ОПРЕЗНО СЕ ГЛЕДАЈУ! ОД ДОБРОГ КОМШИЈЕ ДО НАЈГОРЕГ ДУШМАНА: Какав је однос између израелских Јевреја и Арапа након сукоба?
Ситуација није нимало наивна
Два дана након што су Хамас и Израел почели да лансирају ракете и изводе ваздушне ударе, израелски председник позвао је телевизијске оператере да се заложе међу својим сународницима Јеврејима и арапској мањини у земљи да се не окрећу једни другима током сукоба.
Прилика која се не пропушта! ГРЧКИ ХОТЕЛИ од 525€: Extra понуда за целу породицу
УНИШТЕНО ЈЕ 750 СТАМБЕНИХ ЈЕДИНИЦА, НА ХИЉАДЕ КУЋА ОШТЕЋЕНО: Арапска држава даје огроман новац за обнову Газе
БАЈДЕН НАРЕДИО ДА СЕ ИЗВРШИ СНАЖНИЈИ ПРИТИСАК НА КИНУ: Обавештајне агенције САД морају да "удвоструче напоре"
Рувен Ривлин, који припада десничарској странци Ликуд премијера Бењамина Нетањахуа, поносан је на чињеницу да је његов учени отац превео Куран са арапског на хебрејски.
- Молим вас, зауставите ово лудило - рекао је 12. маја.
- Угрожени смо ракетама које се лансирају на наше грађане и улице, а ми смо заузети бесмисленим грађанским ратом међу собом.
Комунално насиље се наставило. На крају су убијене две особе - Арапин који је умро након што су га Јевреји упуцали и Јеврејин који је умро након што су га Арапи каменовали. И два дана након Ривлинове молбе, нападачи су у лучком граду Акри запалили Јеврејски позоришни центар "Acco", у којем су одржавани наступи на арапском и хебрејском.
Манифестација тензија које постоје у израелском друштву од рођења те земље 1948. године оставила је питање да ли би, чак и након што су се сукоби између Газе и Израела смирили, међуградска сумња могла да затрује односе у годинама које долазе.
Гостујући амерички државни секретар Ентони Блинкен покренуо је то питање након састанка са Нетањахуом у уторак у Јерусалиму.
- Зацељивање ових рана преузеће вођство на свим нивоима - рекао је он.
- Предстоји много напорног рада да се заједници врате нада, поштовање и поверење.
Мешовити градови
У мешовитим јеврејско-арапским градовима као што су Хаифа, Акра, Лод и Јафа, сећање на крајње десне Израелце који су узвикивали "Смрт Арапима!" и арапску омладину која извлачи људе из аутомобила требаће времена да избледи.
За припаднике израелске арапске мањине - који чине 21% становништва и који су Израелци по држављанству, али Палестинци по наслеђу и култури - то није произишло изненада.
Муслимани, Друзи или хришћани, већина је двојезична на арапском и хебрејском, а многи осећају блискост са Палестинцима на Западној обали и у Гази која је опкољена од стране Израела. Та блискост подстакла је поједине демонстранте - посебно, али не само младе - да прокламују осећај "Палестине" и одбаце заједнички израелски израз "Израелски Арапи".
- Ми смо Палестинци, а не израелски Арапи. Израз "Израелски Арапи" створили су Израел и његови клијенти - рекао је Мухамад Канана (56) који је путовао 130 км јужно од своје куће у северном Израелу како би протестовао у источном Јерусалиму.
Осећање отуђености у заједници порасло је 2018. године када је Нетањахуова влада усвојила закон о "националној држави" којим се статус арапског језика као службеног језика укида и тиме изјављује: "Израел је историјска домовина јеврејског народа и они имају ексклузивно право на национално самоопредељење у њему".
За Вадије Абу Насара, званичника Римокатоличке цркве из Хаифе, тензије су се појавиле 12. маја када је његову 23-годишњу ћерку камењем гађала група која је махала израелским заставама, аутомобил јој је био разбијен у сценама које је породица снимала са балкона зграде.
- Да верујем или осећам да сам грађанин који нема никога да ме заштити, ово је (изузетно) лош осећај који погађа све нас - рекао је Ројтерсу.
Напад на војника
Израелска арапска мањина углавном потиче од Палестинаца који су живели под османском и британском влашћу колонијалног доба и који су остали унутар граница данашње државе Израел 1948. године.
Али њихово сродство са Палестинцима на Западној обали и у Гази, као и чињеница да већина не служи израелску војску, наводи неке Израелце да их посматрају са сумњом, посебно оне са крајње деснице.
Током Рамазана, видео снимци на друштвеним мрежама у којима се приказује да палестински младићи нападају ултраортодоксне Јевреје изазвали су протесте Израелаца. Тада је израелски војник нападнут у Јафи 13. маја, претрпевши фрактуру лобање.
- Односи и потешкоће које је створило ово насиље - и на јеврејској и на арапској страни - биће са нама још дуго - рекла је Рики Либерман (74) која живи у Јафи јер је то мешовито подручје.
У нормална времена палестинска застава се ретко може видети у јавности у израелским градовима, а у источном Јерусалиму полиција је обично брзо скида.
Последњих недеља одржани су протести палестинске омладине око џамије Ал-Акса, појачаних на сахранама у арапским градовима у Израелу и паљењем аутомобила који су возили палестински младићи у конвојима поред полицијских положаја у источном Јерусалиму.
Полицијски одговор
Опште насиље, напади и бес због једанаестодневних ракетних напада из Газе разљутили су и узнемирили многе Израелце. Моника Паз, власница израелске продавнице у Јафи, рекла је да је морала да побегне из града.
- Ракете нису биле главни проблем, већ насиље у Jaffi.
Председник Ривлин осудио је поступке израелске мањине.
- Рушење израелске заставе од стране арапских изгредника и замена са палестинском заставом брутални је напад на заједничко постојање у држави Израел - рекао је он.
У недељу је израелска полиција најавила да ће распоредити хиљаде снага безбедности да потраже "осумњичене изгреднике, криминалце и све оне који су учествовали у недавним догађајима како би их извели пред лице правде".
Израелска полиција рекла је да је од 1.550 до сада извршених хапшења око 75% ухапшених су Арапи, али портпарол Мики Розенфелд је рекао да је фокус био на "спречавању нереда и узнемиравања и њиховом одговору".
Већину инцидената починили су израелски Арапи који су напали полицајце и цивиле, спалили возила и нанели штету јавној имовини. Као одговор на инциденте такође од стране појединаца из јеврејске заједнице, извршена су и ту хапшења".
Сами Абу Шехаде, израелски посланик из мањинске заједнице, назвао је изгреде "масовном кампањом хапшења стотина палестинских грађана Израела".
Истраживање јавног мњења о међунационалном насиљу, које је спровео јерусалимски Хебрејски универзитет, пронашло је разлог за оптимизам.
Открило је да се готово 60% јеврејских Израелаца снажно противило насиљу према арапским грађанима, а 73% Арапа се сложило да обе заједнице могу живети заједно у миру.
Ахмад Наср (35), који је себе назвао Палестинским Арапином, рекао је да разликује личне везе и однос људи са државом.
- Односи ће на крају бити бољи - између људи, а не између државе и нас Палестинаца - рекао је Наср из Бака ал-Гарбије.
- Међу људима, ради посла и заједничких интереса. Са државом ће то остати проблем.