РУСКО ЛЕТЕЋЕ КРИЛО БИЋЕ СУВЕРЕНИ ВЛАДАР ВАЗДУХА: Бомбардер који ће јести конкуренцију за доручак! (ВИДЕО)
Летеће крило је најслађа и најефикаснија шема која минимизира отпор ваздуха и омогућава максималну количину горива која се може узети пре полетања
Ознака "ТАК ДА" значи "Перспективни ваздухопловни комплекс (ТАК) ваздухопловства далеког домета (ДА)". Програм "ПАК ДА" покренула је Русија почетком 2010-их у настојању да војсци пружи савремени хардвер. До сада је завршен само развој нових борбених авионе са више улога. Борбени авион 5. генерације "Су-57" већ је ушао у фазу масовне производње, док се у производњи већ користи и предпроизводна серија авиона.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/05/31/ss.jpg?itok=-aoQtpGf)
ВРАЋА СЕ У ПОГОН СТАРИ ЛОВАЦ: Русија отпочиње програм прављења БОРБЕНОГ свемирског брода (ВИДЕО)
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/01/05/rak.jpg?itok=OpluXY04)
ТРАМП ИЗЈАВИО ДА САД ПРАВЕ "НАЈМОЋНИЈЕ ОРУЖЈЕ" У ИСТОРИЈИ: Најавио и искрцавање на Марс
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2019/09/15/0467962344.jpg?itok=QV9eCnvX)
ОВО ЈОШ НИСТЕ ВИДЕЛИ: Руски сухоји "испрашили" амерички стратешки бомбардер изнад Црног мора! (ВИДЕО)
Кабина авиона је већ делимично изграђена, а очекује се да ће цео авион бити спреман наредне године, рекли су извори блиски ваздухопловној индустрији земље.
Иако није званично представљен ниједан модел авиона или чак концептуални модел, мноштво медијских извештаја наговештава да се очекује да је "ПАК ДА", развијен од стране произвођача авиона Туполев, летеће крило. У основи, мало ће личити на култни амерички бомбардер "Northrop Б-2 Спирит".
Овај ваздушни оквир је неуобичајен за руске дизајнере авиона, земља никада није масовно производила војне авионе овог типа, што вероватно доводи до сложености пројекта.
- Немамо искуства у изради ове врсте авиона овог дизајна. Нема ништа превише компликовано у томе, али то никада раније нисмо радили - изјавио је Вадим Лукашевић, који је радио као инжењер за произвођача авиона "Сукхои" између 1985. и 1992. године, а сада је независни ваздухопловни стручњак.
Истовремено, руски произвођачи авиона произвели су неколико летећих беспилотних летелица, укључујући "Хунтер", дизајниран да делује заједно са "Су-57", захваљујући чему је већ стечено искуство на овој врсти авиона.
Летеће крило је добар избор за авионе дугог домета, јер је посебно стабилно током хоризонталног лета.
- Летеће крило је најслађа и најефикаснија шема која минимизира отпор ваздуха и омогућава максималну количину горива која се може узети пре полетања. Не постоји ништа друго него крило - објаснио је Лукашевић.
У исто време, овај облик је неприкладан за надзвучни лет, па се очекује да "ПАК ДА" буде подзвучан. За разлику од надзвучних летелица, спорији авиони су лакши за балансирање и не захтевају сложено снабдевање горивом резервоарима смештеним по целом авиону, омогућавајући више простора за други терет. Међутим, с обзиром на величину земље, само звучна форма може имати озбиљне препреке, рекао је Алексеј Леонков, главни уредник руског часописа за оружје и војску, Арсенал Otechestva.
- Савремено ратовање постало је веома брзо. Обично се таква авијација скрива дубоко у нечијој територији како би се заштитила од удара балистичких ракета. Подзвучни авион који полази из Енгелса (ваздушна база на југу Русије) стићи ће до Владивостока за седам сати, док ће надзвучни авион прећи исту раздаљину за 2-3 сата, а хиперсонични авион за један сат. То је врло велика разлика - објаснио је Леонков.
Подзвучни авион има и друге недостатке, попут немогућности бекства од бржих авиона. Поред тога, облик летећег крила знатно отежава управљање авионом него конвенционалним противницим. Стога избегавање надолазеће ракете није опција. То можда чак и није потребно, сматра Лукашевич.
