Спрема се реформа школства
Информатика или изборни предмети
Предлог новог наставног плана за пети, шести, седми и осми разред биће на дневном реду наредне седнице Националног просветног савета 11. априла.
БЕОГРАДСКА ШКОЛА КОЈА ПОСТОЈИ ДВА ВЕКА! Мало људи зна ко је њен оснивач! (ФОТО)
МАТЕМАТИКА - ВЕЧИТА МУКА ЂАКА: Шта ће мени ово у животу?
Ово је потврдио Александар Липковски, председник националног просветног савета.
Према његовим речима кључна новина у предлогу који је урадио Завод за унапређивање образовања и васпитања је увођење информатике и рачунарства као обавезног предмета, који се реализује са једним часом недељно у петом и шестом разреду, а у седмом и осмом, као блок настава са фондом од 30 часова годишње.
Уместо техничког и информатичког образовања, уводи се нови предмет техника и технологија, који у односу на постојећи предмет мења и начин реализације у седмом и осмом разреду, па ће уместо два, ученици имати један час недељно, плус блок од 30 часова на годишњем нивоу.
- Предлог новог наставног плана за други циклус основне школе делује као заокружен документ, али је генерални минус решење са увођењем блок наставе. Нисам присталица блок наставе, јер она може изазвати проблеме у организацији наставе у основним школама - истиче Липковски.
Он додаје да је предвиђена и промена у садашњем предмету физичко васпитање, које ће се убудуће звати физичко и здравствено васпитање, па ће бити измена и у програму тог предмета.
- Трећи час физичког васпитања је, како је било најављено пребачан у обавезне vannastavne активности, за које је предвиђен један и по час недељно. То значи да се физичке активности не рачунају у фонд недељног оптерећења ученика, али је кључно питање да ли ће се и како рачунати у норму наставника који их изводи. Предпостављам да ће то питање поставити и стручна друштва наставника физичког васпитања и професори факултета, који школују тај кадар. Проблематичан је и начин реализације обавезних физичких активности, с обзиром да је предвиђено да свака школа дефинише својим школским програмом и годишњим планом рада - указује Липковски.
На констатацију да ће стручна друштва наставника физичког и техничког образовања сигурно бити против поменутих промена, јер се свако бори за што већи фонд часова, Липковски одговара да је "нормално да гледају статус својих наставника који су имали пуну норму, јер ће се, уколико се она смањи, отворити проблем технолошких вишкова".
- Вишкова ће сигурно бити и због тога што су изборни предмети фактички укинути у наставном плану. Постоји мишљење да су они до сада служили за намиривање норми неких наставника, али то није сасвим тачно. Рецимо, увођење шаха као изборног предмета је иновација која је довела до позитиовних ефеката - сматра Липковски, напомињући да ће НПС тражити од Министарства просвете пројекцију како ће предложене промене у наставном плану утицати на број настваника појединих предмета.
На питању да ли је НПС под притиском да мора усвојити поменуте документе, јер се лане нашао на мести критика што информатика није ушла у школе као обавезан предмет, Липковски је изричит:
- Одбијам било какакв притисак. НПС ће радити по закону и на основу мишљења стручњака и стручне заједнице, а на Министарству просвете је да ли ће да прихвати наше одлуке или не. Ми смо тражили да се провери низ параметара пре него да се уведе обавезна информатика. Те дилеме су отворене још у јуну прошле године, али до данас нисмо добили одговоре. Једно од кључних питања је опремљеност школа. Према мојим незваничним сазнањима недостаје око 2.500 рачунара. да ли ће то бити набављено до 1. септембра и како - да ли из донација, кредита...? Питање је такође да ли основне школе имају приступ интернету, да ли има довољно квалификованих наставника информатике и ко ће бити задужен за техничко одржавање рачунара у школама, јер без тога нема смисла говорити о обавезној информатици - указује Липковски.
Одговоре на поменута питања НПС очекује од надлежних до наредне седнице, а у међувремену ће Савет преко својих чланова и стручних друштава покренути ширу расправу како би се више чуо глас наставника.