Sprema se reforma školstva
Informatika ili izborni predmeti
Predlog novog nastavnog plana za peti, šesti, sedmi i osmi razred biće na dnevnom redu naredne sednice Nacionalnog prosvetnog saveta 11. aprila.
BEOGRADSKA ŠKOLA KOJA POSTOJI DVA VEKA! Malo ljudi zna ko je njen osnivač! (FOTO)
MATEMATIKA - VEČITA MUKA ĐAKA: Šta će meni ovo u životu?
Ovo je potvrdio Aleksandar Lipkovski, predsednik nacionalnog prosvetnog saveta.
Prema njegovim rečima ključna novina u predlogu koji je uradio Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja je uvođenje informatike i računarstva kao obaveznog predmeta, koji se realizuje sa jednim časom nedeljno u petom i šestom razredu, a u sedmom i osmom, kao blok nastava sa fondom od 30 časova godišnje.
Umesto tehničkog i informatičkog obrazovanja, uvodi se novi predmet tehnika i tehnologija, koji u odnosu na postojeći predmet menja i način realizacije u sedmom i osmom razredu, pa će umesto dva, učenici imati jedan čas nedeljno, plus blok od 30 časova na godišnjem nivou.
- Predlog novog nastavnog plana za drugi ciklus osnovne škole deluje kao zaokružen dokument, ali je generalni minus rešenje sa uvođenjem blok nastave. Nisam pristalica blok nastave, jer ona može izazvati probleme u organizaciji nastave u osnovnim školama - ističe Lipkovski.
On dodaje da je predviđena i promena u sadašnjem predmetu fizičko vaspitanje, koje će se ubuduće zvati fizičko i zdravstveno vaspitanje, pa će biti izmena i u programu tog predmeta.
- Treći čas fizičkog vaspitanja je, kako je bilo najavljeno prebačan u obavezne vannastavne aktivnosti, za koje je predviđen jedan i po čas nedeljno. To znači da se fizičke aktivnosti ne računaju u fond nedeljnog opterećenja učenika, ali je ključno pitanje da li će se i kako računati u normu nastavnika koji ih izvodi. Predpostavljam da će to pitanje postaviti i stručna društva nastavnika fizičkog vaspitanja i profesori fakulteta, koji školuju taj kadar. Problematičan je i način realizacije obaveznih fizičkih aktivnosti, s obzirom da je predviđeno da svaka škola definiše svojim školskim programom i godišnjim planom rada - ukazuje Lipkovski.
Na konstataciju da će stručna društva nastavnika fizičkog i tehničkog obrazovanja sigurno biti protiv pomenutih promena, jer se svako bori za što veći fond časova, Lipkovski odgovara da je "normalno da gledaju status svojih nastavnika koji su imali punu normu, jer će se, ukoliko se ona smanji, otvoriti problem tehnoloških viškova".
- Viškova će sigurno biti i zbog toga što su izborni predmeti faktički ukinuti u nastavnom planu. Postoji mišljenje da su oni do sada služili za namirivanje normi nekih nastavnika, ali to nije sasvim tačno. Recimo, uvođenje šaha kao izbornog predmeta je inovacija koja je dovela do pozitiovnih efekata - smatra Lipkovski, napominjući da će NPS tražiti od Ministarstva prosvete projekciju kako će predložene promene u nastavnom planu uticati na broj nastvanika pojedinih predmeta.
Na pitanju da li je NPS pod pritiskom da mora usvojiti pomenute dokumente, jer se lane našao na mesti kritika što informatika nije ušla u škole kao obavezan predmet, Lipkovski je izričit:
- Odbijam bilo kakakv pritisak. NPS će raditi po zakonu i na osnovu mišljenja stručnjaka i stručne zajednice, a na Ministarstvu prosvete je da li će da prihvati naše odluke ili ne. Mi smo tražili da se proveri niz parametara pre nego da se uvede obavezna informatika. Te dileme su otvorene još u junu prošle godine, ali do danas nismo dobili odgovore. Jedno od ključnih pitanja je opremljenost škola. Prema mojim nezvaničnim saznanjima nedostaje oko 2.500 računara. da li će to biti nabavljeno do 1. septembra i kako - da li iz donacija, kredita...? Pitanje je takođe da li osnovne škole imaju pristup internetu, da li ima dovoljno kvalifikovanih nastavnika informatike i ko će biti zadužen za tehničko održavanje računara u školama, jer bez toga nema smisla govoriti o obaveznoj informatici - ukazuje Lipkovski.
Odgovore na pomenuta pitanja NPS očekuje od nadležnih do naredne sednice, a u međuvremenu će Savet preko svojih članova i stručnih društava pokrenuti širu raspravu kako bi se više čuo glas nastavnika.