Odavde su na put polazili kraljevi i svetski lideri: OVO mesto u Beogradu već 133 godine sija istim sjajem
I dan danas je zadivljujuće
Velelepna dvorska čekaonica, do koje se stiže tramvajem broj tri, danas je gotovo zaboravljena. Skrivenu u zelenilu šume, još je samo posećuju železničari i poneki voz u prolazu.
Pobednik je izazvao skandal u Beogradu, ali OVAJ SPOMENIK imao je JOŠ GORU SUDBINU (FOTO)
Misterija najstarije kuće u Beogradu: Kao garanciju ćutanja, graditelj platio GLAVOM (FOTO)
- Topčider i Košutnjak su već proglašeni za prostornu kulturno-istorijsku celinu, pa u sklopu toga i ova stanica uživa zaštitu. Međutim, njen značaj je veći od toga. Ona sa pravom zaslužuje da bude pretvorena u muzejski železnički kompleks i na pravi način predstavljena javnosti. Tako bi ovo zdanje bilo izvučeno iz zaborava i predstavljeno Beogradu i Srbiji - kaže kustoskinja Železničkog muzeja Ivana Jovičić Đurić.
Beograd, Topčider pic.twitter.com/W4LhDWvxP5— М о л е р (@Moler011) October 9, 2017
- Građena je kao sporedna stanica, kojom je u prvo vreme saobraćalo oko 10.000 putnika u letnjim mesecima. Ubrzo je dobila još jedan kolosek, a tokom Prvog svetskog rata je preuzela ulogu Glavne železničke stanice, do momenta kada ju je srušila bomba - objašnjava Ivana Jovičić Đurčić.
Rekonstruisana je tridesetih godina 20. veka, kada je izgrađena i dvorska čekaonica - zgrada koja je do danas u funkciji stanične zgrade, a u njenoj neposrednoj blizini se nalazi Garaža dvorskog voza.
Ova beogradska ulica krije STRAŠNU tajnu: Mladić čije ime nosi je ŽIV SPALJEN
- Razlog za izgradnju luksuzne čekaonice leži u činjenici da je 1929. izgrađen Beli dvor, rezidencija Karađorđevića. "Topčider" tada dobija na ugledu, postaje takozvana kraljevska stanica, i prima ugledne putnike, kralja, kraljicu i druge visoke zvaničnike - dodaje Jovičić Đurčić.
Stanica Topčider. Prva železnička stanica izgradjena na teritoriji Kraljevine Srbije. pic.twitter.com/ADIBnbfErV— Milos Vojinovic (@infinite_milos) January 6, 2017
Tokom Drugog svetskog rata ta stanica je opet pogođena i srušena. Po završetku rata su vršene rekonstrukcije i od tada ulogu putničke zgrade preuzima nekadašnja dvorska čekaonica. Enterijer je izmenjen u skladu sa tim, a do danas su sačuvani stolovi kao i specijalan formacijski časovnik iz 1888. godine, koji još uvek radi.
U to vreme garaža postaje Garaža specijalnog voza, poznatog kao "Plavi voz", a stanica polazna i dolazna tačka za brojna putovanja Josipa Broza Tita.
Bife kao Titovo skrovište
Kako pričaju železničari, predsednik Tito umeo je i da popije i poneko piće sa radnicima u bifeu stanice, i to bez obezbeđenja. On bi se, kažu, krišom odvojio, a ljudi zaduženi za njegovu sigurnost bi ga ubrzo pronašli u bifeu, na šta bi se on, navodno, naljutio.
Izložba u svečanom salonu
Bogata istorija jedne od najlepših i najneobičnijih železničkih stanica u Srbiji prikazana je na izložbi u okviru manifestacije Dani evropske baštine.
Železnička stanica Topčider u Beogradu, 1942.godine pic.twitter.com/P4JBYWQudt— М о л е р (@Moler011) December 6, 2016
Fotografije i arhivski dokumenti iz fonda Muzeja istorije Jugoslavije i Železničkog muzeja u svečanom salonu stanice su prikazani hronološki, od gradnje 1884. godine pa do danas.