"ФРАНЦУСКА ЗАЛУПИЛА ВРАТА ЕУ" Аналитичари о предлогу Макрона: Танка и неозбиљна понуда за Западни Балкан!
Аналитичари берлинског Савета за политику деократизације Тоби Вогел и Курт Басуенер у својој анализи француског предлога реформе проширења оцењују да је Париз прво "залупио у лице врата Западном Балкану", а затим понудио "танак папир" који не представља озбиљан приступ проблемима у процесу пристумања ЕУ.
Оснивачи и аналитичари Савета за политику демократизације Курт Басуенер и Тоби Вогел у свом ауторском тексту објављеном у Еуобзерверу оцењују да је ЕУ у поседњих годину дана починила низ стратешких грешака којим је уништила и оно мало кредибилитета и утицаја које је имала у региону Западног Балкна.
Подсетивши на француску блокаду приступних преговора Албанији и Северној Македонији, аутори текста оцењују да је Макрон својим условљавањем приступних преговора реформом методологије, али и инистирањем на унутрашњој реформи ЕУ пре уласка нових чланица, заправо "залупио врата Уније Запданом Балкану у лице".
(УЖИВО) АЛБАНИЈУ РАЗАРАЈУ ЗЕМЉОТРЕСИ: Јачина као ТРИ АТОМСКЕ БОМБЕ! БРОЈ ЖРТАВА СВЕ ВИШЕ РАСТЕ (ФОТО/ВИДЕО)
"Ненормалан комшијски поремећај" Фармер мора да плати одштету због смрада КРАВА И БАЛА СЕНА?!
КАО ДА СУ СЕ 3 АТОМСКЕ БОМБЕ СРУЧИЛЕ: Ево колика је СНАГА земљотреса који су погодили Албанију! (ВИДЕО)
- Од тог тренутка постало је јасно колико значи улога онога који вуче први потез. Сада се подразумева да Париз управља целокупном ЕУ политичком агендом према Западном Балкану. То је и својеврсна проба за Макронов циљ, а што је промена целокупне ЕУ агенде - наводе у Центру за политику демократизације.
Они сматрају да је Француска своје идеје о реформи процеса приступања представила на "танком папиру" према коме се досадашни процес од 35 поглавља реформише у приступне преговоре подељене у седам фаза.
- То јасно показује да Францукса нема озбиљан предлог. Чињеница да је папир представљен непосредно пред састанак министра ЕУ који су расправљали о проширењу и да није било довољно времена да се припреми смислена дискусија још више наглашава плиткост франуске позиције - сматрају Басуенер и Вогел.
Они у својој анализи оцењују да је постало очигледно да политика проширења ЕУ није оно што брине Макрона, већ да су потврђене сумње да се ради о преузимању водеће улоге у Европи у тренутку када Велика Британија излази из Уније, а Немачка је политички паралисана.
Басуенер и Вогел сматрају да као ни француски предлог тако ни друге "недовољно промишљење" идеје које се врте око француског вета не доносе никакав свеж увид у то зашто процес приступања Западног Балкана није био транформативан на начин на који је био у претходним рундама проширења на централну и источну Европу.
- Сама идеја о томе да Савет ЕУ наложи Европској комисији да у року од два месеца развије ревидирану политику проширења, како стоји у француском предлогу, представља недостатак простора за озбиљност и анализу - наводе у Басуенер и Вогел.
Они кажу да је Ценатр за политику демократизације већ предлагао начине како би процес проширења ЕУ могао бити реконструисан односно указивао да је тренутни приступ ЕУ "ојачао и обогатио постојеће елите, ослабио и отуђио цивилно друштво, продубио економску неједнакост и није успео да ојача демократске вредности, институције и праксе у региону".
- Одустајање од тренутне политике и оквира проширења без разумевања зашто она не ради је вандализам политике, а не реформа - наводе у Центру за политику демократизације.
Они сматрају и да се француски предлог, као и многи други незванични предлози пре њега, фокусира на економију, те подсећају да је промена фокуса са политичког на економски дуго био одговор ЕУ за све пропале политике на Западном Балкану.
- Истовремено се занемарују стварни разлози таквих неуспеха, да је све укорењено у недостатку инсистирања на политичкој одговорности и директном грађанском ангажману заснованом на темељним вредностима ЕУ - наводи се у анализи.
Аутори из Центра за политику демократизације напомињу да и поред признања ЕУ да је заробљена држава раширена појава међу земљама кандидатима и аспирантима, француски предлог не помиње речи као што су "корупција" или "заробљена држава".
- Можда је најважније то што се у предлогу не помињу либералне вредности, слободе, демократија или политичка одговорност - напомињу аутори.
Када је реч о усклађивања Западног Балкна у области спољних послова, критички се гледа на чињеницу да је то "спуштено" у шесту фазу приступања по француском предлогу, што је у супротности са геополитичким страховима како Париза тако и других чланица ЕУ.
У закључку Басуенер и Вогел кажу да многи на које се француски предлог односи покушавају из очајања да нађу нешто позитивно, чега, како оцењују, нема у француском папиру.
- Уколико се оваква политика усвоји, грађани земаља региона имаће право да ЕУ и друге стране актере виде на исти начин - као делове проблема, пре него решања и да се самим тим ненасило удруже против њих - закључује се у тексту.