Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

Саво из Ивањице ПРАВИ НЕСВАКИДАШЊЕ МАКЕТЕ: Не штеди ни време ни новац да би их довео до савршенства (ФОТО)

05.09.2020. 19:23
Savo Milutinović
Саво Милутиновић / Извор: Фото: РИНА

Лете на висини и до 50 метара

Саво Милутиновић (29) из Ивањице од раног детињства фасциниран је авионима, а своју љубав пре осам година претворио је у хоби. Наоружан знањем које је пронашао на интернету, овај младић почео је да прави макете челичних птица које харају небом и није жалио ни новац, али ни време.

Жана из Чачка је СУПЕР ЖЕНА: Дала је крв ВИШЕ ОД 80 ПУТА, а сада жели да буде и донор органа (ФОТО)

Жана из Чачка је СУПЕР ЖЕНА: Дала је крв ВИШЕ ОД 80 ПУТА, а сада жели да буде и донор органа (ФОТО)

"Никад нећу опростити" Мајка јој на самрти признала УЖАСНУ ИСТИНУ, а након тога јој није отишла ни на сахрану

"Никад нећу опростити" Мајка јој на самрти признала УЖАСНУ ИСТИНУ, а након тога јој није отишла ни на сахрану

Диван призор на српској планини: Налетео на МЕЧКУ СА МЛАДУНЦИМА, погледајте како су реаговали (ВИДЕО)

Диван призор на српској планини: Налетео на МЕЧКУ СА МЛАДУНЦИМА, погледајте како су реаговали (ВИДЕО)

- Макете авиона се махом праве од дрвета или стиропора. Према нацрту се ручно, или ласерски режу делови који се касније склапају. Пре неког времена било је тешко пронаћи материјал, али сада је све много  доступније. Кад се сви делови споје, ставља се фолија и у авион уграђује мотор. Може бити на бензински или електро мотор, бажно је само да цео тај систем функционише - прича Саво.

Ивањичанин је три године правио авионе и покушавао да их конструише тако да полете, али ипак све је било изалуд. Све макете завршавале би у крошњи оближњег дрвећа или разбијени у комаде на земљи. Ипак, Саво није одустајао, па се након вишегодишњег труда један његов авион винуо у небо. Његовој срећи није било краја.

- Сваки моделар мора бити спреман на те почетничке неуспехе. Много је чинилаца који морају да се поколопе, како би лет био успешан. Чак и ако авион први пут полети, сваки следећи пут  може да доживи крах. На нама је да увиђамо грешке и да покушамо да их исправимо, како би имали чиме да се поносимо - прича Саво.

Neke od modela pravi i po šest meseci
Неке од модела прави и по шест месеци / Извор: Фото: РИНА

Највише је одушевљен борбеним авионима који су надлетали европско небо током Другог свтеског рата. Из његове креативне радионице до сада је изашло на стотине макета, али ипак само је једна омиљена и најдража од свих.

- Ради се о моделу "Пајпер кап" из 1938. године, њега сам радио око шест месеци, коштао ме је неких 500 евра, али ја то не гледам јер кад бих кренуо све да рачунам, онда се не бих ни бавио моделарством. Израђен је од балзе и тополе, на њему је бензински мотор од 30 кубика и високорилац је. Нису тешки за летење. Распон крила му је близу три метра - рекао је овај младић из Ивањице.

За полетање Савових авиона потребни су пре свега даљински и бензин који се сипа у мотор, али и пре свега повољне временске прилике. Лете на висини од 50 метара, јер само тако се види сва њихова чар и лепота. Ивањичанин пази на сваки детаљ, а у било који модел улаже пуно љубави и пажње.

 Prvo se rade nacrti, a onda kreće sklapanje aviona
Прво се раде нацрти, а онда креће склапање авиона / Извор: Фото: РИНА

Иако су овакви модели изузетно тражени у свету, Саво своје авионе прави искључиво за себе, јер у томе проналази своју личну сатисфакцију.

- До сада сам продао само један авион, и то по некој симболичној цени. За мене је осим полетања, јако важан тај сам процес прављења, у томе највише уживам. Моделе које направим ретко продајем, једино уколико баш неко наручи нешто специјално, ако бих могао да изађем у сусрет, онда бих направио - каже моделар.

Планира да се упусти у нове изазове, тако да ће његове веште руке направити још авиона спремних за лет, уз наду да ће их пратити добар ветар.

Има ли кога да не познаје неку Милицу? Ево које је најпопуларније женско име у Србији!

Има ли кога да не познаје неку Милицу? Ево које је најпопуларније женско име у Србији!

НА ЗЕМЉИ ЈЕ САДА ВРЕМЕ ИНТЕРГЛАЦИЈАЛА: Милутин Миланковић пре сто година открио тајну "климатског штапа" (ФОТО)

НА ЗЕМЉИ ЈЕ САДА ВРЕМЕ ИНТЕРГЛАЦИЈАЛА: Милутин Миланковић пре сто година открио тајну "климатског штапа" (ФОТО)

СРПСКИ НАУЧНИЦИ САОПШТИЛИ СЈАЈНЕ ВЕСТИ: Ево колико се задржавају антитела у крви после короне

СРПСКИ НАУЧНИЦИ САОПШТИЛИ СЈАЈНЕ ВЕСТИ: Ево колико се задржавају антитела у крви после короне

ПЛОВИЛИ СМО "СРПСКОМ АМАЗОНИЈОМ": Далеко од људи и асфалта постоји једна бара по имену "Царска" (ФОТО)

ПЛОВИЛИ СМО "СРПСКОМ АМАЗОНИЈОМ": Далеко од људи и асфалта постоји једна бара по имену "Царска" (ФОТО)

Корона је успорила ПРОГРАМ ВАНТЕЛЕСНЕ ОПЛОДЊЕ у Србији: Сада стижу вести које су ВЕТАР У ЛЕЂА будућим родитељима

Корона је успорила ПРОГРАМ ВАНТЕЛЕСНЕ ОПЛОДЊЕ у Србији: Сада стижу вести које су ВЕТАР У ЛЕЂА будућим родитељима