"ПРЕТРПЕЛИ СМО ЗЛО ДЕМОНСКИХ РАЗМЕРА..." Патријарх изрекао став СПЦ о Косову и Метохији, па проговорио о ЗЛОЧИНИМА у Јасеновцу
Став Српске православне цркве о Косову и Метохији, много пута је поновљен и непромењен. Познат је свима и свакоме ко жели да зна за њега, истакао је патријарх српски Порфирије.
- Знам и то да одговорни политичари, под великим притисцима и у тешким околностима, разговарају са многим странама тражећи решење које је најбоље могуће за наш народ. Лично не знам, нити познајем било кога коме је познато шта пише у тексту свеобухватног споразума о коме се пуно говори. Великим дизањем температуре, неодговорним, а крупним, речима подстичу се неутемељена сумњичавост, неспокојство и поделе у народу, у чему не желим да учествујем.
ПРЕДСЕДНИК СРБИЈЕ СЕ ОГЛАСИО ТАЧНО У ПОНОЋ: Посебна честитка за све оне који славе Васкрс (ФОТО)
Епархија омогућила директан пренос васкршње литургије
ИЗУЗЕТНО ОПАСНА РЕТОРИКА АМЕРИЧКОГ ЗВАНИЧНИКА: Позива на прекрајање граница на Балкану и нестанак Републике Српске!
О месту Косова и Метохије - колевке српског народа - у свеукупној мисији Цркве, државној политици и свести најшире јавности ово уочи највећег хришћанског празника Васкрса говори патријарх српски Порфирије за "Новости". У првом интервјују за домаћу штампу од његовог избора за црквеног поглавара, Његова светост изражава наду у мирно разрешење косовског чвора, наглашава значај молитвених окупљања на стратиштима нашег народа, али и поручује да су дијалог и сарадња данас потребни свим хришћанима.
Ваша светости, у беседи после прве литургије коју сте служили као српски патријарх вернике сте замолили да се моле за вас, јер сте "свесни какво је место на коме сте се нашли". Које задатке конкретно видите као најважније који су пред Српском црквом и вама лично?
- Искуство молитве познато ми је целог живота. Начин на који она чини основу свега што предузимам и живим библијски је, у молитвеном уздаху младог Растка пред монашење, сажео животописац Светога Саве, хиландарски монах Доментијан: "На Теби се утврдих од утробе; из утробе матере моје Ти си покровитељ мој."
Снага молитве проистиче из способности међусобног повезивања: као што се патријарх моли за све, тако и сви треба да се моле за патријарха. Дајући молитвом предност Богу и благодати његовој, почињемо да гледамо духовним очима и тако стичемо способност да помогнемо свету око нас. А коме је благодат Духа Светога потребнија од онога ко предстоји у винограду Господњем који је у нашем народу засадио Свети Сава? У светлу реченог један од најважнијих задатака који ме чека јесте да снажим делатну веру у народу и да код свих подстичем молитвени однос према свету и животу. На тај начин ће до напретка црквеног живота доћи изнутра, из самог бића Цркве, а промене које ће уследити биће трајне и благословене.
У делу јавности, махом опозиционе оријентације, претходних месеци често се чуло да је власт лобирала за кооперативног патријарха који се суштински неће противити њеној косовској политици. Ваш претходник патријарх Иринеј је јавно говорио да се "Вучић лавовски бори за Косово". Како оцењујете досадашњи учинак дипломатске борбе Србије за КиМ и тренутну позицију наше земље у овом процесу, посебно у светлу све снажнијих притисака, који не заобилазе ни Цркву?
- Блаженопочивши патријарх Иринеј, мудар и трезвен каквог га је Бог дао, није био склон исхитреним судовима и лакореким закључцима. Он је, с једне стране, упорно инсистирао на томе да су Косово и Метохија за нас Србе наш небески Јерусалим, а са друге је умео да, попут Аристотела, сагледа политику као вештину могућег. Из таквог сусрета ума и срца извирале су његове речи. Желим да подсетим да је, како је то тачно пре 175 година написао Негош, "Косово грдно судилиште" на коме се све и свако мери посебним аршином. Тако измерено, пабирчење политичких поена на косовскометохијском распећу српског народа, поготово од стране оних који тај крст нису олакшали када су имали прилике за то, оставља горак укус у устима. Сигуран сам да ће искуство и мудрост владике Теодосија и његових свештеника и монаха, уз помоћ наше државе, допринети да се та страдања смање и на што бољи могући начин разреше.
Прву посету као патријарх предузели сте на Банији и у Јасеновцу. Епархије СПЦ у Хрватској имају задужење да пре свих негују молитвено сећање на жртве усташког режима током Другог светског рата. Да ли је сазрело време да српски народ у пуној мери спозна размере страдања у Јасеновцу и другим логорима смрти и коначно свенародно почне да негује успомену на страдале?
- Прве литургије су служене у катакомбама, на гробовима мученика за веру Христову. Бескрвну жртву приносимо и на гробу Христовом. А то исто чинимо и у великомученичком Јасеновцу. То што се у Јасеновцу налази православни храм Божји, што је владика Јован основао манастир на том месту, прави је, и по моме мишљењу, једини начин на који Црква негује успомену на страдале. Сабирањем у Јасеновцу и на другим сличним местима, молитвом, служењем литургије, стицањем благодати Духа Светога, ми преображавамо себе. А преображени и облагодаћени човек никада неће нечије потомство, нечију децу, кривити за оно што су чинили родитељи.
- Православни хришћанин ће градити мир, пријатељство, а не злопамћење или, не дај Боже, освету. Парадокс хришћанске вере је да на местима попут Јасеновца, молитвом Христу, првом мученику и страдалнику, али и началнику спасења и живота, добијамо снагу да се свим духовним и људским капацитетима боримо за мир, добро и разумевање међу људима, да се боримо за сваког човека. Говорим о ономе у шта Црква верује и што чини.
- Међутим, ни оно што чине историчари - проширивање и утемељено испитивање знања о злу демонских размера које је претрпео наш народ у НДХ у Другом светском рату - што Црква, наравно, подстиче, а што после формира просвету и школство, не треба да служи злопамћењу, него да буде опомена свима да се никада и нигде не понови. У том смислу помињем и мисао доброга, страдалог Бонхефера, да се улога хришћана у свету не може свести на превијање рана насталих под точком неправде, него да је тај точак неопходно зауставити.