КАКО ИЗГЛЕДА ДАН ДЕЦЕ СА СМЕТЊАМА У РАЗВОЈУ: Српски наставници искрено о препрекама и емоцијама
Наставници су сагласни у једном: Да су деца дивна и да никад не би радили ниједан други посао
Док Босна и Херцеговина бруји од застрашујућих вести да су у Заводу за збрињавање ментално инвалидне деце и омладине Пазарић деца везивана за кревете и радијаторе, наставници у Србији причају о томе како је радити са малишанима којима је њихова помоћ преко потребна, као и колико је важно да деца са сметњама у развоју осете приврженост и посвећеност свог учитеља како би се осећали безбедније и заштићеније.
Наставници кажу да је њихов посао јесте тежак, али да га никад не би мењали. Деца са сметњама у развоју су, наводе, дивна, само је потребно да их упознате и да они упознају вас. Када вас прихвате, све је лакше.
Ове ставове и мишљења деле саговорнице које су запослене у установама за децу са сметњама у развоју. Како кажу, никада не би мењале свој посао, колико год он изгледао тешко. Оне раде у групама са четворо до осморо деце и сваком се посвећују подједнако.
Вук (7) добија нападе који трају и по 45 минута, а смирује их шкорпијин отров: Помозимо му да отпутује у Кину на лечење
ФОТОГРАФИЈЕ ШОКИРАЛЕ СРБИЈУ: Болесна деца ВЕЗАНА ЗА КРЕВЕТЕ, ево шта на то КАЖУ СТРУЧЊАЦИ (УЗНЕМИРУЈУЋИ ФОТО)
ПОТРЕСНА ИСПОВЕСТ У ЈУТАРЊЕМ, МАЈКА МАЛЕ ЛЕНЕ ТВРДИ: Друг из одељења ударао је у главу па је добила шлог (ВИДЕО)
Ива Билаловић из Основне школе "Нови Београд" каже да тренутно предаје трећацима који имају 10 година. Малишани, наглашава, нису распоређени по степену оштећења, већ узрасту, што често буде отежавајућа околност.
- Пошто нису распоређени по степену оштећења, рад у таквим групама може да буде отежан. У групи се налазе деца која су на вишем нивоу, која могу да цртају и пишу. С друге стране, друга деца морају да добију за задатак да спајају тачкице. Важно је да сва деца увек буду окупирана нечим - наводи она.
Билаловић објашњава да деца са којом ради имају разне психијатријске поремећаје: аутизам, церебралну парализу са интелектуалном ометеношћу, и истиче да је посебно важно да ђаци прихвате своје учитеље.
- Не само да је потребно да наставници добро познају своје ђаке, већ је неопходно да и деца познају учитеље и њихов начин рада како се не би узнемирили због нечег непознатог. Деца могу да буду веома узнемирена само зато што су гладна. Имамо децу која повређују сами себе. У тим тренуцима је прва ствар коју морате да урадите да одете по колегу да причува осталу децу - прича Ива.
Она каже да се наставници који раде са децом са сметњама у развоју труде да успоставе однос између деце у групи.
- Они су доста осамљени, немају потребе да се играју са другима, али радимо на томе да им што више активности буду заједничке, да пробају да се потпомогну међусобно колико год могу. И најмањи помак је помак - наводи.
Наставница каже да су деца са којима ради дивна, те да воли свој посао.
- Умориш се, тешко је, као и рад васпитача, али је у принципу лепо радити са децом - истиче она.
Не посматрамо децу кроз њихове потешкоће
Наставница Сања Денић из ОШ "Миодраг Матић" наглашава да их они не посматрају кроз њихове потешкоће, већ кроз то што они могу.
- Гледамо на који начин то можемо да искористимо да би довели до напретка одређених способности и новог знања. Они су ти који воде наставни процес. Данас имате једно дете које ће тражити вашу потпуну пажњу, сутра ће то можда бити неко друго. Потребно је да их познајете, да их пратите и ослушкујете њихове потребе. И морате да имате пуно стрпљења - наводи Сања.
