Ова држава уводи забрану конзумирања ове намирнице: Грађани бесни због одлуке - "Лишавају ме слободе да бирам шта једем"
Необичан потез власти изазвао је бурне реакције грађана, али и стручњака.
У многим деловима Индије забрањено је клање крава или конзумирање јунетине у јавности. Крава је за многе Хиндусе света животиња, али забране имају и друге последице.
- Говедина је моје омиљено црвено месо - каже Кејлеб К. Он живи у Бонгајгаону, граду у савезној држави Асам на североистоку Индије.
Али, сада мора да се помири с одлуком владе те савезне државе којом се забрањује конзумација говедине на јавним местима, укључујући ресторане и уличне штандове.
Године 2021. влада странке БЈП у Асаму већ је забранила продају говедине и говеђих производа у подручјима претежно насељеним заједницама које не једу говедину или у близини храмова.
- Влада ме лишава слободе да бирам шта једем - каже Кејлеб. "И намерно напада моја права, у шта спада и избор исхране, што уопште није уставно - тврди он.
Док људи попут Кејлеба још увек могу да купе говедину и једу је код куће, за многе који немају кухињу или простора за кување, говедина је нестала с јеловника.
Како говедина дели Индију?
У Индији је говедина спорна тема јер су краве за већину Хиндуса свете. Али, она је важан део исхране муслимана, хришћана, неких староседелачких заједница и далита, историјски маргинализоване групе с најнижег нивоа индијског система касти.
Регионално гледано, конзумација говедине је занемарљива у северној и централној Индији, док је културолошки укорењена у јужним савезним државама попут Керале и Гое, као и у већем делу североисточне регије.
Тренутно 20 од 28 индијских савезних држава има различите законе који регулишу клање крава, укључујући забране клања или продаје крављег меса.
Забране конзумације говедине већ дуже време деле друштво због укрштања верских, културних и политичких питања.
Недавна забрана у Асаму, донета у оквиру ширег наратива о заштити крава, поново је подстакла расправе о импликацијама таквих закона на мултикултурални идентитет Индије, слободу избора, али и економију.
Наметање верске идеологије?
Осим културног симболизма, забране говедине претворене су у оружје у политичким контекстима, уз смртоносно насиље које их прати у тренуцима када самозвани „осветници крава“ покушавају да спроведу забране.
Извештај америчког Стејт дипартмента за 2023. годину наводи примере напада на муслимане у Индији, инциденте подстакнуте оптужбама да су муслимани учествовали у клању крава или трговини говедином.
Индијска влада је критиковала извештај као "дубоко пристрасан". Њу Делхи такође негира дискриминацију мањина и тврди да његова политика има за циљ "добробит свих Индијаца".
Апарна Парик, доценткиња на одсеку азијских студија америчког Универзитету Пен Стејт, истраживала је савремену забрану говедине у Индији и насиље које из тога произлази.
- Забрана говедине у Индији дубоко је повезана с културним и историјским контекстом, где су поштовање према кравама и избегавање говедине централни део хиндуистичког идентитета, тачније хиндуистичког идентитета виших касти - рекла је Парик за DW.
- Забране говедине, стога, одражавају давање приоритета преференцијама једне верске групе у односу на друге, често оправдавајући насиље над заједницама за које се сматра да конзумирају говедину - каже Парик.
- Забрана није потпуно нова, али је попримила нове облике и постала много видљивија, а последњих година интензивније усмерена против мањинских група - додаје она.
Политика говедине
Ове културне и идеолошке тензије обликовале су и стратегије политичких странака, посебно БЈП-а.
За владајућу странку премијера Нарендре Модија, њени хиндуистички корени чине основни део њених начела. Ипак, БЈП је заузео селективан став о забрани говедине.
Док је странка увела строге забране у неколико држава, посебно у северној и централној Индији, усвојила је толерантнији приступ у Гои и неким североисточним државама.
Објашњавајући приступ БЈП-а, један новинар из Асама, који је желео да остане анониман, рекао је: „На североистоку, напори су усмерени у уверавање племенских популација, укључујући хришћанске обраћенике, да се поново повежу са својим 'изворним' хиндуистичким коренима.“
Зато су, како наставља, власти опрезније у савезним државама Гоа и Керала, где би хиндуистичка националистичка реторика око забране могла да отуђи локално становништво.
Међутим, отпор чак и унутар БЈП-а против најновије забране говедине у Асаму указује на то колико је проблем сложен.
Прехрамбени и економски учинци
Осим економског утицаја забрана на трговце, постоје и прехрамбене последице, посебно за групе с ниским примањима.
Вафа Хаким Орман са Универзитета Алабама опсежно је истраживао нутритивни утицај забране говедине у Индији. Каже, у Индији је веома присутна анемија изазвана недостатком гвожђа.
Према Националном истраживању о здрављу породице спроведеном између 2019. и 2021. године, око 57 одсто жена у Индији старости од 15 до 49 година пати од анемије.
На крају, можда решење за тензије око говедине лежи у мултикултуралном идентитету Индије.
Сенти Вангнао, хришћанка удата за Хиндуса из Асама, каже да је одрасла једући говедину, док њен супруг није.
Упркос разликама у исхрани, Вангнао каже да се она и њен супруг слажу око једне ствари: "Људима би требало дозволити да једу шта год желе."
Извор: Дојче Веле