Нова правила ЕУ због кондензацијских трагова из мотора авиона: Авио-компаније ће морати да испуне важне задатке
Авио-компаније које обављају летове са европских аеродрома ускоро ће морати да извештавају Европску комисију о процењеном климатском утицају трагова паре из јет мотора, као и о количини угљен-диоксида коју емитују годишње.
Индустрија авијације је снажно лобирала против нових правила — усвојених у петак, 30. августа, од стране владиних делегата иза затворених врата — тврдећи да не постоји довољно истраживачких података о утицају кондензацијских трагова.
Комисија ЕУ рекла је да је нето допринос авио-компанија глобалном загревању добро познат и да ће нови захтеви за извештавање помоћи у даљем истраживању.
Студије су показале да неизвесност у овим ефектима није довољан разлог за избегавање акције - рекла је извршна власт ЕУ.
Кондензацијски трагови садрже азотне оксиде, црни угљеник и друге супстанце које штете клими, и показало се да промовишу облачност у високој атмосфери, где, за разлику од ниских облака, помажу у задржавању топлоте.
Неке процене сугеришу да њихов допринос глобалном загревању може бити барем једнако велик као што је допринос од 2% емисије угљен-диоксида из авиона.
Еколошке групе критиковале су привремено изузеће за дуголинијске летове према коначно договореном тексту. Правила ће се примењивати само на летове између аеродрома у Европском економском простору – то јест, ЕУ, плус Исланд, Норвешка и Швајцарска – од следеће године.
Дуголинијски авиони поново добијају повољан третман од ЕУ - рекла је Крисзтина Хенцз, менаџерка за политику авијације у бриселској лобистичкој групи Транспорт & Енвиронмент. -Трудили су се да поткопају акцију и истраживање о не-ЦО2 и сада су награђени за своје напоре.
На крају дана, овај предлог је био ту да помогне у бољем разумевању проблема не-ЦО2 и овај напор је ометан - рекла је Хенцз за Euronews, наглашавајући да су авио-компаније освојиле само ограничени уступак од законодаваца - правила ће се проширити на све летове у и из ЕУ од 2027. године.
Законодавство следи недавну реформу европског система трговине емисијама (ЕУ ЕТС), према којем одређене компаније морају да лицитирају за дозволе за сваку тону ЦО2 коју емитују. Цена је тренутно око 70 евра по тони – отприлике емисија коју произведе један путник на трансатлантском повратном лету.
Нови закон ЕУ такође поставља правила за процену угљеничног отиска одрживих авио-горива, која се могу производити од биогорива, органског отпада или зеленог водоника. Свако гориво чији је угљенични отисак током животног циклуса најмање 70% мањи од стандардног керозина биће оцењено као гориво без емисије у оквиру трговинског система. Када се обновљива електрична енергија користи за синтезу одрживих горива, мора бити из недавно постављених, посвећених ветротурбина, соларних панела или сличних капацитета.