Први резултати истраге ТРАГИЧНОГ пада авиона у Земуну: Непотребан потез оставио четворо деце без родитеља?
Летелица завршила у ораницама поред писте
Центар за истраживање несрећа у саобраћају и његов главни истражитељ Небојша Петровић објавили су прелиминарну информацију о удесу ултралаког авиона CH-601 XL "зенаир" на аеродрому Земун Поље.
Прочитајте и:
Том приликом, 16. маја 2018. године, погинули су пилот и власник авиона Горан Петровић и његова сапутница Оливера Марић.
Први закључак истражитеља је да је посреди грешка у пилотирању и процени, али и припреми за извођење специфичног маневра. Петровићев лет тог дана, како се наводи у обавештењу, планиран је као лет у формацији са још једним ултралаким авионом, у циљу пробе маневара за предстојећи наступ на планираној традиционалној манифестацији дана аеродрома. Њему се у неком тренутку као путник придружила Оливера Марић.
Након лета у формацији Петровић продужава школски круг не би ли направио места првом авиону да слети, али уместо да сам слети након тога најављује "ниски разлаз" изнад писте на висини мањој од 10 метара. Овај маневар, колико год да звучи опасно, не представља ништа ванредно или компликовано.
Међутим, Петровић затим преводи летелицу у вертикално пењање под великим углом при брзини, како се наводи у обавештењу, већој од 200 километара на час. Главни истражитељ је констатовао, на основу изјава очевидаца од којих је већина била квалификована да пружи овакво запажење, да је летелица затим потрошила своју вертикалну брзину и сваљује се на десно крило носем ка тлу.
Ни тај маневар није екстреман, ни компликован, а ни ванредан, али под условом да се ради на довољно великој висини. Петровић, међутим, маневар није извео на довољно великој висини.
- Док је падао ка тлу, пилот је највероватније покушао да исправи авион јер се пре пада изравнао у односу на тло. Међутим, услед недостатка висине за комплетирање маневра авион удара о тло, у положају, који је био скоро раван у односу на тло, прво са десним крилом, а део секунде касније и левим крилом. Након претходно описаног сваљивања летелице на десно крило и током покушаја пилота да извуче авион из положаја у којем се нашао, мотор је радио и том приликом је занео авион око 100 метара десно од осе писте и прага 31. Приликом удара о тло, које је било растресито и засађено пољопривредном културом, авион се зауставио у месту. Како је дошло до утицаја већих сила на авион и тела пилота и путнице, дошло је до кидања дела сигурносних веза путнице на десном седишту. Пилот и путница су претрпели повреде од којих су преминули на месту несреће - наводи се у обавештењу.
Главни истражитељ закључује да је вероватни узрок удеса намера пилота да изведе маневар на висини која није била довољна за његово безбедно извођење.
Упркос чињеници да закључци у Обавештењу о почетку истраге не могу представљати коначне закључке о узроку удеса јасно је да је у овом случају у питању грешка пилота.
Главни истражитељ је већину својих закључака у обавештењу базирао на изјавама дела очевидаца који су искуствено и професионално квалификовани да процене и реконструишу положаје летелице и из тога пренесу своје закључке. Будући да је установљено да је мотор радио до самог удара о тло технички квар се у овој фази може искључити као разумна претпоставка.