НАТО га је засуо бомбама, срушио и мислио да је све готово: Народ је овај мост на Дунаву чекао 19 година
Изградња новог Жежељевог моста почела је 2012. године, а завршена је 1. септембра 2018. године
Култна знаменитост, Жежељев мост, у Новом Саду био је један од седам мостова уништених у бомбардовању 1999. године.
Након само 38 година постојања, издржао је чак четири напада пре него што је 26. априла у 1:20 сати срушен.
Након те трагичне судбине, грађани престонице Војводине пуних 19 година нису имали прилику да користе један од симбола овог града.
Међутим, нова нада појавила се када су 2012. године, челници тадашње власти најавили радове и реконструкцију овог моста, која је трајала до 2018. године када је здање званично отворено.
Судећи по изјавама грађана који су тада били на новом отварању Жежељевог моста, Новосађани су били одушевљени, а хиљаде њих присуствовало је овом свечаном догађају. Отварање је за њих означило нови почетак, а истовремено Новосађани су коначно поново имали сва три моста на Дунаву.
Инвестиција која је отклонила велику неправду
НАТО бомбрадовање Србије трајало је 78 дана, а агресор је из дана у дан гађао све јаче. Тако је 34. дана агресије, из више покушаја, срушен Жежељев мост у Новом Саду.
Он је већ оштећен током три напада који су уследили претходних дана, пред тај 26. април 1999. године. Веома снажне детонације одјекнуле су и потресле Нови Сад у глуво доба ноћи тог 26. априла.
Мост је, како су тада медији писали, због силних напада прозиван мучеником, али истовремено и мостом-херојем. Данима је рањаван, али тог дана није издржао, и у 1:20 сати се срушио у Дунав. Тиме је Нови Сад остао без последњег од три моста на Дунаву.
Управо због великог историјског значаја и ове тешке судбине која је погодила један од симбола Новог Сада, а и његове грађане, отварање овог моста у новом сјају много је допринело војвођанској престоници.
- Тешке последице смо претрпели у НАТО агресији. Успели смо да вратимо мостове на њихова места и да Новосађани, али не само они, могу да их користе - рекао је на свечаном отварању, првог септембра 2018. године, градоначелник Новог Сада Милош Вучевић и додао да је нови мост инвестиција који исправља или отклања једну велику историјску неправду.
Градоначелник Новог Сада је тада истакао да је мост од великог инфрастуктурног значаја зато што повезује, не само сремску и бачку страну, већ пре свега људе.
Подсетио је и да се нови мост налази на железничком Коридору 10 и да треба да буде у функцији брзе пруге Београд - Будимпешта која је од значаја и за нашу државу и за Мађарску, али и за овај део Европе.
Жежељев мост је пут Србије у Европу
Председник Србије Александар Вучић и комесар за проширење ЕУ Јоханес Хан свечано су отворили Жежељев мост у Новом Саду првог септембра 2018. године. Прво је кретање мостом било омогућено само аутомобилима и пешацима, а од марта те године отворен је и железнички саобраћај. Пуна цена моста је 54 милиона евра, а од тога 25 милиона дала је Европска унија.
Након 19 година Новосађани су у пуном капацитету поново добили Жежељев мост. Налази се на пет стубова, дугачак је 474 метра, а широк је 31,45 метара.
Два лука која чине ову јединствену инфраструктуру једни су од најдужих лукова свог типа у Европи. Мост се истиче као један од највећих мостова те конструкције на свету. Њиме, поред возова, саобраћају и аутомобили и бициклисти, а има и стазе за пешаке. Мост представља и део железничког Коридора 10 и биће део брзе пруге Београд–Будимпешта.
Јоханес Хан је том приликом рекао да не може да замисли бољи симбол од моста да опише процес евроинтеграција.
