SIMBOL NOVOG VREMENA: Ova impresivna građevina nalazi se u Srbiji i predstavlja GRADITELJSKO ČUDO
Most "Vrla" kod Vladičinog Hana s pravom nosi epitet „ponosa Srbije“.
Vrla je reka u Pčinjskom okrugu, na jugoistoku Srbije, desna je pritoka Južne Morave i na njoj se nalaze četiri hidroelektrane. Ovi podaci uglavnom su bili poznatiji ljudima iz tog dela naše zemlje, sve do trenutka kada je na južnom kraku Koridora 10 otvoren i velelepni most koji prelazi preko Vrle.
Most na reci Vrla je deo Koridora 10, koji je jedan od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolaze kroz našu zemlju povezujući Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Makedoniju i Grčku.
Pored regionalne povezanosti, ovaj koridor povezuje i gradove i opštine u Srbiji kao što su Niš, Leskovac, Vladičin Han, Vranje, Bujanovac i Preševo.
Trasa auto-puta kroz Grdeličku klisuru dužine 26,3 kilometra, ujedno i najteža deonica južnog kraka Koridora 10, ima dva tunela (Predejane i Manajle) ukupne dužine 2.808 metara, kao i 36 mostova ukupne dužine 5.798 metara.
Među njima je i most "Vrla" kod Vladičinog Hana, koji je odmah poneo epitet „ponos Srbije“.
Noću izgleda spektakularno zbog rasvete koja je postavljena na svih 13 stubova, od kojih najviši ima čak 62 metra, a dužina mosta je 644,40 metara, što je zahtevalo najprecizniju tehnologiju i sisteme gradnje.
Most "Vrla" je ujedno najduži i najviši most na južnom kraku Koridora 10. Napravljen je na 14 raspona od po 45 metara, koje savladava ukupno 140 nosača, a svaki od njih težak je 87 tona. Na izgradnji ovog mosta radilo je više od 50 radnika.
Izgradnja auto-puta kroz Grdeličku klisuru je najkomplikovaniji projekat kod nas, ali i u Evropi, zbog geologije. Za izgradnju ovog dela Koridora 10 utrošeno je 250.000 tona asfalta, a da bi putari mogli da probiju put, uklonjeno je i 650.000 kubika kamena iz Grdeličke klisure i izgrađeno 15.146 metara potpornih zidova. Ukupna dužina izgrađenih kosina iznosi 7.500 metara. Probijeno je i 1.500 metara potpuno nove pruge kroz Grdeličku klisuru i izgrađeno 800 metara novog magistralnog puta, kao i dve nove petlje, kod Predejana i Vladičinog Hana.
Koridor 10 završen je posle 50 godina i njegov završetak označava kraj jednog velikog posla, završeno je ono što je decenijama unazad bio jedan od gorućih problema, pa se sada i građani Srbije mogu pohvaliti kvalitetnim i bezbednim saobraćajnicama.
Ovo su još neke od značajnih ulaganja Republike Srbije u infrastrukturu u poslednjih nekoliko godina:
Obnovljen Žeželjev most - posle 19 godina ponovo krasi Novi Sad
Železnički saobraćaj preko novog Žeželjevog mosta uspostavljen je 19 godina od rušenja starog mosta u NATO bombardovanju, 23. 4. 1999. Putnički saobraćaj je pušten 1. septembra 2018. godine.
Moravski koridor: najširi auto-put u potpunosti digitalizovan
Srbija će završetkom radova na koridoru E-761, od Pojata do Preljine, u dužini od 112 kilometara, dobiti najširi auto-put i prvi koji će biti potpuno digitalizovan: od Čačka do Niša stizaće se za najviše 90 minuta, a od Kraljeva do Niša za 75 minuta. Duž celog auto-puta su optički kablovi, te će građani, pored interneta, imati I razna obaveštenja o saobraćaju, gužvama, važnim objektima i drugo. Moravski koridor spojiće autoput Beograd–Niš, sa auto-putem „Miloš Veliki“.
Auto-put biće pristupačniji stanovnicima gradskih opština
Deonica je praktično deo postojećeg auto-puta, ali je građevinski veoma zahtevna jer prolazi kroz naseljeno područje Beograda. Omogućiće da se vozači iz Vojvođanske ulice i Jurija Gagarina na Novom Beogradu direktno uključe na auto-put „Miloš Veliki“, umesto dosadašnjeg ulaska preko dela auto-puta Beograd–Zagreb. Gradska magistralna saobraćajnica Novi Beograd – Surčin imaće po 3 trake u svakom smeru, razdelni pojas od 5 metara, pešačke staze široke 2 metra I biciklističke staze.
Do Crne Gore za 2 sata i 45 minuta: Srbija ubrzano gradi svoj deo auto-puta koji će spojiti Beograd i Bar u Crnoj Gori
Kada autoput bude završen, ostvariće se skoro nezamislivo: za 2 sata i 45 minuta stizaće se od Beograda do crnogorske granice. Izgradnja autoputa Beograd – Južni Jadran ne doprinosi samo ekonomskom razvoju društva, već I zaustavlja negativne demografske trendove. Bolja povezanost nerazvijenih i devastiranih područja sa razvijenim delovima Srbije, uz kraće vreme putovanja, manje putne troškove i veću bezbednost u saobraćaju, omogućiće bolje uslove života lokalnog stanovništva, razvoj preduzetništva I veći životni standard.