ БЕОГРАД ПЛУС БОЉИ ОД БУС ПЛУСА: Кључне разлике између старог и новог система наплате градског превоза
Разлике између два система наплате карата показују колико је Београд плус бољи од старог.
Нови систем јавног градског превоза "Београд плус", који је почео да се примењује у престоници 17. маја, донео је нове, јефтиније цене карата од оних које су важиле у систему "Бус плус", мање зона по којима је подељен град, плаћање је могуће СМС-ом, валидатори су укинути, док искључиво право да контролишу путнике имају Београдски лични, односно Бели.
БЕЖИТЕ СА УЛИЦА Београд на удару страшних грмљавинских олуја - невреме тутњи, а тек нас чека ХАОС (ВИДЕО)
ШАПИЋ: После петнаест година традиција враћена у Стари двор!
ШАПИЋ: После петнаест година традиција враћена у Стари двор!
КАКО ДО БЕСПЛАТНОГ БАЗЕНА ЦЕЛОГ ЛЕТА? Шапић најавио лепу вест за Београђане - ово је неопходно да урадите
Већини најзначајнија разлика у систему "Београд плус" је свакако цена карата. Оне су сада знатно јефтиније, а сам начин њихове куповине, контроле и сви остали аспекти читавог јавног превоза у главном граду значајно поједностављени.
Како је рекао Александар Шапић, градоначелник Београда, једна од најзначајнијих промена која је уследила након увођења новог система, јесте то што је контрола наплате карата, прихода и свих података који се тичу јавног превоза коначно враћена у руке Београђана. Они ће убудуће, додао је, тачно знати где и како завршава њихов новац, а наплату и контролу, као и право на све податке, имаће искључиво Град Београд.
- На овај начин је прекинута пракса која постојала дуже од деценије, а која је наносила велику штету Београду, да град нема контролу над током новца који издвајају његови грађани, већ је она у рукама приватних фирми и страних посредника - објаснио је Шапић.
А за колико су тачно карте сада јефтиније и шта је још све другачије? Упоредили смо стари и нови систем, како по цени, тако и по тарифама и зонама, начину контроле путника... и ево шта је сада све другачије.
Тарифе и зоне
Стари систем делио је Београд на четири зоне јавног превоза, у оквиру којих је постојало чак седам различитих тарифа по којима су грађанима наплаћиване карте. "Београд плус" има две зоне (А и Б) и само две тарифе, за вожњу у А или Б зони, док друга тарифа подразумева могућност вожње на територији целог Београда (обе зоне).
Зона А обухвата територије градских општина: Нови Београд, Земун, Стари град, Савски венац, Вождовац, Чукарица, Врачар, Раковица, Палилула, Звездара, Сурчин и Гроцка (северно од пута 347 Врчин - Заклопача)
Зона Б обухвата теритприје градских општина: Лазаревац, Младеновац, Обреновац, Барајево, Сопот и Гроцка (јужно од пута 347 Врчин - Заклопача)
Јефтиније карате
Када су у питању цене карата, кључна разлика између старог и новог система јавног превоза представља то што су оне вишеструко умањене у односу на ранији период. Нове цене карата, напомињу из градске власти, толико су јефтиније да се не могу назвати чак ни економским. А зашто је то тако? Челници града кажу да циљ који се жели постићи новим ценовником није зарада, већ враћање поверења Београђана у њихов град, чији је јавни превоз дуже од три деценије био деградиран.
Карта за 90 минута вожње
Раније је карата за вожњу од 90 минута коштала 89 динара, док је по новом систему њена цена 50 динара, за вожњу у зони А или Б, а уколико грађани буду желели да се за 90 минута возе у обе зоне, за то ће издвојити 100 динара.
Дневна карта
Ценовни распон дневних карата, у зависности од тарифа, у старом систему кретао се од 150 до 750 динара, док у новом систему цена дневне карте за зоне А и Б износи 120 динара, а за обе зоне 150. То значи да се сада можете возити цео дан на територији читавог града и платити карту чак пет пута мање него у претходном систему.
Недељна карта
Недељна карта у претходном систему није постојала, а цена петодневне карте износила је 1.000 динара, док је за вожњу на територији целог града била 2.390. динара. Сада цене недељне карте износи 800 динара за А и Б зону, а 1.000 динара за цео град.
Месечна карта
За време „Бус плуса“ ценовни распон месечних карата кретао се од 3.275 до 4.990 динара у зависности од зоне и тарифе. Овај компликовани начин одређивања цена замењен је новим, уз значајно умањење, тако да по новом систему цена месечне карте за зоне А и Б износи 2.200 динара, док је за зону Ц (А Б) она 3.300 динара.
Како је градоначелник Шапић најавио, све фирме са више од пет запослених, добиће могућност да, уколико се одлуче да својим радницима уместо новца уплаћују карте за јавни превоз, добију додатни попуст на ову цену месечних карата.
