РАТНО ВАЗДУХОПЛОВСТВО СРБИЈЕ УЗЛЕТЕЛО ПОПУТ ФЕНИКСА: "Ербасове" летелице Ц-295 и Х-145М препородиће нашу авијацију (ВИДЕО)
Транспортни авион и хеликоптер велико су освежење за наше војне и полицијске снаге
Приликом обиласка просторија "Аирбуса" у Шпанији прошле године, наша делегација је посебну пажњу посветила производњи авиона. Министру одбране Србије и делегацији приказан је авион АирБус Ц-295 који се производи у Шпанији. Србија за сада поседује само један транспортни авион, руски Антонов Ан-26 којем полако истиче "рок трајања", па Војска Србије већ дуже време размишља о набавци нових транспортних авиона за потребе наших оружаних снага.
ЗАПАД ТОПИО И ПРОДАВАО СРПСКЕ ТЕНКОВЕ: Војска Србије системски уништавана од 2000-те у наредних 10-ак година (ВИДЕО)
ПУТИН ПОСЛАО СУХОЈЕ НА АЕРОДРОМЕ У БЕЛОРУСИЈИ: Јуришни авиони већ стигли, откривено и по ком задатку су тамо (ВИДЕО)
ПРОТИВНИЧКИ ТЕНКОВИ НЕМАЈУ ШАНСЕ НАКОН СУСРЕТА СА "КОРНЕТОМ": Руска војска демонстрирала снагу најновијег система (ВИДЕО)
Антонов Ан-26 је нашој земљи испоручен још давне 1984. године у време СФРЈ и стога се јавила потреба за обновом флоте српских транспортних авиона. Актуелно је неколико верзија Ц-295, од оних наоружаних, за гашење пожара, за рано упозоравање са АЕСА радаром, за допуну горива, медицински и тако даље.
Овај авион је свој први лет имао давне 1997. године и произведено је око 200 авиона, а поручено је још близу 300 примерака овог ваздухоплова. Авион покрећу два турбопропелерска мотора Pratt & Whittney Цанада PW127G снаге 2.644 коња сваки. Летелица има шест мотора који су произведени од композитних материјала. Максимална брзина износи 576 км/сат, док брзина крстарења износи 480 км/сат.
Посаду авиона чине два пилота, док у овај транспортни авион може да стане око 70 војника или 50 падобранаца или 27 носила за повређене. Максимална покретна маса авиона је 21 тона, има долет до 5.000 километара, док максимална висина летења износи 9.100 метара.
Авион има могућност за постављање спољних носача и то по три на оба крила уколико говоримо о наоружаној верзији овог модела. Летелицу АирБус Ц-295 користе чак 32 државе света, а цена једног (у зависности од сврхе због које се купује и опремљености) кошта око 28 милиона долара по летелици.
Треба узети у обзир да од поруџбине до испоруке авиона прође и по неколико година и Србија је већ донела одлуку о озбиљном одабиру нових транспортера за своје Ратно ваздухопловство, јер је до сада коришћени авион Ан-26 стар (36 година у служби Војске Србије) и ресурси му истичу за пет година.
Ови авиони шпанске производње показали су се одличним, на шта указује и податак да није било несрећа током управљања истим и зато је идеалан избор за Војску Србије.
Србија је одлучила да купи два Ербасова (АирБус) војна транспортна авиона типа Ц-295, а то је потврђено и на Сајму наоружања и војне опреме "Партнер 21", који је одржан у Београду прошле године. Тиме ће знатно бити оснажени транспортни капацитети Војске Србије, значајни не само због стандардног превоза људи и терета већ и за извођење ваздушних десанта и допремања људи и материјала у мировне мисије широм света.
Ова одлука је саопштена после сусрета са адмиралом Сантјагом Рамоном Гонзалесом Гомезом, националним директором за наоружање Министарства одбране Шпаније.
- Очекујемо потписивање уговора и о набавци два транспортна авиона Ц-295 и набавку већег броја хеликоптера Х-145М. Ми смо данас потписали меморандум о разумевању, који ће омогућити да наша сарадња у будућем периоду буде интензивнија, поготово када се ради о артиљеријској муницији, ракетном гориву - изјавио је министар одбране Србије, најављујући и заједничке пројекте Србије и Шпаније.
Захваљујући упорности председника и врховног команданта Александра Вучића, претходне три године веома су значајне за Војску Србије и посебно за Ратно ваздухопловство и противваздухопловну одбрану. Тај род војске опремљен је новим и најсавременијим средствима наоружања и војне опреме, а набавка хеликоптера Х-145М, Ми-35 и Ми-17 велики је технички искорак за Војску Србије.
После више од 25 година Србија је набавила девет "Ербасових" савремених вишенаменских хеликоптера Х-145М, најсавременијих у својој класи, и то четири за МУП РС и пет за Војску Србије који су у наоружање и војну опрему уведени прошле године. Подсетимо, Србија је 2016. године потписала уговор о набавци укупно девет хеликоптера Х-145М, а од тога пет за потребе Војске Србије и четири за потребе МУП Републике Србије.
Овај тип летелице поседује изузетну електронску опрему и доброг ауто-пилота, па је сигурно на знатно вишем нивоу него код осталих хеликоптера где се може појавити грешка током управљања летелицом због људског фактора. Хеликоптер Х-145М може да лети у свим временским условима. Овај хеликоптер је специфичан и по томе што може да превезе 10 особа одједном и у случају отказивања мотора може да настави лет само са једним мотором у функцији. Покрећу га два турбо-вратилна мотора Турбомеца Arriel 2Е, са максималном снагом од 894 КС (667kW) у фази полетања летелице.
Максимална брзина хеликоптера износи 268 км/сат, док је максимални долет на 663 километара. Три војна примерка биће наоружана домаћим оружјем, имаће систем ХФорце, укључујући митраљезе калибра 12,7 mm и нови седмоцевни лансер невођених ракетних зрна Л80-07 калибра 80 mm.
Ова три хеликоптера имају уграђени АМПС (Аирборне Missle Протецтион System) за активну самозаштиту хеликоптера од ракета "земља-ваздух". Две летелице биће коришћене за трагање и спасавање јер имају инфрацрвени и електрооптички систем типа Стар СафиреХДц компаније ФЛИР. Користиће се за патролирање, извиђање али и у задацима, спасавања и трагања. Поседује термовизијску и колор камеру високих резолуција као и фар за трагање.
Изнад десних клизних врата постављена је спољашња дизалица Goodrich носивости 272 килограма. Изнад левих бочних врата налази се фиксна конзола за искрцавање људи конопцем. Четири полицијска хеликоптера Х-145М имаће вишенаменску улогу. Сви полицијски хеликоптери имаће потпуно тамна стакла, као и маскирну шару на летелици која је тамнија од војних хеликоптера.
Хеликоптер је отпоран на екстремне временске услове и може да лети са једним мотором. Извршава задатке уз изузетно мање трошкове за разлику од Ми-17 и нешто више трошкове од Газеле. Три полицијска хеликоптера у плавој боји су намењена надзору и превозу особа. Уговор са АирБусом подразумева поред набавке 12 хеликоптера (девет Х-145М три Х215) са пакетом подршке (алати, делови, документација) и трансфер за одржавање и оправку набављених хеликоптера, обуку, сертификацију, одржавање истих.