НОВИ ПАМЕТНИ СЕМАФОРИ НАПРАВИЛИ ПОМЕТЊУ: Како заправо раде и зашто мотоциклисти могу да имају проблема са њима?
И како скутераши и бајкери те проблеме могу да реше
Паметни семафори доносе бројне погодности свим учесницима у саобраћају, па тако и мотоциклистима и скутерашима. Ипак, некада се догоди да двоточкаше паметан семафор не види, односно да се не активира уколико у раскрсници нема аутомобила, што резултира изостанком зеленог сигнала.
БРАЧНИ ПАР ИЗ СРБИЈЕ ИСКОЧИО ИЗ ВОЗА ЈЕР СУ ПРОМАШИЛИ СТАНИЦУ: Кондуктер покушао да их спречи, али безуспешно
"БОРИЛИ СМО СЕ 18 ДАНА ЗА ЊЕН ЖИВОТ": Трудница која је преминула од короне није била ВАКЦИНИСАНА
ХАОС НА ПУТУ КА ЗЛАТИБОРУ: Кола Хитне помоћи изазвала удес, гужве све до црногорске границе
Зато се редакција сајта Половни аутомобили позабавила питањем како раде паметни семафори и дала неколико савета возачима двоточкаша како да их у поменутој ситуацији активирају.
Шта су паметни семафори?
Паметни семафор је део система адаптивног управљања. Такав систем прати и прилагођава семафоре тренутној ситуацији у саобраћају. На тај начин, смањује се гужва и потрошња горива. За возаче, то значи да ће брже доћи до породице и посла, потрошиће мање горива и самим тим мање загадити околину.
Овај систем је развијен у Карнегијевом Универзитету у Питсбургу. Њихова истраживања су показала да се саобраћај у граду може убрзати до 25% и смањити време чекања на раскрсницама за чак 40%.
У пракси, ово значи да вам се неће дешавати да пред раскрсницу зауставите возило тик пред зелени сигнал, или да чекате на празној расксници уколико нема пешака и других возила.
Како „паметни семафор“ зна да долазим?
Систем који ћете срести на нашим улицама је заправо једноставан, али да бисмо га користили и из њега извукли максимум бенефита, морамо да знамо са чим имамо посла.
Непосредно пред зауставну линију, у подлогу је уграђена индуктивна петља. Препознаћете је по урезаним линијама на коловозу. У тим линијама уграђени су проводници који стварају индуктивно поље. Када се возило нађе изнад петље, долази до промене индуктивитета. Затим, ту промену региструје детектор који шаље сигнал „паметном семафору“ о присуству возила. Једноставно речено, петља се заправо понаша као велики детектор метала.
На овај начин, могу да функционишу и паркиралишта како би возачи имали информацију о слободним местима, могу се отварати капије и тако даље. Примена је заиста широка.
Занимљиво је да због различите масе, свако возило има свој јединствени „потпис“ у петљи, па је могућа и класификација возила.
Зашто паметан семафор не види мотоциклисте?
Проблем код индуктивне петље је њена релативно груба природа која детектује само објекте веће масе како би се спречила лажна активирања мањим металним предметима. На пример, пешак који носи метални предмет, више металног новца у џеповима и сл. То значи да често, петља неће активирати релеј за бициклисте, скутеристе и мотоциклисте због мале масе возила. За њих, семафор се неће активирати па ће остати „заглављени“ у раскрници. Решење ипак постоји.
Пошто изрези на коловозу нису ваге већ проводници индуктивне петље за коју знамо како функционише, можемо да применимо пар трикова:
- Мотоцикл или скутер позиционирајте тачно по средини осе изнад изреза на коловозу. При доласку „гађајте“ линију целом дужином како би повећали шансе да петља ухвати присуство двоточкаша.
-Ако први трик не функционисе покушајте да спустите „ћопку“ која у неким случајевима, може да активира петљу,
- Уколико сте први на семафору пропустите возило иза вас уколико за то постоји простор
Битно је напоменути да у случајевима када вас „паметни семафор“ не препозна, поступите смирено и покушате да решите ситуацију горе наведеним триковима. Без панике, ужурбаности и непромишљених потеза.