NOVI PAMETNI SEMAFORI NAPRAVILI POMETNJU: Kako zapravo rade i zašto motociklisti mogu da imaju problema sa njima?
I kako skuteraši i bajkeri te probleme mogu da reše
Pametni semafori donose brojne pogodnosti svim učesnicima u saobraćaju, pa tako i motociklistima i skuterašima. Ipak, nekada se dogodi da dvotočkaše pametan semafor ne vidi, odnosno da se ne aktivira ukoliko u raskrsnici nema automobila, što rezultira izostankom zelenog signala.
BRAČNI PAR IZ SRBIJE ISKOČIO IZ VOZA JER SU PROMAŠILI STANICU: Kondukter pokušao da ih spreči, ali bezuspešno
"BORILI SMO SE 18 DANA ZA NJEN ŽIVOT": Trudnica koja je preminula od korone nije bila VAKCINISANA
HAOS NA PUTU KA ZLATIBORU: Kola Hitne pomoći izazvala udes, gužve sve do crnogorske granice
Zato se redakcija sajta Polovni automobili pozabavila pitanjem kako rade pametni semafori i dala nekoliko saveta vozačima dvotočkaša kako da ih u pomenutoj situaciji aktiviraju.
Šta su pametni semafori?
Pametni semafor je deo sistema adaptivnog upravljanja. Takav sistem prati i prilagođava semafore trenutnoj situaciji u saobraćaju. Na taj način, smanjuje se gužva i potrošnja goriva. Za vozače, to znači da će brže doći do porodice i posla, potrošiće manje goriva i samim tim manje zagaditi okolinu.
Ovaj sistem je razvijen u Karnegijevom Univerzitetu u Pitsburgu. Njihova istraživanja su pokazala da se saobraćaj u gradu može ubrzati do 25% i smanjiti vreme čekanja na raskrsnicama za čak 40%.
U praksi, ovo znači da vam se neće dešavati da pred raskrsnicu zaustavite vozilo tik pred zeleni signal, ili da čekate na praznoj rasksnici ukoliko nema pešaka i drugih vozila.
Kako „pametni semafor“ zna da dolazim?
Sistem koji ćete sresti na našim ulicama je zapravo jednostavan, ali da bismo ga koristili i iz njega izvukli maksimum benefita, moramo da znamo sa čim imamo posla.
Neposredno pred zaustavnu liniju, u podlogu je ugrađena induktivna petlja. Prepoznaćete je po urezanim linijama na kolovozu. U tim linijama ugrađeni su provodnici koji stvaraju induktivno polje. Kada se vozilo nađe iznad petlje, dolazi do promene induktiviteta. Zatim, tu promenu registruje detektor koji šalje signal „pametnom semaforu“ o prisustvu vozila. Jednostavno rečeno, petlja se zapravo ponaša kao veliki detektor metala.
Na ovaj način, mogu da funkcionišu i parkirališta kako bi vozači imali informaciju o slobodnim mestima, mogu se otvarati kapije i tako dalje. Primena je zaista široka.
Zanimljivo je da zbog različite mase, svako vozilo ima svoj jedinstveni „potpis“ u petlji, pa je moguća i klasifikacija vozila.
Zašto pametan semafor ne vidi motocikliste?
Problem kod induktivne petlje je njena relativno gruba priroda koja detektuje samo objekte veće mase kako bi se sprečila lažna aktiviranja manjim metalnim predmetima. Na primer, pešak koji nosi metalni predmet, više metalnog novca u džepovima i sl. To znači da često, petlja neće aktivirati relej za bicikliste, skuteriste i motocikliste zbog male mase vozila. Za njih, semafor se neće aktivirati pa će ostati „zaglavljeni“ u raskrnici. Rešenje ipak postoji.
Pošto izrezi na kolovozu nisu vage već provodnici induktivne petlje za koju znamo kako funkcioniše, možemo da primenimo par trikova:
- Motocikl ili skuter pozicionirajte tačno po sredini ose iznad izreza na kolovozu. Pri dolasku „gađajte“ liniju celom dužinom kako bi povećali šanse da petlja uhvati prisustvo dvotočkaša.
-Ako prvi trik ne funkcionise pokušajte da spustite „ćopku“ koja u nekim slučajevima, može da aktivira petlju,
- Ukoliko ste prvi na semaforu propustite vozilo iza vas ukoliko za to postoji prostor
Bitno je napomenuti da u slučajevima kada vas „pametni semafor“ ne prepozna, postupite smireno i pokušate da rešite situaciju gore navedenim trikovima. Bez panike, užurbanosti i nepromišljenih poteza.