УЏБЕНИЦИ ШИРЕ ЗЛО! Овако почиње ХРВАТСКА МРЖЊА према Србима - ДЕЦУ ЗАДОЈИЛИ ПРОПАГАНДОМ
"Великосрпска хегемонија" постаје кључан синтетски појам у обликовању слике о Србима.
Хрватски уџбеници историје за основну школу већином и даље приказују Србе кроз негативне стереотипе створене 1992. године, иако су примећени трендови одмицања од њих, тврди се у чланку објављеном у најновијем броју научног часописа Хисторијски зборник.
"СРАМ ВАС БИЛО!“: Напета седница Скупштине ЦРНЕ ГОРЕ због СЕВЕРНЕ МАКЕДОНИЈЕ и НАТО-а
Текстови у уџбеницима историје традиционално одражавају основне замисли о националној култури и историји, па уз преношење знања посредују и слике о другим народима, објашњава позадину анализе аутор чланка Домагој Швигир.
Аутор уочава две фазе у настанку стереотипа, од којих прва почиње 1992., кад је створена ратничка слика о прошлости односа Хрвата и Срба, а друга од 1996., када се уводе паралелни уџбеници у наставу.
Тај чин није осигурао аутоматско повлачење уџбеника који злоупотребљавају историју, али је омогућио појаву оних који почивају на научном приступу прошлости и настави историје, каже аутор и закључује да бројни уџбеници који користе стереотипе остају до краја истраживаног раздобља.
У хрватској хисториографији у задње две деценије објављено је неколико чланака који су анализирали краћа раздобља појављивања уџбеника. Швигирова анализа обухвата основни текст свих 36 уџбеника објављених и кориштених у настави историји у основним школама од 1990. до 2012., као и историјске изворе који су везани уз стварање представе о Србима.
Чланак је објављен у часопису Друштва за хрватску повјесницу, које континуирано делује од 1947. године и најстарије је струковно историјско друштво у Хрватској.
Прва група уџбеника о Србима ствара изразито негативне стереотипе помоћу генерализације, дискриминације и сукобљавања "нас" и "њих". "Великосрпска хегемонија" постаје кључан синтетски појам у обликовању слике о Србима. Чак и кад се говори о жртвама Србима, каже се да су "сами за то криви".
- Можда такве конструкције не би требале чудити ако се сетимо изјава бившег председника ХДЗ-а Томислава Карамарка који, парафразирам, планира поновно писати уџбенике у тренутку када је ХДЗ био у влади - каже аутор Швигир и уз бок томе наводи изјаву бившег равнатеља Агенције за одгој и образовање Винка Филиповића да је "Домовински рат тема која не сме и не може бити интерпретирана на различите начине".
Хиљаде ученика училе су етноцентричну интерпретацију историје која подразумева мешање образовних и одгојних циљева, а изгледно и подчињавање првих другима, оцењује се у чланку.
"ПУСТИТЕ МЕ, ОН ЈЕ ОЛОШ!" ПСОВКЕ, УМАЛО ТУЧА у црногорском парламенту! Политичка напетост на врхунцу! (ВИДЕО)
Другу групу чине уџбеници који Србе покушавају приказати уравнотеженије, одмереније, с више уважавања. Ти су уџбеници настојали пратити европске досеге у критеријима за одабир уџбеничког садржаја, као и у методици историје приступајући садржајима критички, а настојало се увести мултиперспективност при опису сукоба и других тема, наводи аутор.
Проблем тих уџбеника остаје други критеријум, опет наметнут од државе, а то је наставни план и програм који строго прописује садржај који уџбеник мора покрити, тако да оставља мало могућности за иновацију, каже се.
Успркос настојањима бројних експерата план и програм није измењен, чак је и курикуларна реформа, покренута за време задње владе под водством СДП-а, напрасно заустављена, напомиње аутор и закључује да се највише копаља ломило на садржајима исотрије и хрватског језика, оних предмета који су се пре двадесетак година називали "националним предметима".
Хина је упутила упите на адресе пет методичара историје на универзитетама у Загребу, Ријеци, Задру и Сплиту, те од двоје њих добила извињење да не могу одговорити до следећег дана послеподне, док троје није одговорило.
БАХАТОСТ ПРЕЛАЗИ ГРАНИЦЕ! Албанац ПРОВОЦИРА ДВОГЛАВИМ ОРЛОМ на аеродрому: Обезбеђење ХИТНО РЕАГОВАЛО! (ВИДЕО)
Упит је послан на адресе Агенције за васпитање и образовање, од које није стигао одговор, и Министарства науке и образовања, из којег су упутили на изјаву министарке Блаженке Дивјак коју је дала раније у вези проблема с курикулом историје.
Министарка каже да је била незадовољна предлогом Експертне радне групе због превелике количине садржаја, због релативизације Холокауста и због нових концепата који нису расправљени у научној и стручној јавности.
Пре тога, средином јануара Блаженка Дивјак изјавила је да нема запињања око курикулума, те како је сигурна да ће све бити спремно и да ће се у следећу школску годину моћи ући с квалитетним курикулима.
ХРВАТИ ПОНОВО ПРОМОВИШУ НАЦИЗАМ! На државној телевизији наступили певачи обучени у НЕМАЧКЕ SS УНИФОРМЕ (ВИДЕО)
Међутим, Дивјак није прихватила курикул повијести него је почетком фебруара поново отворила јавну расправу о њему. Потом је, крајем фебруара, изјавила да је именовала три нова независна стручњака за чланове скупине за курикул историје, и да ће се нови курикулум историје појавити за две недеље.