666: Lokomotive Plavog voza imaju specifičnu oznaku, a evo i zašto...
Plavi voz je muzejsko-turistički voz „Železnica Srbije“.
Oznake za lokomotive Plavog voza su uvedene sa lokomotivama koje su u kompoziciju uključene 1978. godine. Plavi voz je muzejsko-turistički voz „Železnica Srbije“ koji je predstavljao specijalan voz luksuznog tipa korišćenog za potrebe nekadašnjeg predsednika SFR JugoslavijeJosipa Broza Tita, tokom njegove vladavine.
ISTINA O RATNIM RANAMA BIVŠEG PREDSEDNIKA SFRJ: Tito je ranjavan tri puta!
Voz je činio celinu kojom mu je omogućen rad i boravak i sve protokolarne obaveze tokom putovanja kako u zemlji tako i u inostranstvu, a imao je posebnu bezbednosnu zaštitu duž trase pruge kojom je saobraćao od strane armijskih i milicijskih snaga.
Enterijer je urađen u stilu art dekoa i posle više od pola veka izgled je ostao nepromenjen. Bio je u upotrebi od 1946. do 1980. godine.
Poslednji put je saobraćao kao specijalan voz 5. maja 1980. godine prilikom prenosa Titovog kovčega iz Ljubljane u Beograd. Od 2004. godine ovaj voz je prvi put otvoren za širu javnost, odnosno za domaće i strane turiste. Od tada plavi voz ima 30 do 40 tura godišnje.
Godine 1978, dizel-hidraulične lokomotive serije JŽ 761 su za potrebe plavog voza zamenile četiri nove dizel-električne lokomotive serije JŽ 666 (EMD JT22CW) proizvođača Dženeral Motors EMD (General Motors Electro-Motive Division), SAD. Imale su oznake:
001 — Dinara
002 — Kozara
003 — Sutjeska
004 — Neretva
"PRVI KORAK KA SAUDIJSKOJ ARABIJI": Vozovi u Nemačkoj uvode kupee samo za žene (VIDEO)
Radi se o klasičnom numeraciji za potrebe ove firme gde prvo broj označava da li je lokomotiva dizel ili elektromotorna (6 ili 4). Drugi broj označava broj osovina koje ima lokomotiva. U slučaju Plavog voza - 6. A poslednji broj označava na koliko od tih osovima ima pogon - ponovo šest.