Пројекат "Самоодрживи град" представљаће Београд и Србију на бијеналу архитектуре у Сеулу (ФОТО)
Тема овогодишњег бијенала је способност града да се носи са изазовима и рапидним променама.
Главни урбаниста Марко Стојчић заједно са архитектом Данилом Дангубићем презентовао је данас пројекат "Самоодрживи град" који ће Београд и Србију представљати на бијеналу архитектуре у Сеулу.
Стекните знање примењиво у пракси, студирајте Дигиталне медије и комуникације
ИЗДАТА НАРЕДБА! ЕВАКУАЦИЈА СТАНОВНИКА ЧУКАРИЦЕ: У недељу ће се уништавати авио бомба, грађани ће бити измештени
НЕВИЂЕНА СЦЕНА У ЦЕНТРУ БЕОГРАДА: Возач ударио у ивичњак па испао из аутомобила (ФОТО)
Стојчић је овом приликом изјавио да је тема овогодишњег бијенала, чији је директор француски архитекта Доминик Перо, способност града да се носи са изазовима и рапидним променама.
- Град Београд има јасно дефинисану територију која не би смела у будућности да се шири јер имамо много површина које нису искоришћене и урбанизоване на адекватан начин. Зато очекујемо промене различитих намена које треба да резултирају основним начелима квалитетног живота у Београду. Можда Београд није толико велики у односу на друге светске градове, али на Балканском полуострву свакако јесте. Основна начела и закључци које смо донели за израду Генералног урбанистичког плана и друге пројекте, јесте да морамо ослободити површине за пешаке и бициклисте, али и оставити веће површине под зеленилом. Тако ћемо квалитет ваздуха учинити бољим, али то подразумева и разне активности које друге државне институције треба да ураде, као и гашење појединачних ложишта - рекао је Стојчић.
Он је нагласио да је најважније да становници Града Београда одустану од свакодневног коришћења путничких аутомобила.
- Данас имамо ситуацију да је степен моторизације у Београду јако велики, на нивоу најбогатијих европских градова, што није у складу урбане матрице коју Београд има. Преостаје нам да у годинама које су пред нама променимо режим саобраћаја - рекао је Стојчић.
Главни урбаниста је истакао да морамо прихватити оно што су прво примениле скандинавске земље, а то је промена хијерархије у саобраћају.
- Пешаци би према томе били на првом месту, бициклисти на другом, јавни градски превоз на трећем, а на четвртом месту треба да се нађу путнички аутомобили као облик превоза у нужди и појединим ситуацијама, а не као потреба. Очекује нас реализација пројекта "Београд под земљом", а имамо и неколико градских пројеката који иду у том смеру. Један од њих је тунел који ће да спаја савску и дунавску обалу, као и метро станице чија ће реализација започети следеће године. Ове године расписујемо јавни архитектонски конкурс где ћемо свим архитектама ове земље дати шансу да на сличан или другачији начин дају своје виђење како "подземни Београд" може да изгледа - казао је Стојчић.
Он је додао да ће тај тунел бити веома важан за Град Београд јер ће се на тај начин смањити саобраћај у центру града за 17 одсто.
- Један паркиран аутомобил захтева површину од 10 квадратних метара, па ако имамо 650 хиљада аутомобила значи да је 6,5 милиона квадратних метара јавних површина заузето аутомобилима у нашем граду. Чињеница је да бар пола те површине можемо да ослободимо уз помоћ подземне архитектуре. Свака одредница нашег генералног урбанистичког плана је дефинисана у том циљу. Суштина је да се разуме ова потреба и да сваки будући пројекат иде у том смеру како бисмо дошли до реалних и конкретних ефеката овог пројекта - објаснио је Стојчић.
Архитекта Данило Дангубић захвалио је Граду Београду на подршци коју пружа пројекту "Самоодрживи град".
- Прва идеја одрживог града ме је асоцирала на Београд који је показао своју одрживост кроз векове. Хтели смо да капацитет Београда преточимо у организовану конструктивну урбану форму, а то су простори под земљом. Повод за те просторе је тунел који треба да повеже савску и дунавску обалу, који је у својој суштини класичан саобраћајни тунел. Наша идеја је да тај тунел отворимо и да из њега извиру елементи у нови град. Нудимо граду палету из које ће извлачити потенцијалне идеје за будуће конкурсе. Овакви пројекти апострофирају здраву будућност као елемент који ће систем функционисања Београда учинити одрживим - рекао је Дангубић.