"Нико неће радити више него што закон предвиђа" МИНИСТАР ШАРЧЕВИЋ О ВАЖНИМ ПИТАЊИМА КОЈА МОРЕ И ЂАКЕ И РОДИТЕЉЕ
Школе у наредним данима треба да известе Министарство за који су се модел одлучиле и како ће организовати наставу
Према тренутним проценама Министарства просвете, више од 50 одсто школских установа има могућност да комплетну наставу одржи у учионицама а да буду задовољени сви здравствени и безбедносни услови због епидемије Covida 19.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/84136/klinicki-centar-nis_foto_srbijadanassasa_dzambic_1.jpg?itok=_icNtdYA)
"НА КОРАК ЈЕ ДА УМРЕ, А ИМА 21 ГОДИНУ" Исповест мајке Предрага из Лесковца који је 17 ДАНА био на респиратору
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/08/14/put.jpg?itok=YBstdOnF)
ОВА МЕСТА СУ "ЦРНЕ ТАЧКЕ" ЗА ВОЗАЧЕ У СРБИЈИ! Ево о ком важном ПУТУ је реч!
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/07/26/srb.jpg?itok=WhQkDJI1)
СРБИЈА ДОНЕЛА КОНАЧНУ ОДЛУКУ! За улазак у нашу земљу ОВИМ СУСЕДИМА ће бити обавезан ПЦР тест
Министарство просвете урадило је препоруке и смернице за све нивое образовања од 1. септембра који су упућени директорима школа. Током лета снимани су и часови. Школе добијају матрицу и начине на које могу организовати наставу, али имају и аутономију у одлучивању.
Ова аутономија практично значи да директори и наставно особље у оквиру понуђених модела наставе могу да изаберу и ускладе наставни програм који одговара специфичности баш њихове школе. Те специфичности се односе не само на простор у школи и број ђака, што је пресудно због сегмента испуњења свих здравствених услова, већ и на број учитеља.
Школе у наредним данима треба да известе Министарство за који су се модел одлучиле и како ће организовати наставу. Упутства су добили, а сада су на реду да свој део посла одраде учитељи, професори и директори.
Међутим, након представљања основе наставног програма за почетак школске године, отворена су питања за која су јавности потребна додатна појашњења.
-Има родитеља који се боје да децу пошаљу у школу. Имали су болест у кући, траума и тај страх је основан. Међутим, саветујем свима да се, уз мере опреза, вратимо нормалном животу. Министарство и део професора радио је током лета. Часови онлајн наставе нису проблем и потреба за њима није само због оних родитеља који имају бојазан, већ и због саме природе епидемије која је непредвидива, јер не можемо искључити могућност да ће у једном тренутку настава изнова морати да буде на даљину - каже Шарчевић, и додаје:
- Током септембра, уколико се родитељи боје, чекају да виде како ће изгледати када ђаци крену у школу, и ту мислим искључиво на ковид, неће морати да доносе оправдања. Настава на даљину је омогућена, али одговара се искључиво у школи. Међутим, уколико епидемиолошка ситуација буде повољна, нормално је и да се сви вратимо својим обавезама, па тако и ђаци. Место ђацима је у школским клупама, са њиховим учитељима и другарима, уз поштовање свих прописаних здравствених мера.
- Од укупног броја деце до 12 година, према анализи, петина родитеља због обавеза и посла не може да остане с њима код куће. То јесте читава мала армија деце. Продужени боравак ће функционисати, има свој простор и своје наставнике. Како сада ствари стоје, реч је о истом броју ђака као и протеклих година. Дакле, мање-више је тај број стандардан.
Поједини синдикати су се успротивили плану наводећи да ће учитељи и професори због поделе одељења на групе радити више смена.
- Нико неће радити више него што закон предвиђа. У овом сегменту морамо ипак бити сви коректни, јер чињеница је да смо сви у условима који, да једноставно кажем, нису нормални. Тај аргумент да ће радити више поједини базирају на причи о две смене, јер ће се негде, где има потребе, одељења делити у две групе. Међутим, у складу са законом и педагошким нормама, радно време се мери кроз сатнице. Педагошка норма је 40 сати.
