VOJSKA SRBIJE - LJUBAV I ZADOVOLJSTVO: Put do prvog leta nije lak, ali je uspeh nešto što otklanja svaku muku (FOTO)
Put do prvog leta na vazduhoplovu Super Galeb G-4 pun je izazova, a počinje selekcijom kandidata za upis na Vojnu akademiju za smer Vojno vazduhoplovstvo.
Vladimir Jovanović, kadet pete godine Vojnog vazduhoplovstva na Vojnoj akademiji, sa nastavnikom kapetanom Aleksandrom Živakom imao je svoj prvi informativni let na avionu G-4.
ORL specijalista upozorava: Ne ignorišite ove simptome! Mogu ozbiljno da UGROZE VAŠE ZDRAVLJE!
SVIH PET SOJEVA KORONE HARA SRBIJOM? Član Kriznog štaba izneo zastrašujuće informacije!
VANREDNO STANJE NIJE NEOPHODNO: Ovo su potencijalna ČETIRI scenarija za zaključavanje - kako se uvodi policijski čas i čija je reč poslednja?
- Prvi utisci su da je to veoma ozbiljan avion, ali osećam samo zadovoljstvo i radujem se novim letovima i nadam se da će ih biti mnogo - kaže kadet Jovanović.
Put do prvog leta na vazduhoplovu Super Galeb G-4 pun je izazova, a počinje selekcijom kandidata za upis na Vojnu akademiju za smer Vojno vazduhoplovstvo. Proces selekcije traje tri meseca. Najpre se rade lekarski pregledi na Vojnomedicinskoj akademiji, koji traju šest dana, a sedmog dana radi se centrifuga na aerodromu u Batajnici. Tog poslednjeg dana utvrđuje se da li je kandidat podoban za smer Vojnog vazduhoplovstva.
Po završetku tih provera odlazi se na selektivno letenje i padobransku obuku, koja se sastoji iz dva skoka. Selektivna obuka obuhvata i nalete u trajanju od 10 časova, pri čemu instruktori ocenjuju da li se kandidati snalaze u prostoru, kakva im je orijentacija. Na kraju se rezultati svih provera sabiraju i odlučuje se ko nastavlja školovanje za pilota.
Kadetima Vojne akademije na smeru Vojno vazduhoplovstvo, treća i četvrta godina studija rezervisane su za letove na školskim avionima Lasta-95.
- Na Vojnoj akademiji smo imali priliku da se bavimo vojno-mašinskim inženjerstvom. Stekli smo znanja o aerodinamici i performansama leta aviona što nam je dalo dobru osnovu za razvijanje praktičnih znanja, odnosno upravljanje avionom - ističe Marko Stojančević, pilot kadet na Lasti-95.
Na avionu tipa Lasta realizuje se početna i osnovna obuka, a sam vazduhoplov svojom savremenom digitalnom avionikom i uređajima obezbeđuje obuku u osnovnom, navigacijskom, figurnom, instrumentalnom i noćnom letenju. Time se stiču svi uslovi da kadeti imaju odličnu pripremu da na završnoj, petoj godini školovanja sednu za komande aviona Super Galeb G-4.
Kadeti koji završe obuku na avionu Super Galeb G-4 postaju pripadnici eskadrila u sastavu 204. i 98. vazduhoplovne brigade. Kao mladi potporučnici, pred sobom imaju veliki broj ciljeva, među kojima je sigurno i težnja da postanu piloti na avionu MiG-29, što predstavlja privilegiju i čast, ali i obavezu za stalnim usavršavanjem i napredovanjem.
Posle teoretskih priprema i velikog broja sati provedenih na simulatoru, mladi piloti stiču uslov da uđu u kabinu aviona MiG-29 i otpočnu obuku za pilota jednog od najcenjenijih aviona u svetu.
Potporučnik Žarko Žarković je 2020. godine iz 252. školsko-trenažno-avijacijske ekadrile prešao u 101. lovačku eskadrilu, čime je, kako kaže, ostvario svoj životni san.
- Još kao mali gledao sam avione koji nadleću moje rodno mesto, nedaleko od batajničkog aerodroma, pa su se ta želja i ljubav u meni javile kada sam bio četvrti razred osnovne škole i već tada sam odlučio da upišem Vojnu gimnaziju, a kasnije i Vojnu akademiju, smer Vazduhoplovstvo. Ljubav prema letenju i ljubav prema otadžbini odvele su me na pravi put, na mesto gde se ove dve ljubavi spajaju - objašnjava potporučnik Žarković.
Najmlađi pilot 101. lovačke eskadrile, jedan je od trojice pilota koji su prešli iz 252. školsko-trenažne eskadrile i koji prolaze kroz proces preobuke za MiG-29. Preobuka se sastoji od tehničke učionice u trajanju od pet nedelja, gde se obrađuje kontrukcija aviona, sistemi koje avion poseduje i njihovi načini primene, nakon čega sledi zemaljska priprema, u trajanju od dve nedelje, gde će učiti tehniku pilotiranja avionom MiG-29. Posle sedam nedelja teoretske nastave, slede ispiti, kako usmeni, tako i pismeni. Kruna preobuke je letačka obuka na vazduhoplovu MiG-29.
Neki piloti imali su priliku da svoju obuku završe u Ruskoj Federaciji gde su stekli potrebna znanja za upravljanje ovim vazduhoplovom. Kapetan Petar Stefanović, pilot 101. lovačko-avijacijske eskadrile je posle završetka Vojne gimnazije imao priliku da studira u Kolorado Springsu, u Vazduhoplovnoj akademiji oružanih snaga Sjedinjenih Američkih Država. Neobičan put obrazovanja ga je nakon letačkih obuka koje je imao u Srbiji na vazduhoplovima V-53 Utva i Super Galeb G-4, odveo u Rusiju na preobuku za MiG-29.
- U Ruskoj Federaciji imao sam priliku da ovladam veštinama osnovne i borbene obuke, i da tamo još jednom idem na naprednu letačku obuku. Oni imaju velike vazduhoplovne centre i u skladu sa tim obuka je bila kvalitetno struktuirana i odlikovala se velikim intenzitetom letenja - ističe kapetan Petar Stefanović.
Motivaciju za dalje usavršavanje kapetan Stefanović nalazi u ovladavanju novim tehnikama pilotiranja koje su specifične za svaki vazduhoplov.
- Osećaj kada ovladate novom tehnikom pilotiranja je nešto što se ne može osetiti nigde drugde, što je vid motivacije za dalje napredovanje i takmičenje sa sobom - naglašava kapetan Stefanović i dodaje da je poziv vojnog pilota za visokomotivisane osobe, koje žele da se konstantno takmiče sa sobom i koje žele da ovladaju veštinom koja nije nimalo laka i sve to uz saradnju sa divnim ljudima i sticanjem prijateljstava za ceo život.