НАЈЛУЂА ИСТИНИТА ПРИЧА: Овако је пре 20 година снимљен "Титаник"
Први филм у историји који је зарадио милијарду долара
Док је сниман, пројекат чувеног режисера Џејмса Камерона је био озлоглашен као најскупљи филм икада, са буџетом од 200 милиона долара, а онда је постао први филм у историји који је зарадио милијарду долара. И све то упркос антикампањи која је трајала месец дана у којој се тврдило да је овај филм, поспрдно називан "Ромео и Јулија на броду", осуђен на пропаст.
На крају, минут приказаног "Титаника" коштао је више од милион долара и доводио је до суза челнике студија који се питали колико ће их ова историјска лекција на крају коштати и хоће ли избећи банкрот.
Прочитајте и:
Камерон је сањао да сними "Титаник" од тренутка када га је поморски истраживач Роберт Балард лоцирао 1985. године.
Питање је било само колико ће тај сан коштати. За почетак, Камерон је тражио 125 милиона долара. Питер Чернин, директор "Фокса", му је одговорио да може да сними "Ромеа и Јулију на броду" уколико може да задржи буџет на и онако фантастичних 110 милиона. Камерон је пристао и још дозволио да се од његове плате скине четири милиона долара како би се намакао буџет за филм.
А чим је "Титаник" отишао у продукцију почео је да пробија буџет. Те 1996. године, снимање блокбастера попут "Бетмена" или "Џејмса Бонда" коштало је 100.000 до 150.000 долара на дан. "Титаник" је, пак, дневно коштао између 225.000 и 300.000 долара - и то после изградње ганц новог филмског студија од 40 хектара који је Камерону био потребан за филм.
ЖЕНА КРАЉА ЗМАЈА Она је најмлађа краљица на свету и СВЕТ ЈЕ ЛУД ЗА ЊОМ
Размишљао је о локацијама широм света и напослетку се одлучио за Росарито, у Мексику. Радницима је било потребно 10.000 тона динамита да направе рупу на обали довољно велику да стане резервоар са 64 милиона литара воде - највећи икада направљен.
На мање од пола снимања, филм је прогутао три четвртине буџета, а Камерон није намеравао да успори са трошењем. Студио је урадио све што је могао да би га убедио.
Једне ноћи у јесен 1996, Бил Механик, председник студија "20th Century Fox" посетио је Камерона на сету у 2 сата ноћу. У питању је било целоноћно снимање.
- Снимање овог филма се отело контроли! - завапио је Механик.
- Мораћете да ме убијете ако планирате да ме скинете са филма! - одговорио је разбеснели Камерон и одјурио са снимања.
Студио је попустио и наставио да сипа новац и хвата се за главу. Сувише је новца већ било уложено у филм, а ко би уопште могао да заврши пројекат те величине осим Камерона?
Камерон није штедео новац, али ни себе. Желео да сними "Титаник" на што веродостојнији начин. Његов брат Мајк, који је инжењер, развио је камеру обложену титанијумом која је могла да издржи океански притисак на великим дубинама и да забележи сцене "Титаника" онако како до тог тренутка нису биле виђене. Свако спуштање камере у воду коштало је 25.000 долара и могло је да сними само 10 минута филма.
Неки од тих снимака које је Камерон донео са потопљеног "Титаника" појављују се у филму.
Камеронова посвећеност историјској тачности била је фанатична. Сваки детаљ, од канапа који су спуштали чамце за спасавање, па до тепиха у свечаној сали прве класе били су верне копије које су, ако је то било могуће, израђивале исте фирме које су то радиле и за оригинални "Титаник"!
- Камерон је желео праве тапете на зидовима путничких кабина на "Титанику". Рекао сам му: "Зашто само не нацртамо тапете, нико никада неће приметити, али Камерон није хтео ни да чује - рекао је Фред Гало, шеф продукције на сету "Титаника".
Ако не би био задовољан реквизитима, Камерон би провео дане лично их уређујући да буду што вернији оригиналима. Све од пиксли, преко шољица, до виљушака, морало је да буде обележено печатом власника "Титаника", поморске компаније "White стар лине", иако је било немогуће да гледаоци виде то. Сами костими коштали су 8,4 милиона долара.
Лустери нису могли да буду стаклени, одлучио је Камерон, зато што не би звецкали гласно када би се снимале сецене потонућа. Морали су да буду кристални, као што су били на "Титанику" 1912. године.
