Весић: Сарадња Србије и Кине корисна за обе земље, радићемо на два нова пројекта
Министар је подсетио да је ово други пут у последњих осам година да кинески председник Си Ђинпинг долази у Србију што, истакао је, није уобичајено.
Сарадња са Кином је добра за Србију и развој наше инфраструктуре, али је корисна и за кинеске компаније јер им се на тај начин отвара европско тржиште, изјавио је данас министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић и додао да са кинеским компанијама сарађујемо на осам пројеката у области друмске инфраструктуре, као и да постоје два нова потенцијална пројекта која ће се радити.
Један од њих је Пожега-Бољаре односно пут према Црној Гори који ће се, како је рекао, радити са једном кинеском компанијом на концесију што ће бити први пут да се неки пут ради тако, а не директним улагањем из буџета.
Такође, Весић је гостујући на Пинку рекао да ће се са Кинезима радити и први део брзе саобраћајнице “Вожд Карађорђе” која почиње од Малог Пожаревца и иде преко Младеновца, Аранђеловца, Орашја све до Чибутковице што је веза са аутопутем “Милош Велики”, док ће се у другој фази радити део према Раљи и Лапову.
Министар је подсетио да су међу пројектима који се реализују Фрушкогорски коридор, обилазница око Новог Сада са два нова моста, Дунавски коридор, деоница Пожега-Прељина односно завршетак аутопута “Милош Велики”, обилазница око Ваљева, аутопут Београд-Зрењанин-Нови Сад, брза саобраћајница Бачки брег-Сомбор-Кула-Врбас-Србобран-Нови Бечеј-Бечеј-Кикинда-Српска Црња.
Такође, поменуо и пројекат београдског метроа, нови Савски мост у Београду који ће такође радити Кинези, градски тунел који ће почињати у Карађорђевој улици, а завршавати код Панчевачког моста, EXPO, као и инвестиције у железницу међу којима је и пруга између Новог Сада и Суботице дужине 108 километара чија ће изградња бити завршена већ у јулу ове године, што је годину и по дана пре рока.
Весић је рекао да је улагање Кине у инфраструктуру довело до драматичног скока бруто домаћег производа те земље и да је то нешто што се ми трудимо да постигнемо, те додао да су сходно томе кинеске компаније важне када је у питању наша инфраструктура.
Навео је да је 2004. године Кина укупно имала 104,4 хиљаде километара путева, а да су 2020. завршили са 5,2 милиона километара путева.
Како је додао, Кина је 2011. године имали 84,9 хиљада километара аутопутева да би само 11 година касније, 2022. године, имали 177 хиљада километара аутопутева.
Када су у питању пруге, навео је да је Кина 2010. године имали су скоро 52 хиљаде километара пруга да би 2021. имали 103 хиљаде километара пруга.
Весић је истакао да је сарадња са Кином добра за нашу земљу, за развој инфраструктуре, али да је добра и за кинеске компаније, те додао да је кинеска компанија ЦРИГ („China Railway Интернатионал Гроуп”), радећи брзу пругу кроз Србију, стекла све европске сертификате за изградњу пруге што значи да могу да раде у Европи са својим сертификатима.
“Поред тога, они су урадили свој систем интероперабилности кинеских и европских система, радећи на прузи. Нама пругу коју Кинези завршавају од Новог Сада до Суботице сертификује за стандард Европске уније холандска компанија ‘Рикардо’, а технички пријем ради ‘Дојче бан’ тако да је то заједнички посао кинеских и европских компанија”, рекао је Весић.
Подсетио да купујемо пет композиција кинеских брзих возова од којих је једна већ стигла у нашу земљу, као и девет композиција за БГ воз, те додао да сви ти возови одлазе на сертификацију у Ческу и враћају се као сертификовани возови по стандардима ЕУ.
“То значи да кинеске компаније имају корист од сарадње са Србијом јер они својом технологијом улазе у Европу, преко Србије и Мађарске, сертификују своје производе за европске стандарде што значи да им се отвара и европско тржиште и у том смислу је та сарадња важна јер је двосмерна”, рекао је Весић.
Истакао је да захваљујући политици председника Александра Вучића ми можемо да сарађујемо са различитим важним земљама света и водимо такву политику да наша привреда слободно сарађује како са Кином тако и са ЕУ.
С тим у вези, подсетио је да ЕУ наш главни спољотрговинско партнер и да је наше опредељење да постанемо чланица ЕУ, те додао да је и за Кину добро да међу чланицама ЕУ има пријатеље као што су Србија и Мађарска јер ће то олакшати сарадњу Кине са ЕУ, која је важно тржиште за њих.
“Очекујемо да будућности наставимо сарадњу са Кином по питању вештачке интелигенције, електричних возила и свега онога што је иновативност”, рекао је Весић и додао да Кина тренутно производи око 57 одсто глобалног тржишта електричних возила.
Додао је да је за нас веома важно да сарађујемо са Кином када су у питању управљање транспортним системима, пројекти вештачке интелигенције, претварање постојећих аутопутева у паметне аутопутеве…јер то, како је рекао, може да нам донесе предност у односу на неке друге земље Европе.
Весић је, између осталог, поменуо и споразум о слободној трговини са Кином који је, како је рекао, за нас посебно значајан јер омогућава да се већ од јула наши пре свега пољопривредни, али и други производи извозе у Кину.
Министар је подсетио да је ово други пут у последњих осам година да кинески председник Си Ђинпинг долази у Србију што, истакао је, није уобичајено и говори о томе какав углед уживају председник Вучић и наша земља у међународним односима.
Извор: Србија Данас