БОЖИЋНИ ПОСТ се ближи крају, овако се треба ПРИПРЕМИТИ за СВЕТО ПРИЧЕШЋЕ! Није довољно само УЗДРЖАВАЊЕ, и ова ПРАВИЛА морају се ИСПОШТОВАТИ
Свети Литургија се сматра небеским искуством на земљи, те је човек позван да свој земаљски живот уздигне ка небеском кроз сједињење са Христом у Св. Причешћу, уз претходни подвиг самопознања и очишћења. Православна Црква наглашава дух аскетизма и покајног самонадилажења као кључне елементе духовног живота, а важност поста, исповести и причешћа истичу и светитељи попут Св. Владике Николаја Жичког и о. Јустина Ћелијског. Ова духовна припрема је неопходна како би се примило Св. Причешће без последица, а верници су позвани на озбиљан однос према овим светим чинима, избегавајући неприпремљено приступање и чинећи потребне подвиге
Света Литургија је небо на земљи, а човек је призван да од земаљског постане небески. Једини пут за то је сједињење са Христом у Причешћу, коме претходи подвиг СЕБЕПОЗНАЊА И СЕБЕОЧИШЋЕЊА. Нашој Православној Цркви је својствен дух аскетизма и покајног самонадилажења, односно подвижнички дух.
Човек је Божије створење и то недовршено Божије створење, које храњено Светињом (Светим Телом и Светом Крвљу Господњом – Св. Причешћем ) може да расте до у пуноћу "мере раста Христовог" ( Ефес. 4,13 ), у чему је спасење.
Домаћице, спремите се на време! Ова ЈЕЛА се морају наћи на БОЖИЋНОЈ ТРПЕЗИ - Обичај датира из древних времена, а ево шта она симболишу
Сутра славимо "КОКОШИЈИ БОЖИЋ" и Игњатија Богоносца - Обавезно повуците децу за уво, ове ствари се СТРОГО избегавају
Господ није рекао неодређено и без разлике "дајте светиње и бисер свима", него каже: "Не дајте светиње псима" (Мт. 7,6), односно онима који чине зло. Тако каже и Св. Апостол Павле : "Чувајте се паса, чувајте се злих посленика" (Фил.3,2) ... "Пази се и ти свештениче, и немој давати недостојним Пречисто Тело, како се не би показао кривим по речи Владичиној".
"Дакле, не дајте светиње псима, не бацајте бисер свој пред свиње, да га не би изгазили ногама својим, и окренувши се, растргли вас, стварајући расколе и јереси" - рекао је Св. Атанасије Александријски ("Без причешћа нема обожења" -Образ Светачки, Бгд. 2004, стр. 74).
У последњих неколико година, код нас се промовише приступ највећој светињи - Светом Причешћу без претходног поста. У свом писму Римљанима, Свети Апостол Павле истиче: "Један верује да сме све јести, а који је слаб једе зеље" (Римљани 14,2). У Цркви постоје они који су духовно снажни, али такође постоје и они који су духовно слабији. Неоспорна је чињеница да духовно опуштено време може утицати на духовну снагу како монаштва и свештенства, тако и хришћана који живе у свету (мирјана).
Важно је признати да постоји значајан број духовно слабијих појединаца ("који једу зеље") који би требало да буду свесни важности поста (на води) пре причешћа и исповести.
Свети Владика Николај Жички и преподобни отац Јустин Ћелијски су према посту и Причешћу имали исти однос као и Велики типик: ПОСТ НА ВОДИ И ИСПОВЕСТ пре причешћивања.
Св. Николај Жички је одређивао да се, ако је човек здрав и пре узимања богојављенске водице пости неколико дана- утолико пре треба постити пре Св. Причешћа (Исто, стр. 408.).
Исти такав богобојажљив однос према највећој Светињи имао је и о. Јустин (Поповић). Он је благосиљао да се верници припремају духовним постом (молитвено), да посте на води и да се исповедају, па тек онда да се причешћују.
Отац Јустин је учио своја духовна чеда да се причешћивање мора повезивати са исправљањем живота... Зато је Господ и дао СВЕТИ ПОСТ И СВЕТУ МОЛИТВУ да се ми пре Светог Причешћа ПРИПРЕМИМО за онај велики и светли дан, дан када примамо Св. Причешће. "Кад би данас јавили да цар долази у твоју кућу, ти би све очистио, опајао, да цар уће у твоју кућу, а како ли је тек потребно чистити себе кад Бог улази у твоју душу? Бога примаш данас, пази како Га примаш! Сваки твој грех за који се ниси покајао и заплакао пред Богом, то је звер, звер која ће рикнути на Господа, то је мали ђаво; сваки грех је мали ђаво који јуриша на Господа у твојој души. Пази, кај се пред Господом, плачи, реци себи: ја сам Господе, први међу грешницима, приступам Теби недостојан, следећи речи светог апостола Павла кад он каже да је «Господ дошао у свет да спаси грешнике од којих сам први ја! (1.Тим.1,15).
!Када Свети Апостол вели за себе да је он први грешник, шта је остало мени и теби, како ми да назовемо себе? Сваки од нас, заиста, први је међу грешницима када приступа Господу Христу, када треба Њега да прими, Њега, Свечистог Господа и Бога. Зато је пост, зато је света молитва: ПОСТ да очисти наше тело, и МОЛИТВА да очисти нашу душу, и припреми их за пријем Господа Христа" (1.Тим.1,15).
Владимир Димитријевић закључује да: "Кад цар долази у кућу, није довољна само љубав (често и умишљена). Треба дати доказе те љубави који се састоје у поспремању куће. Душа неприпремљена за Свету Тајну прима је себи на суд и на осуду. Тако су своју паству поучавали велики пастири и Светитељи србски, Николај Жички и Јустин Ћелијски"(Исто, стр. 408).