"КОМ ОПАНЦИ, КОМ ОБОЈЦИ" Како је и зашто настала ова изрека?
Опанци су били део ратног плена скиданих са побеђених, живих или мртвих, који су остајали у обојцима.
Да је српски народ увек имао смешне изреке, које су често странцима неразумне и потпуно шокантне, сви одлично знамо.
ПОЈАВИО СЕ НОВИ ВИРУС КОЈИ "ЛОМИ" ДЕЦУ - НАШИ СТРУЧЊАЦИ ХИТНО УПОЗОРИЛИ: Није корона - ако приметите ове симптоме ОДМАХ се јавите лекару
ХИТНО УПОЗОРЕЊЕ ДОКТОРА ИЗ КЛИНИЧКОГ ЦЕНТРА: Топло време може донети велики ЗДРАВСТВЕНИ ПРОБЛЕМ - ако приметите ово ОДМАХ се јавите лекару
ВОЗАЧИ, ПАЖЊА! Због радова на ОВИМ деоницама, следи измена у саобраћају
Неке од њих преносиле су се вековима и постале су устаљен део говора нашег народа, али мало ко се икада запитао како су оне настале.
У „Српским народним пословицама“ Вук Караџић пише овако:
„Ком обојци, ком опанци. Кад се казује да ће се ко с ким побити или свадити, па ко буде јачи, или ко шта докопа. Ваља да су се негде двојица отимала око обуће, па је један уграбио обојке, а други опанке.“
Једна од таквих свакако је „Ком опанци, ком обојци“ и обично је користимо када хоћемо да кажемо да је живот сурова лутрија, али зашто?
Сама изрека нам много говори - неко добије једно, а неко друго. Свакако, онај који добије опанке је боље прошао, јер обојци представљају онај „краћи део сламке“. Представљају комад платна који се увијао око ноге да је заштити од жуљева и од хладноће.
Опанци су и дан данас једно од главног обележја српског народа и део народне ношње. Праве се од коже, али и од гуме, а до прве половине XX века био је основна обућа у Србији.
Они опанци који нису били намењени за рад су имали украсе. На горњем делу су имали преплетај, уплетене танке траке од коже на занимљив начин. Оно што је посебно било интересантно, јесте да је вредност опанака зависила од тога колико су ситни преплетаји.
Такође, српски опанци су најчешће имали шиљке на врху и због тога су се звали „Шиљкани“.
Само порекло изреке није сасвим прецизирано, али се верује да је везано за оружане сукобе. Опанци су били део ратног плена скиданих са побеђених, живих или мртвих, који су остајали у обојцима.