- Савремени противавионски системи могу пресрести долазне ракетне боје које се крећу брзином од 2-3 километра у секунди. Бесмислено је правити надзвучни бомбаш, они ће га ионако пресрести - рекао је он.
Зато ће се машина морати увелико ослањати на технологију смањене видљивости да би могла да нападне непримећено. Летеће крило обично има веома гладак облик и нема изражених делова, што је добар избор за скривени приступ.
- Лакше је бомбаш потпуно скривен или моћи потајно лансирати своје пројектиле пре него што га непријатељ може достићи - рекао је Лукашевич.
С друге стране, коришћење смањене видљивости не чини авион невидљивим за непријатељске радаре, већ му даје само више времена пре него што га открију, објаснио је Леонков. Због тога ће нови авион вероватно бити опремљен софистицираном опремом за електронско ратовање која збуњује радаре и системе наоружања.
- Лоша видљивост радарског положаја постепено више није главни фактор који штити авион у ваздуху. Данас су авиони опремљени системима електронског ратовања који искривљују податке добијене радарима који покушавају да их прате. Међутим, композитни материјали који се користе у конструкцији одређених ваздухоплова су и даље одрживи - рекао је Леонков.
Ове карактеристике, ослањање на невидљивост и само способност суб-соничног лета, вероватно чине "ПАК ДА" наследником иконичног бомбардера "Ту-95". Нуклеарна летелица, која датира из педесетих година прошлог века, и даље остаје у употреби, испуњавајући улогу носача крстарећих ракета дугог домета који могу погодити и копнене и морнаричке циљеве.
- С обзиром на своје карактеристике, летелица је прилично близу "Ту-95" - рекао је Лукашевич и додао да ће вероватно испунити исту улогу, али ефикасније и лукавије.
Упркос вишеструким усавршавањима, ветеранска летелица још увек је ограничена на старомодни ваздушни оквир. Огромна летелица са пропелер-млазним мотором није само врло видљива разним радарима, већ ствара и много буке.
- "Ту-95" је најбољи и најгласнији је међу нашим авионима. Тако је бучан са свим својим пропелерима и четири мотора да чак и подводни хидроакустички систем, који се налази на дну океана и користи за праћење подморница, може чути буку авиона "Ту-95" који лети на 10 км надморске висине - рекао је Лукашевич.
С обзиром на то да је стварање авиона од самог почетка веома сложен процес, поготово када је реч о оквиру који се никада раније није користио у земљи, то значи да машина у изради вероватно неће полетети следеће године.
- При изради авиона прво се прави статички прототип. Ова јединица пролази тестове отпорности на стрес, када се ваздухоплов напуни, ваздушни оквир се савија. Када су пројектанти сигурни да конструкција задовољава потребну чврстоћу, први летећи прототип је спреман за полијетање - рекао је Лукашевић.
Статичка испитна јединица је само празан трупац који заправо и не лети, објаснио је Лукашевић, док је први прототип летења бар други модел те летелице истог типа који је изграђен. Статичка јединица ретко добија све одговарајуће системе и заправо је надограђена на крајњи модел летелице.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2016/04/16/podmornica.jpg?itok=_q4l1O8o)
"НАОРУЖАНА ДО ЗУБА": Кинески медији одушевљени НОВОМ руском подморницом "Лајка"
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2019/01/04/rusija.jpg?itok=XTOazFmS)
На руској ракети откривено цурење отровног горива: Ускоро стижу стручњаци да санирају квар
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/198329/uragan2.jpg?itok=NF9djeEd)
Русија и Француска на корак од обнављања преговора о контроли над конвенционалним наоружањем
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/05/29/rusi.jpg?itok=dJmeP9Yo)
РУСИ ПОДИГЛИ ЛОВЦЕ, АМЕРИЧКИ БОМБАРДЕРИ НА ГРАНИЦИ! Сухоји ударили на ЛЕШИНАРЕ, погледајте СНИМАК ИЗ КОКПИТА (ВИДЕО)
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2019/02/16/patriot.jpg?itok=ovStEfye)
ПРСТ У ОКО ИРАНУ: САД продају Кувајту УНАПРЕЂЕНО оружје, вредност 1,5 МИЛИЈАРДИ!