Како каже, дешава се да у групи има деце које су аутоагресивна, а да не знате шта изазива агресивност.
- Ипак, како их упознајете, упознајете и шта воле, а шта не и у складу са тим можете и да контролишете њихово понашање. Деца су таква углавном у нижим разредима. То се мења како расту и упознају наставника - објашњава Сања Денић.
Деца реагују на емоцију
Светлана Ђорђевић из Школе за основно и средње образовање Умка наводи да се наставници суочавају са проблемима посебно јер родитељи деце са сметњама у развоју најпре покушавају да шаљу малишане у редовне школе.
- Ту се изгуби драгоцено време, када деца могу да савладају неке основне ствари. Проблем је што у редовним школама има превише деце, учитељ не стиже да се бави тим једним са сметњама у развоју. Практично, од 1. до 4. разреда имамо мање деце у разредима него од 5. до 8. Тада креће навала јер деца не могу да се снађу. Друга деца ометају њих и они ометају другу децу - наводи Светлана.
Деца, поручује, могу да се уклопе у разне средине са свим хендикепима, осим са менталним. И то је велики проблем.
Да ли га је неко видео? Петар је НЕСТАО ЈУЧЕ У ЗЕМУНУ, склон је СУИЦИДУ
ЈЕДИНИ НА БАЛКАНУ БЕЛЕЖИМО ПОРАСТ: У Србији ове године имамо "више" становника него комшије из региона!
КОЈЕ ЛИЦЕ ВАС НАЈВИШЕ ПЛАШИ? Овај тест открива МРАЧНЕ СТРАНЕ ВАШЕ ЛИЧНОСТИ (ФОТО)
- За свако дете и за сваки предмет правимо посебан програм, индивидуално, а то је велики посао. Деца су у нашој школа срећна, осећају се заштићено, међу својима. Иако се деси нека ситуација, ми смо ту да то средимо. Има свакаквих ситуација. Али имамо медицинске сестре, брзо можемо да реагујемо. Другарица у разреду редовне наставне има аутистично дете које се самоповређује и вришти. Тада се узнемире друга деца, ни она не зна како да реагује, а немају медицинску помоћ која би одмах могла да интервенише - објашњава Светлана.
Како наводи, најважније је да та деца буду заштићена.
- Радим овај посао 23 године и обожавам га, човек је или јесте или није за то. Не бих се мењала ни за шта друго. Јесте тешко, посебно када имамо децу у колицима, која не комуницирају... Као жени вам је тешко да гледате ту децу... Имамо децу коју можемо да додирнемо, да причате, али ту нема повратне реакције. Потребно је стрпљење, нема резултата преко ноћи. Оно што је мени лајтмотив је то да свако дете мора да одреагује на емоцију. Тако неће бити детета које вас неће прихватити - поручује ова наставница.
Од НОВЕ ГОДИНЕ СЕ СВЕ МЕЊА! За прво дете 300.000 динара, а за друго дете ЈОШ ВЕЋА НОВЧАНА ПОМОЋ!
СРПСКИ ГЕНИЈЕ СЕ ВИНУО МЕЂУ АНЂЕЛЕ! Михајло на вечни починак испраћен уз ПОТРЕСНЕ РЕЧИ СВОГ ОЦА! (ФОТО)
Плакао сам од среће свих 211 километара: Исповест родитеља девојчице која је нестала у Србији, а која је пронађена код румунске границе
Објављен СТРАВИЧАН СНИМАК! Малој Николини дечак из разреда ПРЕТИ КЛАЊЕМ: Детаљно најавио НАСИЉЕ! (ВИДЕО)
АЛАРМАНТНА СИТУАЦИЈА! Српски лекари упозоравају: Омладина на удару ПОДМУКЛЕ БОЛЕСТИ!