Ове тролејбуске линије иду у заборав: Њих ће заменити нови електробусеви
Одлука о укидању тролејбуса у Београду која је јуче усвојена на седници Скупштине града, подразумева да ће шест или седам линија бити замењено електробусевима приватног оператера.
Постојеће тролејбуске линије су:
19 (Славија - Коњарник),
22 (Славија - Крушевачка),
28 (Студентски трг - Звездара),
29 (Студентски трг - Медаковић),
40 (Звездара - Бањица 2) и
41 (Студентски трг - Бањица 2).
Међутим, постоји и линија 21А која саобраћа од Учитељског насеља до Славије, а која је привремено замењена аутобусима због недостатка тролејбуса, а која би по логици могла да буде обухваћена овим планом.
Раније је постојала и линија 22Л која је повезивала Студентски трг и Славију.
Одборници Скупштине града Београда донели су јуче Одлуку о усвајању самоиницијативног предлога пројекта јавно-приватног партнерства за обављање комуналне делатности градског превоза путника на територији града Београда, односно замени постојећих тролејбуских линија линијама електричних аутобуса.
У образложењу Одлуке, пренео је јуче Танјуг, наведено је да тролејбуски превоз у Београду има богату историју, али да се тренутно суочава са великим проблемима који се огледају у застарелој инфраструктури, возилима и опреми, као и ниској ефикасности.
Додаје се да су многе линије у лошем стању, са застарелим стубовима и жицама које нису обновљене годинама, што узрокује честе техничке проблеме и то успорава и омета свакодневни рад система, а возни парк је стар и неефикасан.
Све то доводи до честих прекида у саобраћају и незадовољства путника, истиче се у образложењу Одлуке.
Указује се такође да је тролејбуски систем у великој мери неефикасан у поређеју са другим савременијим облицима јавног превоза.
Како се наводи, ГСП Београд располаже са 92 тролејбуса чија је просечна старост изнад 15 година, а последња набавка реализована је пре 13 година.
Замена тролејбуских линија линијама електричних аутобуса представљала би значајну промену у систему јавног превоза, која има за циљ побољшање ефикасности, смањење трошкова и прилагођавање садашњим еколошким стандардима.
Прва трола - јединица
Када је укинут трамвај број 1 у центру града, уведена је прва тролејбуска линија. Давне 1947. године тролејбуси су од Калемегдана кренули ка Славији.
Најпре су возили полукружно кроз центар града, Васином и Кнез Михаиловом улицом, да би тек касније била изграђена окретница на Калемегдану.
Линија до Славије касније је продужена до Круђевачке улице и то преко Црвеног крста и Аутокоманде (са две стране, правила је круг), а потом је подељена на две линије 11 и 13, чији су данашњи наследници тролејбус 22 и аутобус 31.
Тако смо у првом таласу тролејбуског саобраћаја у Београду имали линије које су с Калемегдана возиле ка Крушевачкој (11), Устаничкој (13), Бањици (12). Такође, уведене су и троле за Нови Београд и Земун са Зеленог венца: 14, 15 и 16. Наследили су их аутобуси који и даље имају бројеве 15 и 16, док је 14 постала 84.
Међутим, због честих кварова, непоузданих возила и застоја у саобраћају, на иницијативу градоначелника Бранка Пешића почетком седамдесетих доноси се одлука о укидању тролејбуског саобраћаја у Београду.
Међутим, некако се догодило да линија 11 опстане, па је она била и основ за поновно ширење мреже које почиње 1981. године.
Тада се развио систем какав данас познајемо, али су у центру града била активна два терминуса: Калемегдан и Студентски трг.
Тек недавно троле 21 и 22 су скраћане до Славије, а деветнаестица је била неко време укинута.
У међувремену, тролејубусе су почели да наслеђују електробусеви, али на потпуно новим линијама: ЕКО1 (Вуков споменик - Нови Београд) и ЕКО2 (Дорћол - Београд на води).