ВОЖЊА ТРОТИНЕТОМ САМО АКО СТЕ ПОЛОЖИЛИ ТЕСТ? Забрањени на тротоару? Нови закон доноси низ новина за ове двоточкаше
Каква је ситуација у другим државама?
Електрични тротинети апсолутни су хит овог лета у градовима широм Србије, возе их и стари и млади, али љубитеље ових двоточкаша закон и даље не препознаје па за њих важе само препоруке уместо правих правила и прописа.
Travelland ради и данас да бисте од сутра већ били у Грчкој! Хотели са 4* и 5* по најнижим ценама
КОРОНА ПРЕСЕК ПО ГРАДОВИМА: Престоница предњачи, двоцифрена још два велика града у Србији
НАЈНОВИЈИ ПОДАЦИ! Још 199 новооболелих, преминуло једно лице: Када ће се почети са давањем треће дозе вакцине?
Годинама се најављује да ће ова област бити решена новим Законом о безбедности у саобраћају, али се решења одлажу, а чини се и да су мишљења људи из струке поприлично различита.
- Агенција за безбедност саобраћаја ангажовала је експерте са Саобраћајног факултета у Београду да ураде студију у којој су анализирани закони из земаља ЕУ и других које су ову област регулисале, те смо узимајући у обзир примере добре праксе дошли до закључка да је најбоље да се измене закона ураде по примеру Словеније. Дакле, најближи смо решењу да се вожња тротинета дозволи по тротоару и то максималном брзином од пет или шест километара на сат, а затим и по бициклистичким стазама уз ограничење брзине - објашњава директор Агенције за безбедност саобраћаја Душко Пешић, који каже да су електрични тротинети свакако једна од битних ставки које ће бити обухваћене изменама закона.
Студијом су према његовим речима обухваћене и техничке перформансе тротинета те је разматрано и ко би све смео да га користи, будући да на улици можемо срести и децу на тротинетима.
- Све смо ближи и одлуци да ће сви возачи тротинета морати да полажу ПСП тест (познавање саобраћајних прописа) те да ће морати да буду прописно осветљени и вероватно да носе заштитну опрему као што су кациге, што је тренутно само препорука. Према неким истраживањима, код возача тротинета чак 47 одсто повреда приликом незгода било је у пределу главе, те сматрамо да је неопходно да кацига буде обавезујућа - истиче Пешић уз напомену да би Агенција требало до краја месеца да добије коначну студију од Саобраћајног факултета те да ће на основу ње донети коначан суд како би детаљно дала предлог за све области.
То значи да ће се возачи електричних тротинета и даље водити као пешаци, бициклисти или скејтери.
Проф. др Борис Антић са Саобраћајног факултета у Београду каже да је на радној групи формираној за израду закона било разних предлога, па и оних којима би се вожња електричним тротинетима потпуно забранила као у Великој Британији.
- Тренутно смо најближи томе да се тротинети забране на тротоарима када већ њима не могу да се крећу ни бициклисти. Тротинетима би онда преостале бициклистичке стазе са ограничењем брзине, а ако ни тај предлог не буде прихваћен, остаје могућност да им се дозволи кретање коловозом и то на један метар од ивичњака. Раде се разне студије и истраживања, те ће радна група све узети у обзир и донети најбоље решење - истиче Антић.
Директор Комитета за безбедност саобраћаја Дамир Окановић сматра да електричним тротинетима никако није место на тротоару.
- Поставља се питање шта је тротинет ако се на тржишту појавио модел који иде 100 км на сат? Је л' то мотоцикл? Ако знамо да је разлика између мопеда и мотоцикла то што мопед нема брзину већу од 45 на сат? С друге стране, нејасно је ко ће и на који начин да контролише возаче тротинета да ли поштују ограничење брзине до шест, седам или осам километара на сат? Како ће да ухвате неког ко прекорачи брзину ако тротинети немају регистарску ознаку? Зашто бицикл по закону не сме на тротоар, а тротинет сме? То су све питања која се морају сада прописати јер су на тржишту све јефтинији и бржи тротинети - објашњава Окановић.
Подсећа и да је саобраћајна инфраструктура у Србији развијана у складу са класичним саобраћајем који не препознаје електричне тротинете тако да се поставља и питање да ли их уопште и дозволити.
- Тренутно без недоумице можемо закључити да не постоји ниједан разуман разлог да се тротинети крећу тротоаром. Уколико се то дозволи, пешацима сте одузели све. Онда они морају да се окрећу куда год крену и да се плаше да ће се са неким сударити. Вожња тротинета је слична вожњи мотора. Нико никога не тера да седне на мотор. Ви када одлучите да седнете на мотор, онда преузимате одређени ризик као учесник у саобраћају, а уколико се дозволи да се тротинетисти крећу тротоаром, тај ризик преузима неко други, односно пешаци. То мислим да не смемо дозволити. Онда долазимо и до питања ко сме да преузме ризик пошто видимо и пуно деце на тротинетима. Да ли онда њима треба забранити да их возе. Много је питања која захтевају одговор и није све баш лако регулисати - истиче Окановић.
Позитивне стране све веће употребе тротинета су, према речима стручњака, првенствено мање гужве у саобраћају и мање загађење ваздуха у градовима, као и боравак на отвореном и већи индивидуални комодитет услед непостојања потребе за паркинг простором.
Са друге стране, електрични тротинети представљају и нови фактор ризика за повреде, како оних који их користе, тако и пре свега пешака са којима тренутно деле простор.
Тренутно се у продавницама могу наћи најразличитији модели по веома шареним ценама. На акцијама се могу купити за мало мање од 200 евра, и то неки основни „спорији“ модели са слабијом батеријом, што је прилично јефтино у односу на друга превозна средства.
Ипак, неки модели који развијају веће брзине коштају и више од 1.000 евра.
Истраживања спроведена од стране Центра за контролу и превенцију болести у Атланти указују на чињеницу да највећи број повреда задобијених у падовима или сударима у којима су учествовали електрични тротинети представљају повреде главе - 40-45 одсто, руку (готово свака трећа), и ногу (свака осма), а просечна старост повређених је 29 година.
Интересантно је да је свака пета повреда настала у судару са моторинм возилом.
У Холандији је уведена обавеза да тротинети морају да се региструју и имају таблице, а да возачи морају имати возачку дозволу и морају бити старији од 16 година. Такође, брзина тротинета је ограничена на 25 на сат.
У Француској тротинете не могу да возе млађи од 12 година, нити се овај двоточкаш сме возити по тротоару, осим на обележеним местима.
Велика Британија је била најригорознија и у потпуности је забранила тротинете у јавном саобраћају, а то је најавила и Шведска због недостатка инфраструктуре.
Република Српска је прва у региону регулисала ову област и тротинете поделила у неколико категорија који се у односу на своју брзину могу кретати по тротоару или бициклистичким стазама или по коловозу.