ОПРЕЗ НА ПУТУ
Једну ствар немојте никад радити: Како возити (ако баш морате) по снегу и леду и како преживети у завејаном аутомобилу - Ове цаке могу да вам спасу живот
Снег који од јуче пада ствара проблеме возачима широм Србије, који се боре са снежним наносима, клизавим коловозима, одронима, али и великим гужвама, а РХМЗ се рано јутрос огласио са најновијим хитним упозорењем због повећања количине снега.
У таквим временским условима, увек је најсигурније гаражирати возило и не кретати на пут, али уколико то ипак чините, важно је знати како се понашати током вожње, уколико вас задеси поледица на путу или ако вас негде сусретне снежна вејавица, завеје и заглави.
На поледици најважнији људски фактор
Због снежних падавина и клизавих коловоза, МУП апелује на све возаче да возе са посебном пажњом.
Како је РХМЗ најавио током вечери снег ће вечерас прећи у кишу, а то може до опасне поледице на коловозима. Тада, како објашњавају саобраћајни стручњаци, настају услови када су од слабе помоћи и зимске гуме, а ни погон на сва четири точка, упркос увреженом мишљењу, није од помоћи, уколико не знате правилно да возите у оваквим условима.
Наиме, када се на путу налази лед, постоји изузетно мало или најчешће не постоји никакво трење и отпор који би пнеуматике усмеравао тамо где желите. Пошто су, дакле, технички услови нешто на шта се не можете ослонити, једини начин да вожња у условима ледене кише буде иоле безбедна јесте – људски фактор.
Наиме, када се на путу налази лед, постоји изузетно мало или најчешће не постоји никакво трење и отпор који би пнеуматике усмеравао тамо где желите. Пошто су, дакле, технички услови нешто на шта се не можете ослонити, једини начин да вожња у условима ледене кише буде иоле безбедна јесте – људски фактор.
- Први и основни савет када је лед на коловозу јесте да, једноставно, не возите. Ако сте већ на путу, основни савети су да возите споро и будите опрезни, поштујући сву сигнализацију уз прављење великог одстојања од возила које се налази испред вас – кратко кажу саобраћајци.
Како кочити на залеђеном путу
Ако сте ипак на залеђеном путу, коришћење кочница представља највећи изазов. Јасмина Бончић, инструкторка вожње из Ауто-школе “Десетка плус”, објаснила је раније да је услов за безбедно кочење процена раздаљине која је за то потребна.
- Нема ту претераног кочења, већ се кочи мотором у комбинацији са благим притискањем педале ножне кочнице. Кочи се постепено како би се избегла блокада точкова. Ако точкови блокирају, возило проклизава и губи се контрола. Тада треба отпустити кочницу, затим постепено закочити, а истовремено кочити мотором - прећи у мањи степен преноса, односно пребацити мењач у нижу брзину - рекла је за РТС Бончићева.
Како је објаснила, на низбрдици никако не треба јурити, већ кочити лагано, нежним спуштањем и подизањем стопала с кочнице.
- За разлику од вожње узбрдо, низбрдо се увек вози у нижем степену преноса него по сувом времену. А узбрдо се иде благим гасом. И кад се дода одређена количина гаса, то је врло мала количина гаса, иде се континуирано узбрдо. Што више додајемо гас, већа је могућност да ће аутомобил проклизати. Са друге стране, ако нема гаса, аутомобил ће стати, тако да се количина гаса на узбрдици даје по осећају – казала је она.
Скретање на поледици
Ништа мање изазовно од кочења, јесте и скретање на поледици. Пре него што се уђе у кривину, како саветују саобраћајни стручњаци, треба успорити како би се очувала стабилност возила.
- Потребно је окретати волан лагано, али ако се осети да је предњи део возила неуправљив одмах треба склонити ногу са папучице гаса, успорити и благо кочити ако је потребно. Ако се задњи део возила занесе, тада се лагано додаје гас да би се ауто вратио на правац. У кривинама препоручљиво је возити споро уједначеном брзином да би се избегло заношење возила – кажу они.
Зашто је важно кретати из друге брзине
Коначно, ако вам аутомобил у оваквим условима стане, потребно је знати на који начин га поново најбезбедније могуће ставити у погон.
- Да би се спречило проклизавање треба кренути лагано и постепено убрзавати. Ако точкови проклизају, или се ауто заглави у снегу, треба кренути из друге брзине јер се тако смањује сила која делује на точкове и повећава погонска снага. Ако ауто има аутоматски мењач, треба укључите winter режим – саветују саобраћајни стручњаци.
Како да возите ако на путу има снега
После леда, да се вратимо снегу, јер је он ипак најчешће присутан у зимским условима вожње. Дакле, шта је неопходно да учините пре поласка на дестинацију где је врло извесно да вас очекује снег на путу, под претпоставком да вам је возило већ опремљено оним што Закон о безбедности саобраћаја прописује као “обавезну зимску опрему”, а то су зимске гуме, ланци или “чарапе за гуме” и коначно, ако сте за воланом теретног возила, лопата.
