НОВА ПРАВИЛА ЗА РЕГИСТРАЦИЈУ ВОЗИЛА СТУПАЈУ НА СНАГУ: Уведена једна измена која ће направити још веће гужве на техничком
Процењивало се да по новим прописима, најављеним због смањења загађења, више од 100.000 аутомобила не би могло да буде регистровано
Месецима, па и годинама возачи су стрепели од данашњег дана и нових правила за техничке прегледе возила која ступају на снагу. Ипак, испоставило се да је све било по систему "тресла се гора, родио се миш".
ПРОГЛАШЕНА ВАНРЕДНА СИТУАЦИЈА У ПОЖАРЕВЦУ: Људима наређено да позатварају своје прозоре
МАЛИ ЈОЦА ВИОЛИНИСТА ПОНОВО ЗАСВИРАО ПОСЛЕ ТЕШКЕ НЕСРЕЋЕ! Рекао чега се једино сећа: "Покушао сам, речи нису излазиле.."
НА ИЗЛАЗАК ИЗ СРБИЈЕ ЧЕКА СЕ САТИМА: Колоне возила на границама се не смањују (ФОТО)
Процењивало се да по новим прописима, најављеним због смањења загађења, више од 100.000 аутомобила не би могло да буде регистровано, па је, као и много пута до сада, постигнуто компромисно решење по којем ће сва возила која немају катализатор или емитују непрописну количину издувних гасова имати рок до 2023, дакле још две године, да тај недостатак отклоне.
Возила која су комплетна проћи ће тест издувних гасова без проблема, док се за старија која нису имала фабрички катализатор он неће ни тражити. Дакле, само они који су га скинули имаће и две године форе да га врате.
- Сви аутомобили који су до 5. јула 2021. регистровани у Републици Србији још две године не морају да имају комплетан издувни систем, након тога ће морати да комплетирају издувни систем свог аутомобила, али ће морати да задовоље неке норме издувних гасова - рекао је за РТС Марко Манојловић, власник једног техничког прегледа.
Контрола техничке исправности аутомобила имаће једну већу измену, која би могла да направи још веће гужве јер ће сам технички преглед бити компликованији. Наиме, најављено је снимање током контроле, које ће трајати све време и обављаће га чак четири камере. Такође, током прегледа странка не сме да се задржи на линији и уколико је усними једна од четири камере, прети и прекршајна казна.
По важећем Правилнику, овај преглед би за путничке аутомобиле требало да траје око 30 минута, али ће сада вероватно трајати дуже.
- Ако 20 минута покушавамо да нађемо број мотора, који се не види јер је прљав, то значи да нам за остатак прегледа остаје само десет минута. Ако се преглед зато буде продужавао, то ће ланчано изазвати кашњење за прегледе наредних возила. Оштећена возила сада ће још теже пролазити преглед јер ће камере бележити и оштећења која се, до сада, можда нису видела на фотографијама - кажу из Асоцијације техничких прегледа.
Како кажу, проблем су и сами технички прегледи од којих многи немају испуњене критеријуме за рад по новом правилнику.
- Има их око 1.300, од којих само око 450 испуњава све критеријуме, што значи да има и видео надзор од четири камере. Остали имају рок од шест месеци да прописане услове испуне. У том процесу могуће је да ће "отпасти" најмање 300 њих - наводе они.
Професор Милан Вујанић са Саобраћајног факултета, стручњак за безбедност саобраћаја, сматра да се технички преглед неће много променити, биће као до сада, али услови које морају да испуне возила да би била технички исправна су по новом правилнику нешто промењена.
- Има возила која имају хомологовано уграђене катализаторе, али су их власници из неких разлога изгубили, некима су украдени, нека кола су увезена без тога, а нека су и власници сами скинули. Ако немате катализатор нисте у могућности да остварите техничку норму која је прописана. Количина штетних гасова која излази из издувног система аутомобила је штетнија него што је то дозвољено. Међутим, измишљени су нови катализатори који нису скупи као претходни, коштају до 200 евра. Такве катализаторе ће морати да уграде до 5. јула 2023, што показује озбиљан политички приступ овом проблему јер уколико би се тај правилник применио како прописује норма, бар једно 100.000 возила би остало ван употребе, а то би довело до других проблема - рекао је проф. Вујанић.
Милан Божовић, стручњак за безбедност саобраћаја, објаснио је да за возаче који данас имају заказан технички преглед возила не постоје никакве промене које би требало да знају пре него што се на исти и упуте.
- Све оно што је требало да знају до сада знаће и сутра. Нема битних промена које се тичу возача, има што се тиче техничког прегледа. Неће бити ситуација у којима се возила због ситних огреботина враћају. Све оно што је до данас функционисало, наставиће и сутра што се тиче возача - рекао је Божовић.
За људе који раде на техничком прегледу, како је рекао, новине постоје.
- Неће се мерити емисија издувних гасова, нити овалност дискова, али то је нека разумна мера после дугог периода короне. Напросто, не можете увести меру, а да при том привреда не може да издржи - онда таква мера нема ефекат - наводи он.
Објаснио је и због чега је важно да се снимци с техничког прегледа аутомобила чувају годину дана, као и да ли ће они, у случају да возило буде учесник у саобраћајној несрећи, бити прегледани.
- Моћи ће у неким ситуацијама да се анализирају ти снимци, да се види шта јесте, а шта није прегледано на возилу и да ли је процедура била извршена како треба - рекао је он.
Све више возила на улицама
Током првог квартала 2021. забележен је пораст броја први пут регистрованих возила. Најбројније марке произвођача путничких возила су: "volkswagen", "опел", "пежо", "фиат" и "ауди".
Код путничких аутомобила новијег датума на друмовима доминирају возила величине мотора до 1399 цм3, показују подаци Републичког завода за статистику. Процентуално посматрано, заступљеност возила са бензином као погонским горивом већа је од оних са дизелом.