ВОЈСКА СРБИЈЕ - ЉУБАВ И ЗАДОВОЉСТВО: Пут до првог лета није лак, али је успех нешто што отклања сваку муку (ФОТО)
Пут до првог лета на ваздухоплову Супер Галеб Г-4 пун је изазова, а почиње селекцијом кандидата за упис на Војну академију за смер Војно ваздухопловство.
Владимир Јовановић, кадет пете године Војног ваздухопловства на Војној академији, са наставником капетаном Александром Живаком имао је свој први информативни лет на авиону Г-4.
ОРЛ специјалиста упозорава: Не игноришите ове симптоме! Могу озбиљно да УГРОЗЕ ВАШЕ ЗДРАВЉЕ!
СВИХ ПЕТ СОЈЕВА КОРОНЕ ХАРА СРБИЈОМ? Члан Кризног штаба изнео застрашујуће информације!
ВАНРЕДНО СТАЊЕ НИЈЕ НЕОПХОДНО: Ово су потенцијална ЧЕТИРИ сценарија за закључавање - како се уводи полицијски час и чија је реч последња?
- Први утисци су да је то веома озбиљан авион, али осећам само задовољство и радујем се новим летовима и надам се да ће их бити много - каже кадет Јовановић.
Пут до првог лета на ваздухоплову Супер Галеб Г-4 пун је изазова, а почиње селекцијом кандидата за упис на Војну академију за смер Војно ваздухопловство. Процес селекције траје три месеца. Најпре се раде лекарски прегледи на Војномедицинској академији, који трају шест дана, а седмог дана ради се центрифуга на аеродрому у Батајници. Тог последњег дана утврђује се да ли је кандидат подобан за смер Војног ваздухопловства.
По завршетку тих провера одлази се на селективно летење и падобранску обуку, која се састоји из два скока. Селективна обука обухвата и налете у трајању од 10 часова, при чему инструктори оцењују да ли се кандидати сналазе у простору, каква им је оријентација. На крају се резултати свих провера сабирају и одлучује се ко наставља школовање за пилота.
Кадетима Војне академије на смеру Војно ваздухопловство, трећа и четврта година студија резервисане су за летове на школским авионима Ласта-95.
- На Војној академији смо имали прилику да се бавимо војно-машинским инжењерством. Стекли смо знања о аеродинамици и перформансама лета авиона што нам је дало добру основу за развијање практичних знања, односно управљање авионом - истиче Марко Стојанчевић, пилот кадет на Ласти-95.
На авиону типа Ласта реализује се почетна и основна обука, а сам ваздухоплов својом савременом дигиталном авиоником и уређајима обезбеђује обуку у основном, навигацијском, фигурном, инструменталном и ноћном летењу. Тиме се стичу сви услови да кадети имају одличну припрему да на завршној, петој години школовања седну за команде авиона Супер Галеб Г-4.
Кадети који заврше обуку на авиону Супер Галеб Г-4 постају припадници ескадрила у саставу 204. и 98. ваздухопловне бригаде. Као млади потпоручници, пред собом имају велики број циљева, међу којима је сигурно и тежња да постану пилоти на авиону МиГ-29, што представља привилегију и част, али и обавезу за сталним усавршавањем и напредовањем.
После теоретских припрема и великог броја сати проведених на симулатору, млади пилоти стичу услов да уђу у кабину авиона МиГ-29 и отпочну обуку за пилота једног од најцењенијих авиона у свету.
Потпоручник Жарко Жарковић је 2020. године из 252. школско-тренажно-авијацијске екадриле прешао у 101. ловачку ескадрилу, чиме је, како каже, остварио свој животни сан.
- Још као мали гледао сам авионе који надлећу моје родно место, недалеко од батајничког аеродрома, па су се та жеља и љубав у мени јавиле када сам био четврти разред основне школе и већ тада сам одлучио да упишем Војну гимназију, а касније и Војну академију, смер Ваздухопловство. Љубав према летењу и љубав према отаџбини одвеле су ме на прави пут, на место где се ове две љубави спајају - објашњава потпоручник Жарковић.
Најмлађи пилот 101. ловачке ескадриле, један је од тројице пилота који су прешли из 252. школско-тренажне ескадриле и који пролазе кроз процес преобуке за МиГ-29. Преобука се састоји од техничке учионице у трајању од пет недеља, где се обрађује контрукција авиона, системи које авион поседује и њихови начини примене, након чега следи земаљска припрема, у трајању од две недеље, где ће учити технику пилотирања авионом МиГ-29. После седам недеља теоретске наставе, следе испити, како усмени, тако и писмени. Круна преобуке је летачка обука на ваздухоплову МиГ-29.
Неки пилоти имали су прилику да своју обуку заврше у Руској Федерацији где су стекли потребна знања за управљање овим ваздухопловом. Капетан Петар Стефановић, пилот 101. ловачко-авијацијске ескадриле је после завршетка Војне гимназије имао прилику да студира у Колорадо Спрингсу, у Ваздухопловној академији оружаних снага Сједињених Америчких Држава. Необичан пут образовања га је након летачких обука које је имао у Србији на ваздухопловима В-53 Утва и Супер Галеб Г-4, одвео у Русију на преобуку за МиГ-29.
- У Руској Федерацији имао сам прилику да овладам вештинама основне и борбене обуке, и да тамо још једном идем на напредну летачку обуку. Они имају велике ваздухопловне центре и у складу са тим обука је била квалитетно структуирана и одликовала се великим интензитетом летења - истиче капетан Петар Стефановић.
Мотивацију за даље усавршавање капетан Стефановић налази у овладавању новим техникама пилотирања које су специфичне за сваки ваздухоплов.
- Осећај када овладате новом техником пилотирања је нешто што се не може осетити нигде другде, што је вид мотивације за даље напредовање и такмичење са собом - наглашава капетан Стефановић и додаје да је позив војног пилота за високомотивисане особе, које желе да се константно такмиче са собом и које желе да овладају вештином која није нимало лака и све то уз сарадњу са дивним људима и стицањем пријатељстава за цео живот.