Најпре чишћење возила
За почетак, добро очистите аутомобил и то не само стакла, већ и кров. Током вожње тај снег са крова може да склизне што доводи до смањена видљивости, а то може да се деси баш у неком кључном моменту.
Снег и лед са стакла може се отклонити помоћу грејача или одговарајућим метлицама, али никако врелом водом. Међутим, догађа се да возач не може ни да уђе у аутомобил, пошто се браве на ниским температурама заледе. Најефикаснијима у таквим ситуацијама су се показала средства које произвођачи аутомобила праве управо за одређени модел или универзална течност која се продаје у продавницама ауто-делова.
Шта ако вас снег завеје и остане заглављени
Очишћеног возила и опремљени зимском опремом, као што показују и овозимски случајеви, могуће је да останете завејани и заглављени у снегу. На питање шта тада чинити и како се извући, Јасмина Бончић из ауто-школе је рекла да је најбоље решење позвати шлеп службу, “јер већим маневрисањем аутомобил све дубље тоне”.
- Прво треба очистити снег који је затрпао наше возило, затим се угреје аутомобил и онда полако имамо то лагано покретање возила. Не смемо брзо да пустимо квачило, не смемо нагло да додајемо гас јер што га више додајемо, све се више укопавамо. Ако дође до заглављивања, ја бих препоручила да је најбезбедније да позовете шлеп службу која се бави тим послом и извуче аутомобил - рекла је Бончићева.
А шта ако шлеп службе или ватрогасаца-спасилаца нема неколико стати
Поред позива шлеп служби, наравно, подразумева се и позив ватрогасцима-спасиоцима који су већ ових дана имали неколико интервенција спашавања возача и путника заглављених у снегу.
Док се чека на њихов долазак, “за сваки случај”, требало би пре поласка на ризичан пут у зимским условима да имате и “додатну” опрему која вам омогућава да преживите док се помоћ дуже чека.
На списку су, поред комплета прве помоћи и стругача леда који се подразумевају, и батеријска лампа, ћебе, свећа, перорез, пиштаљка и шибице или упаљач. Наравно, препоручљиво је да у аутомобиле имати и воду за пиће и високоенергетску, дуготрајну храну, као што су кикирики, чоколада, суво или коштуњаво воће. Пожељно је да са собом имате и аутомобилски пуњач за мобилни телефон.
Како загрејати кабину аутомобила
Један од најстаријих савета за ситуацију када сте завејани у снегу јесте да у возилу увек имате свећу, која може да вам помогне да одржите температуру у кабини, ако не можете да покренете мотор. Наравно, свећа пре може да помогне у одржавању температуре, него у грејању хладне кабине, па уколико вам је пре заустављања радило грејање, свећу упалите што пре.
- Пре свега, јако је важно да се наши суграђани распитају о стању путних праваца и временској прогнози, како би знали шта их може очекивати на путу. То је оно око чега могу да се припреме информисањем. С друге стране, добро је да имају зимску опрему која је сада и законом обавезна. Требало би да имају неко ћебе у случају да се једноставно завеју. Јако је важно да имају довољно горива. Једна свећа може загрејати толико ваздуха да се путници не смрзну, сасвим је довољно - каже Александар Крстић, шеф одсека у Управи за Ватрогасно-спасилачке јединице сектора за ванредне ситуације у емисији “Јутро на Блиц”.
Позовите помоћ, не напуштајте возило и никада немојте заспати
Остале савете на тему “како преживети у завејаном аутомобиле”, дају у струковном Удружењу интернационалне полицијске организације.
- Уколико вам ради мобилни телефон, одмах позовите помоћ и пошаљите вашу локацију. Уколико је више особа у возилу користите један телефон, остале искључите, требаће вам јер се батерије на ниским температурама доста брзо празне. Када се један испразни онда укључите следећи.
- Држите возило упаљено 10-15 минута на сваких сат времена. Тако ће вам гориво потрајати а нећете се смрзнути. Уколико снег константно пада, повремено изађите из возила и склоните снег око ауспуха да вам се издувни гасови не би груписали око аутомобила и улазили у њега.
- Никада не напуштајте возило уколико нисте у близини неког другог склоништа. Спасиоци ће увек пре наћи аутомобил на уцртаном путу него вас залутале негде у шуми. Снег за неколико минута може прекрити ваше трагове, вејавица вам може покварити оријентацију у простору, можете пасти и изгубити свест, можете залутати и изгубити енергију услед пада телесне температуре.
- Не смете заспати је кључни савет, нарочито ако сте сами у возилу. Певајте, причајте сами са собом, читајте нешто. Уколико заспите велика је вероватноћа да се нећете пробудити.
Србија Данас/Блиц/РТС