И то није било све:
- само "оживљавање" брода садржало је 30 тона челика сливеног у целину уз помоћ 30 радника,
- одељење за гардеробу тражило је 8.000 комада гардеробе да обуче статисте за само једну одређену сцену,
- сваки пут када би Камерон снимио потапање свечане сале "Титаника" и поново је извукао из воде, чланови екипе проводили су цео следећи дан сушећи тепихе, гланцајући намештај и скупљајући 1.800 реквизита са пода не би ли направили идентичан "Титаник" као онај што је потонуо.
Две трећине снимања филма морало је да буде обављено током ноћи, а екипа је радила и 20 сати на дан.
- Ништа није могло да ме припреми за то - рекла је Кејт Винслет након снимања.
Ноћима, док је "Титаник" на снимању "тонуо" изнова и изнова, она и Леонардо Дикаприо морали су да се боре са водом која је упумпавана у резервоар директно из океана.
- Кладим се да су људи мислили да је вода угрејана. Али, није била! - рекла је Кејт Винслет.
ЈЕДНОМ ОДЛУКОМ изазвали контроверзу: Стрејт мушкарци се венчали, а разлог је ШОКАНТАН (ФОТО/ВИДЕО)
Екипа је због тога надгледала глумце да се случајно не би појавили знаци хипотермије. Касније су, ипак, почели да греју воду иако је Кејт Винслет била против јер веровала да ће хладна вода њену глуму учинити аутентичном.
- Окрњила сам кост лакта, а у једном тренутку сам имала велике модрице по рукама. Изгледала сам као изубијана жена - рекла је Кејт Винслет након што је напорно снимање "Титаника" завршено.
Кејт Винслет је имала 20 година када је почела да снима "Титаник", а прославила је свој 21. рођендан када је снимала сцену Џекове смрти, у којој главни лик умире од смрзавања у леденим водама Атлантског океана.
- Лежали смо на сплаву и заједно дрхтали од зиме. Ја сам му рекла: "Лео, данас је мој рођендан", а он ми је одговорио: "То је дивно, слаткице. Знаш шта? Не занима ме!"
И сам Дикаприо је био клинац - напунио је тек 22 године док је "Титаник" био у продукцији.
Тако су се и понашали, као безобразна деца на сету. Док су снимали сцене у којима Џек и Роуз чекају спасилачке бродове, Лео би јој рекао: "Шећеру, морам да пишким", а она би му одговорила: "Иди ти, морам и ја". И онда су пишкили у сменама, пливајући наизменично до другог дела резервоара у којем је сниман филм.
У међувремену, буџет за "Титаник" је наставио да се увећава, а Камерон је наставио да заостаје са распоредом.
Камеронов темперамент је и оанко непријатан, а сада је већ постајао несносан.
- Сваки идиот би ово схватио! - била је стандардна порука Камерона члановима филмске екипе који нису могли да његову визију претворе у реалност довољно брзо.
Беснео је на екипу, беснео је на продуценте и понекада се чинило да више од свега заправо жели да сваки посао на"Титанику" уради баш он сам.
На пример, када је стигао лед у блоковима, Камерон је узео секирицу и почео да га круни, припремајући га за сцену у којој су парчићи леденог брега са којим се сударио "Титаник" требало да пада на палубу.
- На моменат је предао секиру некоме из екипе, одмакао се и тридесетак секунди гледао како неко други разбија. Онда више није могао да поднесе да само стоји, отео је секиру и наставио са ломљењем леда - присећају се чланови екипе.
Кад је снимање коначно завршено, Џејмс Камерон провео је лето 1997. у соби за монтажу у својој кући замраченој црним завесама, гледајући у сан који се реализује пред његовим очима.
Крајем јула узео је слободан дан не би ли оженио Линду Хамилтон, његову девојку с којом је тада био седам година у вези, на церемонији у дворишту иза куће. Већ следећег дана вратио се монтажи филма. На једном од делова опреме стајало је сечиво са налепницом на којој је писало: "Употребити само ако је филм срање."
На послетку, успех је био сензационалан. Од самог почетка било је јасно да је "Титаник" пробио све границе. Када је филм престао да се приказује у биоскопима у Америци, у јесен 1998. године, инкасирао је 659 милиона долара. На светском нивоу је зарадио чак 2,2 миљарде и тако постао најлукративнији филм у историји, ноншалантно победивши рекорд који су 20 година непрекидно држали "Ратови звезда".
А у међувремену, 20 година после завршетка снимања, по укупној заради претекао га је само један филм, још једно Камероново чедо - "Аватар".