Како нам се догодио Мика? И како да нам се не догоди поново? Годинама без последица вређао нашу децу
Како је Мирослав Мика Алексић, самозвани "учитељ глуме", годинама без последица вређао нашу децу да су глупа, дебела, слонице, ленчуге?
Сви ми мислимо да бисмо "на један" пријавили ако би нас неко сексуално или физички злостављао. И сви бисмо се заклели да би нам наше ћерке и синови под хитно рекли ако бих их неки чика или тета тукли, вређали, пипали или не дај боже нешто горе од тога радили. И сви смо до јуче веровали да се то дугогодишње, прикривено, непријављено насиље одвија у неким тамо примитивним, заосталим, фуј срединама.
ГНУСНО ПСОВАО ЖРТВЕ МИКЕ АЛЕКСИЋА! Вређао глумицу Милену Радуловић: Вадио се да је "изгубио памћење"?!
"РЕЦИ, ЦУРО, КАКО СЕ СВИЊА ЗОВЕ!" ВЕДРАНА РУДАН ПОСЛАЛА ПОРУКУ ЗЛОСТАВЉАНИМ ЖЕНАМА: Постаните Милена Радуловић!
КАКО УГРОЖАВАТЕ ДРУГЕ АКО НЕ ПРИМИТЕ ВАКЦИНУ? Епидемиолог Др Весна Миољевић одговорила на најчешћа питања о вакцини
До јуче.
А од јуче смо схватили да нам се све то дешавало испред носа. У једној школици глуме, па још у Београду, па још у строгом центру, па још у Кнез Михаиловој улици, па још над децом из имућних београдских породица, па још се то приказивало на ТВ-у као "леп пример", па још годинама после стајало на Јутјубу.
Како је Мирослав Мика Алексић, самозвани "учитељ глуме", годинама без последица вређао нашу децу да су глупа, дебела, слонице, ленчуге? ‘Ајде једном. ‘Ајде 10 пута. Али десетине година?!
И како је све то неопажено прерасло у сексуално злостављање?
"Да ли се ј****е?"
"С***ма се пробијаш кроз свет!"
"Да ли ти прија се*с?"
То су питања која су, према властитим сведочанствима, слушале полазнице Микиног култа, прикривеног у школицу глуме. А глумица Милена Радуловић га је, између осталих, оптужила и за силовање.
Како нам се догодио Мика? И још важније - како нам се догађао деценијама? Зашто нисмо приметили очигледне сигнале ужаса? Зашто наша деца нису смела да нам се повере? И како да нам се Мика не догоди поново? На ова питања одговоре су дали стручњаци.
Случај Мике Алексића забринуо је све родитеље који су досад сматрали да им деца говоре све. Могућност да то не мора да буде тако на смрт их је уплашила.
- Родитељи не смеју да дозволе да дође до прекида емоционалног, социјалног и психолошког контакта између њих и деце (као што је Мика Алексић успевао да уради, прим. нов). Не треба да се према њима понашају као другари, али морају да оставе пут да им дете исприча све. Родитељи морају да имају времена и стрпљења за скривене знаке тако велике трауме као што је силовање, а у које спадају: уплаканост, црвенило лица, нерасположеност - каже Жарко Требјешанин.
Требјешанин саветује да родитељи тактички разговарају са децом, без присиле и ислеђивања, већ са јасним стављањем до знања детету да ће га увек разумети.
Педагог Јелена Холцер упозорава да је неопходно децу едуковати да препознају насиље и да умеју на њега да реагују.
- Одбрана од насилника треба да буде и вербална и физичка, и да се, у случају потребе, односи и на вршњаке, али и на одрасле особе. Када се дете осећа сигурно и има поверења у своју околину, лакше ће се поверити и потражити помоћ. Осећај кривице који притом одрасла особа намеће детету додатно га блокира да се било коме повери. Међутим, да бисмо умели да едукујемо децу, осим бројних разговора са њима потребно је да најпре ми одрасли препознамо насиље као проблем, и да на то реагујемо. Деца најбоље уче на примеру, па када виде да ми не пристајемо и не ћутимо на свакодневна насиља из нашег окружења, а да су они заштићени за све оно што нама повере, онда постоји шанса да насиља буде мање - каже Јелена Холцер.
Доц. др Кристина Брајовић Цар, психолог и психотерапеут, каже да су психолози сада покренули петицију како би образовне институције и Министарство просвете усвојили да је дошло време да психолошка и педагошка струка направе систем, било кроз грађанско васпитање или његову надоградњу.
- Захваљујући том систему деца би научила како да се заштите и како да препознају када неко крши границе и њихова права. Родитељи морају да се едукују, да се информишу о ризицима и како се ти ризици временом мењају - каже др Брајовић Цар.
Александар Милошевић, специјалиста уролог-сексолог, каже да је Алексић користио групне часове у манипулативне сврхе.