Годишње карте
Годишње карте коштале су од 32.890 до до 54.890, док су у новом систему за зоне А и Б 24.000 динара, а за цео град 36.000, док повлашћене категорије плаћају 11.000 годишњу карту за вожњу по територији целог града.
Повлашћење категорије
У старом систему постојало је 13 повлашћених категорија становништва, али су се цене карата разликовале (1.090 - 2.450 динара). У новом систему све ове категорије остају у статусу повлашћених, али цена месечне карте за све износи 1.000 динара, док је за ученике средњих школа, који су раније плаћани 1.090 динара, јавни превоз сада потпуно бесплатан.
Бесплатна картица за старије од 65
Такође, грађани старији од 65 година раније су плаћали годишњу цену карте од 407 динара и морали су своју карту да обнављају сваке године. Сада је за њих јавни превоз потпуно бесплатан, а град им је обезбедио бесплатну картицу која ће важити доживотно и коју могу преузети на било ком шалтеру Града Београда, који су распоређени по свим општинама.
Бесплатан ноћни превоз
Још једна олакшица за све Београђане јесте потпуно бесплатан ноћни превоз, за који је раније цена вожње износила 150 динара.
Начин куповине карата
У старом систему јавног превоза карте су могле да се купе и допуњују на трафикама, а онда су грађани морали да их очитавају на валидаторима који су били распоређени по аутобусима. Они међутим често нису радили. Такође, било је могуће купити их и код возача, али ни овај начин куповине често није функционисао. Могле су се купити још и на продајним местима, путем интернет портала и платном картицом (искључиво Mastercard).
Увођењем новог система, Београђанима је куповина карата за јавни превоз поједностављења. Карту свако може купити путем СМС поруке, тако што се одређени текст поруке, а који зависи од тога каква вам је карта потребна, пошаље на број 9011. Текст поруке зависити од тога којом зоном путујете (А, Б или Ц) и за који период желите да вам карта траје. Примера ради, уколико желите да користите превоз 90 минута, укуцаћете А90 и послати на број 9011.
Ко жели да има карту у папирном облику може је купити на неком од 10 продајних места ЈКП „Наплата и превозне услуге“. Градоначелник је најавио да ће у наредном периоду сви грађани карте моћи да купе и на одређеном броју трафика, као и преко апликације чија је израда у току.
Оно што у новом систему не постоји јесу валидатори у возилима јавног превоза. Путници више нису у обавези да своје карте валидирају и тако стварају гужву при самом уласку у аутобус. Такође, нема више ни онога да путници морају да улазе на прва (у већим аутобусима и задња), а излазе на сва остала врата, правило због којег су Београђани највише негодовали.
Контрола и наплата казни
У старом систему јавног превоза контролу карата обављала су лица која су радила за приватну фирму „Кенткарт“, а која нису била у статусу овлашћених лица, већ су грађанима могли једино да, уз њихов пристанак, издају казнену карту. Уколико пак неко не би пристао да плати казнену карту, они су заустављали возило јавног превоза, а сви путници су чекали долазак комуналних милиционара, који су имали овлашћење да издају прекршајни налог.
У "Београд плус" систему једино овлашћено лице које ће моћи да врши контролу карата јесте комунални милиционар или „Београдски лични”, односно „Бели“. Њима путник показује повратну поруку, уколико је карту купио путем СМС поруке, или папирну карту, односно картицу за јавни превоз. Од путника коме је уручен налог за плаћање посебне карте, не захтева се да напусти превоз, већ наставља несметану вожњу. Такође, цена казнене карте је преполовљена. У старом систему казна је износила 10.000 динара. У новом је 5.000 динара, а уколико је особа коме је издата плати у року од осам дана, она износи 2.500 динара.
Шапић: Верујем у Београђане
Градоначелник Београда недавно се осврнуо и на објаве у којима се практично пропагирала крађу приликом куповине путем СМС поруке.
- Град је против крађа припремио мере тако да ће свака СМС порука имати свој јединствени број који ће „Бели”, који је од сада једино овлашћено службено лице за контролу карата, укуцати и након тога добити контролну поруку на телефону особе која ју је послала. Ако не стигне контролна порука, то значи да је фалсификат и да је стигла са друге стране. Срамота је да се пропагира било која врста крађе, као и подметачине - рекао је градоначелник недавно.
Он је поручио грађанима да је Град учинио све да се крађе сведу на минимум и да их чак уопште не буде.
- Дубоко верујем да су Београђани савесни и да ћемо овим значајним умањењем цена карата вратити поверење грађана у свој град. Прво, треба да знају где заиста одлази новац, друго – да превоз буде заиста максимално приступачан свим грађанима и једноставнији, те да нас онда заиста буде срамота ако не платимо карту. Потпуно сам сигуран да када систем заживи, неће бити потребе за неким видом репресије и контроле и да ће бити најнормалније да сви купују карту. Верујем у Београђане, а такође верујем и да ће систем који смо успоставили бити заиста ефикасан – закључио је први човек Београда.