- Евроинтеграција значи изградњу мостова између грађана, народа, прошлости и будућности. Овај лепи, исконски мост повезује ваш град с другом обалом реке, али и вашу земљу са ЕУ, са европском породицом. Мостови спајају људе. Шта год да радимо у Србији и за цео регион то доприноси миру и стабилности, а овај мост би требало да буде најбољи пример. Жежељев мост је симбол пута Србије у Европу и представља побољшање квалитета живота грађана- рекао је Хан истичући да је овај мост симбол европске будућности Србије.
Поглед у будућност
Председник Вучић је на отварању моста рекао да није ни сањао каква се "лепотица" градила све те године у Новом Саду.
- Када станем овде и погледам овај предивни мост, нисам срећан и поносан само због завршетка посла, већ ми је јасно да се заједнички посао на то и своди и да је зато важан – на грађење мостова. Мостови су увек тамо где се укрштају људске потребе. Ка будућности, ка циљевима, успешним и вредним људима - рекао је Вучић на свечаном отварању 2018. године.
Вучић је цитирајући нобеловца Иву Андрића рекао да нам ништа није толико неопходно као мостови.
- Преко овог моста стижемо у Србију брзим возовима, без провалија које је немогуће прећи. Овим мостом премостили смо велику историјску неправду, а свима који су градили остаје жеља да наставимо с градњом мостова. Бићемо тако ближи другима и биће јасније где путујемо Морамо на себе да се ослонимо, да раскрстимо с лошим из прошлости и окренемо се будућности. Ми смо емотиван народ, неко би рекао можда и ирационалан, али то је добро, јер страст одликује добре људе. Али више него раније морамо одлуке да доносимо главом, разумом, рационалним делом нас и да размишљамо о будућности - поручио је председник Србије те 2018. године.
Пројекат Бранка Жежеља
Након Другог светског рата једна од великих промена било је премештање пруге са Лимана, а то је значило обавезну изградњу новог железничког моста. Мост је грађен од августа 1957. до 1961, по пројекту инжењера Бранка Жежеља.
Био је ово највећи мост у Европи у својој класи. Свечано је пуштен у саобраћај 23. октобра 1961, уз присуство око 60.000 грађана.
- Бранко Жежељ је веровао у овај мост и приликом пробе, када су многи Срби сумњали и говорили да неће издржати возну композицију, он је био испод њега, у чамцу, убеђен да мост који је градио никоме не може да нанесе зло - испричао је Вучић на отварању новог моста.
Како је тада председник навео из приче о Жежељевом мосту видимо да и најчвршћи бетон може бити срушен кад се удруже најгоре политике – и њихова и наша. Али исто тако видимо и како се гради добрим политикама – и нашом и њиховом.
Грађани одушевљени велелепном архитектуром
Подсетимо, на отварању новог Жежељевог моста присуствовало је на хиљаде грађана и како су тада навели изузетно су задовољни овим пројектом јер су коначно сва три моста у Новом Саду добила своју функцију.
Како су грађани истакли, сматрају да је веома леп, модеран и атрактиван. Међутим, након што смо разговарали са грађанима Новог Сада пре само неколико дана, можемо да закључимо да одушевљеност због овог пројекта још увек не јењава.
Како су становници главног града Војводине рекли за портал СрбијаДанас, ова инвестиција и даље изазива одушевљење и како кажу мост је оплеменио изглед Новог Сада.
- Жежељев мост је један од најбољих пројеката које је Нови Сад имао у последњих неколико година. Изгледа савремено и лепо, а омогућио нам је и много бржи транспорт и лакше саобраћање. Највише ми се допада то што је коначно отклоњено ругло које је требало да замени срушени мост и могу да кажем да је наш град засијао у пуном сјају - наводи један од грађана за портал Србија Данас.
Нови Жежељев мост је реплика старог, изграђеног 1961. године по пројекту архитекте Бранка Жежеља.
Званично име је било Мост братства и јединства и на његовом отварању, због изражених сумњи у његову безбедност, инжењер Жежељ се приликом пробе, која се састојала од преласка најтежег теретног воза преко моста, возио чамцем испод њега како би свима показао како верује у своје дело.