- Представљао је то као начин припреме за посао, а радио је то да би себи приуштио задовољство. Ви као ауторитет можете да манипулишете. Алексић је преузимао тај тотални ауторитет који је наметао девојкама да оне њему верују скроз. Он је човек који је успео да памет искористи у најнегативнијем смислу, а манипулација знањем, искуством и привилегијама јесте најгора могућа ствар. Ауторитет може да злоупотреби свако ко га има, али то зависи од његовог морала - истиче Милошевић.
Психолог Жарко Требјешанин каже да је Алексић очигледно тежио томе да направи чврсто везану групу ђака који су међусобно повезани и који су везани за њега, као вођу, као гуруа, и то снажним везама.
- И то је и довољно да му се апсолутно верује шта год да он каже, као да је сам Бог рекао. Изграђује се обожавање према њему, што олакшава њему „посао“, а жртве чини беспомоћним - истиче Требјешанин.
Због тога заправо ауторитети, од учитеља до професора, и имају огромну моћ над онима које подучавају или лече, а који постају потпуно зависни од њих, објашњава Требјешанин. Проблем настаје када људи тај трансфер злоупотребе.
- Ви тада просто користите то своје знање да заведете младу особу, а можете да, чим се већ деси зближавање, да је уцењујете тиме, па да створите осећај кривице код ње. Као, имате неку заједничку тајну, што вас још више везује за насилника и спутава вас да изађете из те затворене везе и да испричате било родитељу или другарици. То постаје ваша заједничка тајна и табу о чему се не сме причати - објашњава Требјешанин.
Како додаје професор Требјешанин, треба да прође доста времена док жртве силовања не схвате шта им се дешава.
- Док схвате, то је готова ствар, док се питају шта се то дешава, да ли је то у реду. Ако у неког имате апсолутно поверење, ако га сматрате поштеним и часним и човеком великог ауторитета у струци, па када се појави понашање које није у складу са таквом сликом, покушавате да то некако објасните, све док такво понашање не постане толико противуречно са сликом о ауторитету, па долази до отрежњења. То вам је као са родитељима, деци треба јако много времена да схвате да родитељи нису Богови, да нису савршени - каже Требјешанин.
- Не дозволити да дође до прекида емоционалног, социјалног и психолошког контакта између њих и деце, као што је Мика Алексић успевао да уради
- Не понашати се са децом као другар, али оставити им пут да испричају све
- Имати времена и стрпљења за скривене знаке тако велике трауме као што је силовање, а у које спадају: уплаканост, црвенило лица, нерасположеност
- Тактички разговарати са децом, без присиле и ислеђивања, већ са јасним стављањем до знања детету да ћете га увек разумети
- Едуковати децу да препознају насиље и да умеју на њега да реагују
- Када се дете осећа сигурно и има поверења у своју околину, лакше ће се поверити и потражити помоћ
- Осећај кривице који одрасла особа намеће детету додатно га блокира да се било коме повери
- Деца најбоље уче на примеру, па када виде да ми не пристајемо и не ћутимо на свакодневна насиља из нашег окружења, а да су они заштићени за све оно што нама повере, онда постоји шанса да насиља буде мање.
Стручњаци кажу да је тешко направити фото-робот насилника, јер њихове личности могу да буду веома различите. Ипак, оно што се уопштено може рећи о њиховим цртама личности је следеће:
- Могу да буду веома успешни у својим професијама
- Могу да имају изражену социјалну интелигенцију којом манипулишу за достизање циља
- Могу да буду шармантни
- Могу да буду и духовити, али и јако затворени и да на томе граде ауторитет
- Могу да имају неку врсту харизме захваљујући којој ученик лакше пројектује одређену слику на њих
- Могу да буду претерано самоуверени, па чак и да доживљају себе као неког ко може све и коме је све дозвољено, објашњава Требјешанин.
Бранка Катић, глумица: "Није час прошао да ме није слао на умивање, говорио ми да сам глупа. Такође смо имали и једну епизоду где ми је због играња са бендом Забрањено пушење, у Хиту месеца, а што је био део стицања радног искуства, праксе у средњој школи, направио сцену пред свима - питао ме да ли је у реду да се девојчица од 15 година пробија си*ама кроз свет."
Ивана Станковић, манекенка: "Упоредо сам ишла у школу за манекенство и Мика је то сазнао. Онда ме извео пред целом групом и рекао: ‘Мораш да бираш између групе и манекенства’. Ја сам изабрала манекенство, а он ми је поручио: ‘Завршила си са групом!’ Кад смо излазили напоље наставио је: ‘Морам да ти кажем да си ме разочарала, рано си кренула грудима кроз живот."
Милена Радуловић, глумица: "Тема секса и ерогених зона, вежби где се вршњаци зближавају и додирују... Прича о сексуалности је била присутна кад смо имали 13-14 година. Питао нас је јавно те ствари, а насамо нас је питао да ли имамо секс, да ли нам прија и говорио да је секс битан због здравља."
Маја Малетковић, редитељка: "Питања попут ‘да ли се ј****а’ и ‘како највише волимо да се ј****о’ нису била реткост. Док као дете проживљаваш такве ствари, да би преживео немаш избора него да потиснеш или нормализујеш то што ти се дешава, јер он је себе у систему у којем смо били поставио као догму."