На Олимпијади уопште нису пародирани Христ и "Тајна вечера" - друго сликарско платно је било инспирација
И док контроверзе око отварања само расту, изгледа да у центру скандала није пародирање чувене фреске "Тајна вечера", већ о референци на једно друго мање познато платно а које је понос града Дижона.
Организатори Олимпијских игара у Паризу 2024. извинили су се у римокатолицима и другим хришћанским групама тврдећи да нису имали намеру да вређају било чија верска осећања са контроверзним сегментом на церемонији отварања игара, када је пародирана чувена слика Леонарда Да Винчија "Тајна вечера".
Сегмент отварања, који је подсећао на библијску сцену Исуса Христа и његових апостола који деле последњу вечеру пре распећа, укључивао је дрег краљице, трансродне манекене и нагог певача маскираног у грчког бога вина Диониса. Овај приказ изазвао је негодовање Католичке цркве и других хришћанских верских заједница.
"Јасно је да никада није било намере да се покаже непоштовање према било којој религијској групи. Цеременоија отварања је покушала да слави толеранцију" изјавила је портпаролка Париза 2024, Ана Дескамп, на конференцији за новинаре. "Верујемо да је ова амбиција остварена. Ако су људи били увређени, заиста нам је жао."
Француска, иако поносна на своје богато католичко наслеђе, такође има дугу традицију секуларизма и антиклерикализма, а обе свооје корене вуку из просветитељства и Француске револуције. Богохуљење није само дозвољено законом, већ га многи сматрају суштинским стубом слободе говора.
Томас Жоли, уметнички редитељ грандиозне церемоније отварања Олимпијских игара у Паризу, бранио је концепт отварања упркос негативним реакцијама и оптужбама за форсирање политичке коректности и исмевање хришћанства.
Жоли је на званичној конференцији за новинаре Олимпијских игара у суботу рекао да му намера није била "да буде субверзиван, исмева или шокира."
Његова намера је, како је рекао, била да прикаже Француску у свој њеној разноликости.
"Моја намера је била да кажем да смо ми сви једно огромно 'ми'," рекао је, додајући: "У Француској, имамо право да волимо једни друге, како желимо, с ким год желимо. У Француској имамо право да верујемо и да не верујемо. У Француској имамо многа права."
Додатну забуну ствара и питање да ли је приказ са дрег краљицама заиста пародија да Винчијеве "Тајне вечере"? И откуд бог Дионис на библијском приказу? Постоје ли шансе да је реч о неком другом уметничком платну?
Сада се теорија да људи погрешно перципирају и да на Отварању уопште није пародирана фреска "Тајна вечера", већ "Пир богова", платно Јана ван Бејлерта, холандског барокног сликара.
И заиста то има више логике, јер на Бејлертовој слици се налази сто за којим седе олимпијски богови а испред њих се налази бог Дионис, односно римски Бахус. У том случају крунисана дрег краљица на Олимпијади није Христ са да Винчијеве фреске, него Аполон. Сцена на слици холандског мајстора се одиграва на Олимпу и представља венчање океаниде Тетиде и смртног краља Пелеја.
Оно што иде још више у прилог да је реч о пародији Бејлертовог платна је и то што се ова слика чува управо у Француској, у музеју Мињон у Дижону, а то се уклопа у читав концепт отварања који је славио француску културу. Подсећамо, да Винчијева фреска се налази у Милану у Италији те нема разлога да се на њу реферише у представи која слави француску културу.
Оно што је занимљиво што је, између осталих, на платну представљена и Ерида, богиња свађа, како доноси јабуку раздора. А олимпијско отварање са овим чином је управо начинила то - велики раздор.
У сваком случају слику можете да видите у наставку и да сами донесете закључак да ли је она пародирана или слика да Винчија.