"FRANCUSKA ZALUPILA VRATA EU" Analitičari o predlogu Makrona: Tanka i neozbiljna ponuda za Zapadni Balkan!
Analitičari berlinskog Saveta za politiku deokratizacije Tobi Vogel i Kurt Basuener u svojoj analizi francuskog predloga reforme proširenja ocenjuju da je Pariz prvo "zalupio u lice vrata Zapadnom Balkanu", a zatim ponudio "tanak papir" koji ne predstavlja ozbiljan pristup problemima u procesu pristumanja EU.
Osnivači i analitičari Saveta za politiku demokratizacije Kurt Basuener i Tobi Vogel u svom autorskom tekstu objavljenom u Euobzerveru ocenjuju da je EU u posednjih godinu dana počinila niz strateških grešaka kojim je uništila i ono malo kredibiliteta i uticaja koje je imala u regionu Zapadnog Balkna.
Podsetivši na francusku blokadu pristupnih pregovora Albaniji i Severnoj Makedoniji, autori teksta ocenjuju da je Makron svojim uslovljavanjem pristupnih pregovora reformom metodologije, ali i inistiranjem na unutrašnjoj reformi EU pre ulaska novih članica, zapravo "zalupio vrata Unije Zapdanom Balkanu u lice".
(UŽIVO) ALBANIJU RAZARAJU ZEMLJOTRESI: Jačina kao TRI ATOMSKE BOMBE! BROJ ŽRTAVA SVE VIŠE RASTE (FOTO/VIDEO)
"Nenormalan komšijski poremećaj" Farmer mora da plati odštetu zbog smrada KRAVA I BALA SENA?!
KAO DA SU SE 3 ATOMSKE BOMBE SRUČILE: Evo kolika je SNAGA zemljotresa koji su pogodili Albaniju! (VIDEO)
- Od tog trenutka postalo je jasno koliko znači uloga onoga koji vuče prvi potez. Sada se podrazumeva da Pariz upravlja celokupnom EU političkom agendom prema Zapadnom Balkanu. To je i svojevrsna proba za Makronov cilj, a što je promena celokupne EU agende - navode u Centru za politiku demokratizacije.
Oni smatraju da je Francuska svoje ideje o reformi procesa pristupanja predstavila na "tankom papiru" prema kome se dosadašni proces od 35 poglavlja reformiše u pristupne pregovore podeljene u sedam faza.
- To jasno pokazuje da Francuksa nema ozbiljan predlog. Činjenica da je papir predstavljen neposredno pred sastanak ministra EU koji su raspravljali o proširenju i da nije bilo dovoljno vremena da se pripremi smislena diskusija još više naglašava plitkost franuske pozicije - smatraju Basuener i Vogel.
Oni u svojoj analizi ocenjuju da je postalo očigledno da politika proširenja EU nije ono što brine Makrona, već da su potvrđene sumnje da se radi o preuzimanju vodeće uloge u Evropi u trenutku kada Velika Britanija izlazi iz Unije, a Nemačka je politički paralisana.
Basuener i Vogel smatraju da kao ni francuski predlog tako ni druge "nedovoljno promišljenje" ideje koje se vrte oko francuskog veta ne donose nikakav svež uvid u to zašto proces pristupanja Zapadnog Balkana nije bio tranformativan na način na koji je bio u prethodnim rundama proširenja na centralnu i istočnu Evropu.
- Sama ideja o tome da Savet EU naloži Evropskoj komisiji da u roku od dva meseca razvije revidiranu politiku proširenja, kako stoji u francuskom predlogu, predstavlja nedostatak prostora za ozbiljnost i analizu - navode u Basuener i Vogel.
Oni kažu da je Cenatr za politiku demokratizacije već predlagao načine kako bi proces proširenja EU mogao biti rekonstruisan odnosno ukazivao da je trenutni pristup EU "ojačao i obogatio postojeće elite, oslabio i otuđio civilno društvo, produbio ekonomsku nejednakost i nije uspeo da ojača demokratske vrednosti, institucije i prakse u regionu".
- Odustajanje od trenutne politike i okvira proširenja bez razumevanja zašto ona ne radi je vandalizam politike, a ne reforma - navode u Centru za politiku demokratizacije.
Oni smatraju i da se francuski predlog, kao i mnogi drugi nezvanični predlozi pre njega, fokusira na ekonomiju, te podsećaju da je promena fokusa sa političkog na ekonomski dugo bio odgovor EU za sve propale politike na Zapadnom Balkanu.
- Istovremeno se zanemaruju stvarni razlozi takvih neuspeha, da je sve ukorenjeno u nedostatku insistiranja na političkoj odgovornosti i direktnom građanskom angažmanu zasnovanom na temeljnim vrednostima EU - navodi se u analizi.
Autori iz Centra za politiku demokratizacije napominju da i pored priznanja EU da je zarobljena država raširena pojava među zemljama kandidatima i aspirantima, francuski predlog ne pominje reči kao što su "korupcija" ili "zarobljena država".
- Možda je najvažnije to što se u predlogu ne pominju liberalne vrednosti, slobode, demokratija ili politička odgovornost - napominju autori.
Kada je reč o usklađivanja Zapadnog Balkna u oblasti spoljnih poslova, kritički se gleda na činjenicu da je to "spušteno" u šestu fazu pristupanja po francuskom predlogu, što je u suprotnosti sa geopolitičkim strahovima kako Pariza tako i drugih članica EU.
U zaključku Basuener i Vogel kažu da mnogi na koje se francuski predlog odnosi pokušavaju iz očajanja da nađu nešto pozitivno, čega, kako ocenjuju, nema u francuskom papiru.
- Ukoliko se ovakva politika usvoji, građani zemalja regiona imaće pravo da EU i druge strane aktere vide na isti način - kao delove problema, pre nego rešanja i da se samim tim nenasilo udruže protiv njih - zaključuje se u tekstu.