О чему пева Бресквица у "Гнезду орловом"? Која је симболика "црних птица" и зашто толико смета Албанцима?
Млада певачица није очекивала овако снажне реакције.
Млада певачица Анђела Игњатовић познатија као Бресквица, наишла је на негативне реакције због песме којом ће се такмичити на "Песми за Евровизију 2024".
Нумера "Гнездо орлово" дигла је прашину међу публиком у Хрватској, а предњаче албански слушаоци, који су у текст ове песме учитали "позив на етничко чишћење Албанаца на Косову и Метохији".
Песма за Евровизију 2024: Послушајте свих 28 извођача од којих ће један представљати Србију
Бресквици стигла јака порука из манастира: Православни монах показао шта мисли о песми "Гнездо орлово"
Огласио се РТС поводом Бресквичине нумере за такмичење "Песма за Евровизију" - Ево да ли ће морати да мења текст
Епска борба добра и зла
Брескивица је проговорила о тематици своје нумере, али и о њеној реакцији на негативне коментаре.
- Очекивала сам да ће песма имати доста прегледа, али овакве коментаре нисам. Мислим да људи дуго нису чули једну овакву српску песму - рекла је певачица у емисији Кец на једанаест, на К1.
Она је напоменула да верује да је важно да песма којом се једна држава представља носи њен печат.
- Није било унапред планирано да се пријавимо за ово такмичење, јер нисмо имали одговарајућу песму. Верујем да је кључно за оваква такмичења да песма не само представља своју земљу на прави начин, већ и носи одређени печат те земље. До сада нисам експериментисала с оваквим жанром - признаје Бресквица која до сада није имала својих етно песама.
Како Игњатовићева каже, не дотичу је коментари и објаснила је о чему заправо говори "Гнездо орлово".
- Када смо стварали ову песму као чланови Генерације З, желели смо да је представимо као епску борбу између добра и зла. Наша намера је била да истакнемо идеју да добро увек победи на крају, као и да оно има снагу да обнови све што је зло срушило – истиче певачица.
У наставку је текст песме "Гнездо орлово"
Пролеће је сунце донело
Тамо иза брда све је процвало
На равници ниче јабука
Незрела, са гране паде од јаког јаука
Облак сиви сакри небо, црне птице поново
Грми, сева, пада град и руши гнездо орлово
Орлово
(Руши гнездо орлово)
Орлово
Будно јутро, ноћ је уморна
Јабука на трави тужна, суморна
Опет цвета, пушта корење
Тек што узе трачак сунца, ето сенке големе
Облак сиви сакри небо, црне птице поново
Грми, сева, пада град и руши гнездо орлово
Тата каже малом орлу, "Биће, сине, готово"
Отићи ће црне птице, ведро биће поново
Мило моје, мило моје, ведро биће поново
Мило моје, мило моје, све ће бити готово
Мило моје, хеј, хеј, хеј
Мило моје, мило моје, све ће бити готово
Уколико се удубимо у сами текст песме "Гнездо орлово" на прво читање/слушање уочићемо сличност са нашом усменом књижевношћу. Доминантни су мотиви јабуке, црних птица и кључан мотив орла и његовог гнезда.
Мотив орла заступљен је у нашој народној поезији, а они који критикују Бресквичину песму, очито речи модерне нумере доводе у везу са српским симболом двоглавог орла. Од настанка српске државе двоглави орао је у свести народа био симбол српског царства.
Двоглави орао је симбол јединства божје васељене и земаљске власти, идеалан спој небеског и земаљског.
Наравно, слобода индивидуалне интерпретације дозвољава да "срушено гнездо орлово" тумачимо као Србију која чека да "ведро биће поново".
С друге стране, јабука је мотив који је такође заступљен у делима наше усмене књижевности и обично се везује за церемонијално даривање. У српском традиционалном друштву овај процес није се могло замислити без јабуке. Даривање јабуке најчешће се реализује у церемонији веридбе уз прстеновање девојке, где имамо конкретне радње: "дати јабуку", "примити јабуку", "послати јабуку". Јабука је такође често бивала метафора за младог момка или девојку.
Очито, јабука која се везује за обреде прелаза представља увод у нови почетак.
Црне птице, алудирају на гавранове, који су такође познати свима још из школских дана. Овај мотив обично се користи за исказивање несрећних околности или непријатељства.
Албанска застава на којој се налази црни двоглави орао била је довољни повод да албански слушаоци "учитају" негативну намеру, те да се поистовете са Бресквичиним "црним птицама".
Но, сваки од ових мотива може се слободно тумачити, а с тим тумачењем и долази учитавање намера, која искључиво зависи од слушаоца/читаоца.
Подсетимо, Радио-телевизија Србије одабрала је 28 композиција које ће се такмичити на фестивалу "Песма за Евровизију 2024" на којем ће бити изабран представник Србије на "Песми Евровизије" у Малмеу у мају ове године.
Србија Данас/В.Ј.