ПРОНАШЛИ СМО БУДИСТЕ У СРБИЈИ: Пре подне менаџер у ИТ индустрији, поподне држи МЕДИТАЦИЈУ (ФОТО)
О будизму као религији се у Србији мало зна, а о будистима који је практикују још мање
Срђан Ивановић са пријатељима већ више од две деценије држи Будистички центар у Београду у оквиру кога осим медитације организује и предавања на тему будизма.
Он иначе ради као менаџер у ИТ индустрији, а будизмом се већ 20 година бави из, како каже, чисте љубави. Срђан у Будистичком центру редовно организује медитацију, а повремено и предавања на тему будизма о чијем учењу причају еминентни гости.
- Овде долазе људи из свих сфера, професори, лекари, студенти, ђаци, аутомеханичари који имају интерес за Будино учење. Немојте ме питати како опстајемо. Нисмо профитна организација и ово радимо само из љубави. Сви ми имамо своје послове, а ово је нешто чему се посвећујемо у слободно време. Сада због процедуралних проблема нисмо правно регистровани, али никада нисмо ни имали проблем због практиковања будистичких обичаја и власти су нас подржавале – прича Ивановић за SrbijaDanas.com.
Ивановић каже да он и пријатељи нису једина будистичка група у Србији.
- Ви из Београда до Ниша можете стићи различитим путевима, па тако и у будизму има разичитих метода. Нисмо једина будистичка група у Србији. Има и других школа и метода, а мени је веома драго због тога. Само је битно да људи добију комплетно знање, односно увид у то које се то разлике у њиховом и нашем учењу. Успели смо да одржимо центар у коме људи могу да добију основне информације о томе шта будизам заиста јесте и да им се омогући сигуран простор у коме могу да практикују будистичке методе, да повремено присуствују предавањима, учењу и другим стварима. Организационо гледано наш лама је Лама Оле Нидал који је ученик 16. Кармапе.
Будисти нису наметљиви
За будисте је специфично да, како каже, не намећу своје веровање као што то раде неке друге религије.
- Будисти нису ни наметљиви ни агресивни. Свако ко жели мора сам да ступи у контакт са нама. Ми ћемо да помогнемо свакоме да покуша да добије одговоре на своја питања. На овом простору имамо културолошки аспект да рођењем на одређеној територији браните одређени национални идентитет и религију без да вас је о томе ико ишта питао. Религија нам се приписује местом рођења. С друге стране, Будисти за себе сматрају да нису религиозни иако је будизам званично признат као једна од најстаријих религија од Уједињених нација. Концепт будизма је потпуно другачији. Сам превод речи које упућују на Будино учење означава ствари онакве какве јесу. Будизам се не заснива на самој вери већ на учењу. Онај ко верује не мора да зна, а будизам се заснива на новим знањима. Будизам треба да нам покаже зашто смо несретни и како да искористимо потенцијале нашег ума и говора како бисмо учинили лепши живот нама и другим људима.
За будизам је специфично да не постоји концепт Бога као свевишњег бића или интелигенције која управља.
- У будизму нема Бога. Буда је само симбол за просветљено стање ума, за некога ко је достигао и развио у потпуности своје капацитете. Вредности којима теже будисти су сличне здравом разуму. Будизам се заснива на сопственом искуству које је стечено на основу знања нечијег туђег искуства. Ја знам ко је учитељ мог учитеља, па ко је његов учитељ и тако даље све до почетка. Уз то ми је речено и да не треба да слепо ништа никоме верујем већ да морам сам да сазнам и схватим. Будизам не доноси одређени комфор, што у социјалном, што у материјалном смислу. Будисти не иду пар сати недељно или дневно у храм, већ се будизам практикује по 24 сата свих седам дана у недељи.
У Будизму нема Бога
Будизам се у односу на западне религије разликује по томе што нема такозваног једноставног опроста грехова, већ постоји карма која те прати.
- Наша концепција где се Буда представља као Бог је потпуно погрешна. Оно што би ми можда назвали вером, у будизму је уствари знање базирано на искуству. Пренос знања и трансмисија искуства је оно што је јако важно у будизму као виду науке. Особе које практикују будистичке методе имају само један циљ, да буду слободни активни чланови друштва који ће радити много више за друге него за себе. Управо је због овога јако тешко разумети будизам јер је западњачко схватање вере потпуно другачије – закључује Ивановић.