- Узмимо пример учитеља од 1. до 4. разреда. Његово одељење се, примера ради, дели у две групе, има часове од по 30 минута и одређени број часова. Учитељ који са својим клинцима има четири часа скраћена на по пола сата има у својој радној листи простор да са првом групом започне посао и са другом одмах потом у низу и заврши. У њихово време улазе и други професори, попут, на пример, професора језика. Заблуда је да је радио две смене тај исти учитељ, он не ради две смене, већ има своју норму у складу са законом. Дакле, није са две групе радио у две смене, нити преко норме.
Шарчевић објашњава и каква је ситуација по том питању са старијим разредима основне школе и средњим школама.
- Ни у одељењима од 5. до 8. разреда ни у средњој школи наставници и професори не раде у две смене, већ ће код њих бити и мање рада у сатима, тј. часовима. Они имају рад уживо и друга смена је онлајн (тамо где буде таква подела наставе). Код старијих разреда основне и средње наставни кадар улази у наставу с отприлике две трећине времена. Међутим, њихова настава није у потпуности заступљена уживо, већ је и на ТВ каналима. Такође, поједине школе неће ни морати да деле разреде.
- Грубо посматрано, часови јесу краћи, а у фонду наставе уживо инсистираће се на главним наставним садржајима попут матерњег и књижевности, математици... Модели наставе су одрађени тако да се иде на главне садржаје наставног програма када је реч о настави уживо, односно делу у школским клупама. Целокупан наставни садржај је употпуњен наставом на платформама и Министарство је обезбедило различите алатке наставном кадру и школама. И тај облик комуникације професора и ђака за поједине наставне садржаје, есеје... показао се веома корисним и успешним, посебно у вишим разредима. Имамо и онлајн за све садржаје од предшколског до четвртог средње, деца ће моћи да враћају наставу, уче и одатле. Идеалне услове нема нико у свету.
Морамо да будемо свесни да је ванредна ситуација
Министар Шарчевић каже да је Министарство послало упутство свим школама, да се одржавају састанци са начелницима школских управа, као и састанци са репрезентативним синдикатима.
- Имамо и наставни кадар који су технолошки вишкови и за то добијају новац из буџета. И они који су плаћени могу и треба да се укључе у наставу где год за то постоји потреба. Међутим, имам потребу да кажем оно чега треба да смо сви свесни - пандемија је, не радимо у нормалним околностима, нити оним на које смо навикли. Може се догодити да се ситуација свугде у свету па и код нас погорша и тада ћемо силом прилика прећи на онлајн. Ту неће бити ни такозваних смена, нити сати. Може се догодити и да се вирус потпуно сузбије и да се сасвим вратимо школи на коју смо навикли.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/08/13/baka_milka.jpg?itok=WwQcTAz6)
СУПЕРБАКА ИЗ ЧАЈЕТИНЕ! Победила корону у деветој деценији живота: А оно што има да поручи треба сви да чују
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/08/13/117396750_10222663363481621_5522765680729054754_n.jpg?itok=XxEILSun)
ЛЕК ИЛИ ШЕЋЕРНА ВОДИЦА У СЛУЖБИ СВЕТСКЕ ПОЛИТИКЕ: Српска докторка објаснила СВЕ о руској вакцини
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2019/07/25/lekar.jpg?itok=3saYAFiS)
ЧУДО У ЛЕСКОВЦУ, МЛАДИЋ СЕ ВРАТИО ИЗ МРТВИХ! ДАВАЛИ СУ МУ ЈОШ ПОЛА САТА ЖИВОТА: Отказивало му срце и плућа
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/08/11/106992088_10222359521085751_8309979264089347307_o.jpg?itok=5x0Wi-oT)
"ОДМАХ БИХ ЈЕ ПРИМИЛА" СВЕ О РУСКОЈ ВАКЦИНИ: Др Глигић уверена у стручност руских биолога, ЕВО И ЗАШТО!