OBNAVLJA SE DECENIJAMA STARO NEPRIJATELJSTVO? EU na "staklenim nogama"
Šolc ogorčen na Francuze.
Nemačka razmatra napuštanje svog ključnog budućeg projekta - razvoja borbenog aviona sa Francuskom vrednog 100 milijardi evra, te da se umesto toga pridruži konkurentskom programu s Velikom Britanijom.
OBJAVLJENI SATELITSKI SNIMCI: Izraelske snage se približavaju gradu Gazi! (MAPA/VIDEO)
IZRAELSKA VOJSKA NAPREDUJE U POJASU GAZE: Objavljeni dramatični snimci borbi, Hamas pruža snažan OTPOR! (FOTO/VIDEO)
"NATERALi SMO IH DA PEVAJU DRUGU PESMU" Putin upitao šta je Zapad dobio odricanjem od ruskih energenata
A kao svojevrsna uvertira u potencijalni dogovor, nemački kancelar Olaf Šolc takođe je u pregovorima o ukidanju veta Berlina na isporuku aviona „Eurofajter tajfun“ Saudijskoj Arabiji, što Velika Britanija smatra važnim strateškim prioritetom, piše londonski „Tajms“.
Raskol između Francuske i Nemačke
Ovaj bi pakt u tom smislu bio značajan dobitak za London i odražavao bi sve veći raskol između Francuske i Nemačke, koje su u sukobu oko brojnih pitanja, od energije i protivvazdušne odbrane do diplomatskog protokola.
Pitanje razvoja novog borbenog lovca stavlja nemačkog kancelara pred niz teških odluka koje će odrediti pozicioniranje njegove zemlje u Evropi i šire, navodi britanski list.
Prva je treba li Nemačka da ostane pri konceptu Future Combat Air System (FCAS), velikom francusko-nemačko-španskom programu za razvoj i proizvodnju sledeće generacije vazdušnih snaga, koji neki analitičari nazivaju najvažnijim odbrambenim projektom u Evropi.
Centralna ideja je digitalno uvoziti novi „nevidljivi“ (stelt) lovac s bespilotnim letelicama, automatizovanim rojevima mini-borbenih vazduhoplova, starijim borbenim avionima, pa čak i pomorskim ili zemaljskim sredstvima putem jedne visokotehnološke platforme.
Samo je Berlin već izdvojio 40 milijardi evra ulaganja u FCAS koji bi trebalo da se pojavi do 2040. godine.
Kašnjenja i sporovi
Međutim, program je debelo zapeo u kašnjenjima i sporovima oko dizajna i finansiranja. Izvori upoznati sa Šolcovim načinom razmišljanja navode kako je on zabrinut da je projekat u opasnosti da se pretvori u ekstravagantno skupo veliko ništa, te da se zaostane za konkurentskim programima, piše „Tajms“.
Američko ratno vazduhoplovstvo i mornarica očekuju da će do 2030. izbaciti svoje nove varijante borbenog aviona šeste generacije, a u Britaniji BAE Sistems i „Rols rojs“ vode program razvoja nevidljivog borbenog aviona poznatog kao „Tempest“, koji bi trebalo da bude gotov do 2035. godine i činiće okosnicu šireg britansko-italijansko-japanskog vazduhoplovnog saveza.
Nemačka želi da sarađuje sa Britanijom
Jedan visoki nemački zvaničnik rekao je britanskom listu da Šolc ne vidi smisao u nadmetanju FCAS-a sa „Tempestom“, te da želi ili da spoji to dvoje ili, ako mu to ne uspe, da odbaciti FCAS i pridruži se programu „Tempest“.
Kako se navodi, nemački kancelar je takođe ogorčen povlašćenim tretmanom koji je Francuska dodelila svojim avionskim kompanijama u početnim fazama projekta FCAS.
Loš osećaj dodatno pojačava šire pogoršanje odnosa između Francuske i Nemačke na brojnim različitim političkim frontovima, piše „Tajms“.
Pariz je, na primer, odbacio Šolcovu inicijativu „Skaj šild“ za spajanje nabavke vazdušne i raketne odbrane evropskih zemalja jer sklonost Berlina prema „gotovim“ sistemima iz zemalja kao što su SAD i Izrael smatra uvredom za svoje vlastito istraživanje i razvoj u tom domenu.
- Kada Francuska kaže evropska odbrambena politika, ona misli na francuske industrijske interese. Šolc oseća da ima mnogo više zajedničkog s Britancima nego s Francuzima po ovim pitanjima - rekao je visoki izvor u nemačkoj vladajućoj koaliciji „Tajmsu“.