I SVAKA IM ČAST
Nemci ponovo zapalili Beograd: Nedelja za nama obeležena pitanjem: "A ideš li na Ramštajn?"
Ovaj veliki događaj je obeležio ne samo nedelju za nama, već se sa sigurnošću može tvrditi da smo čuli koncert godine (mada čekamo još i Carl Coxa, Deep Purple, Vlatka i Vasila Hadžimanova, Apocalipticu...). Verujemo da ćemo sa istim žarom slušati i pomenuta velika imena, ali da li će iko moći da napravi šou kakav je Rammstein napravio na Ušću - gotovo nemoguće, ali nadajmo se čudima!
Prava pomama za bendom Rammstein potresa Beograd već danima, čak i nakon dugoočekivanih koncerata legendarne grupe, koja je zablistala na sceni tokom dve nezaboravne večeri vikenda za nama.
Rammstein je zapalio scenu 24. i 25. maja na Ušću, obeležavajući svoj treći dolazak u srpsku prestonicu. Svaki put, žar i želja publike da se doživi ovaj spektakl bili su gotovo opipljivi, jer čak i oni koji sebe ne nazivaju fanovima su ostali zapanjeni scenskim nastupom i pirotehničkim ekstravagancijama, koje su tema razgovora već pune tri decenije.
Nedeljama se pričalo o kolosalnoj bini, dugačkoj 60 metara i visokoj 36 metara, koja dolazi sa 90 kamiona, postavljanoj 6 dugih dana, gde su plamenovi dostizali visinu od čak 20 metara i koja je grejala sve prisutne u prohladnoj majskoj noći! Plamenom je, uz pomoć pirotehničara, upravljao i pevač benda Till Lindemann, koji je takođe nosilac licence za paljenje vatre. Bend je i na svojim počecima dolazio na nastupe sa tri šlepera. U jednom su, već pogađate - bila pirotehnička sredstva.
Ono što svako prvo zapazi kod ovog benda su teški, gotovo industrijski rifovi, spojeni sa elektronskim ritmovima i sintovima, uz tekstove pevane na nemačkom jeziku, koji nije uobičajen u globalno popularnoj muzici. Njihov izbor da pevaju na nemačkom potiče iz jednostavne činjenice: nisu znali engleski jezik. U intervjuima su često isticali svoje nerviranje u mladosti zbog toga što su nemački bendovi pevali na jeziku koji nisu razumeli, za publiku koja je takođe slabo vladala tim jezikom.
Kada je reč o zvuku, bend potiče iz muzičkog žanra poznatog kao Neue Deutsche Härte, ili NDH, što znači "Nova nemačka težina", žanr koji kombinuje industrijske metalne zvukove, gruv, kao i tehno i elektronske ritmove, koji su u živom izvođenju još uočljiviji.
Nikad nisu menjali sastav!
Formiran 1994. u Berlinu, sastav benda Rammstein ostao je nepromenjen od prvog dana: pevač Till Lindemann, gitaristi Richard Kruspe i Paul Landers, basista Oliver Riedel, bubnjar Christoph Schneider i klavijaturista Christian "Flake" Lorenz.
Ime benda inspirisano je aerodromom na kojem se dogodila velika avionska nesreća 1988. godine. Postigli su uspeh sa dva albuma u devedesetima (Herzeleid, Sehnsucht), uz kultni live album iz Berlina, koji im je doneo fanove širom Evrope. Iako mnogi nisu razumeli tekstove, osećali su energiju i provokaciju.
Do tada, nemački jezik bio je više povezan sa negativcima u filmovima o Drugom svetskom ratu, i Rammstein se valjano poigrao s tim - naravno, provocirajući, kao i mnogi pre i posle njih. Uvek su težili da izgrade distancu od bilo kakvih desničarskih ili ekstremističkih ideologija. Kritika tvrdi da su ih neonacistički grupiji iz Nemačke i tog dela sveta uvek mrzeli, dok su privlačili uglavnom neupućenije grupe, koje je privlačio sam jezik, iako nisu razumeli reči.
Zašto ih volimo iako ih ne razumemo (u potpunosti)?!
U Americi, i zapadu uopšte, njihovu afirmaciju pomogao je reditelj David Lynch, koji je uključio pesme "Rammstein" i "Heirate Mich" u muziku za svoj film "Lost Highway". Njihov najveći uspeh, ipak, došao je sa albumom "Mutter", iz kojeg se istakla pesma "Sonne", koja je obeležila i ovaj koncert: prvenstveno u "tvrdoj" verziji, praćenom kolosalnim plamenovima, koji su dostizali visinu od oko 20m, ali i u akustičnoj verziji, koja je obeležila kraj nastupa na Ušću. Sam finiš koncerta je upravo i vrhunac doživljaja: nakon plamenova i lasera, pred čitavom publikom se podigao ogromni oblak belih konfeta, imitirajući sneg i simulirajući mističnu atmosferu spota "Sonne".
Momci su nakon toga izdali još nekoliko popularnih albuma (Rosenrot, Neimenovani album iz 2019.) sa nekoliko hitova koji su uvek prisutni na listama za koncerte. Antiimperijalistički hit "America" (pesma sa engleskim refrenom) i programska "Benzin", "Pu*sy" postale su najslušanije pesme u Nemačkoj, iako je u videu bilo mnogo eksplicitnih scena. Punu verziju videa druge pesme mogli ste da vidite samo na sajtovima za odrasle, ali i da je doživite sada na Ušću.
Pesma "Deutschland" ih je 2019. ponovo dovela na vrh muzičkih lista Nemačke, s obzirom da se tekst i efektni video obračunavaju sa svim aspektima nemačke istorije, od perioda Rima i srednjeg veka do Drugog svetskog rata i današnjih dana. Naišla je na oštru kritiku, a konačna odluka bila je promena čuvene linije "Deutschland, Deutschland über alles" u "Deutschland, Deutschland über allen", što se prevodi sa "Nemačka, Nemačka iznad svega" u "Nemačka, Nemačka iznad svih". Pomenuta pesma je za potrebe koncerta u Beogradu izvedena u izuzetno kvalitetnom elekrtonskom aranžmanu i izazvala je veliko oduševljenje svih prisutnih, kao i same autorke ovog teksta. Kada smo kod izvođenja, koreografija i zvuk numere "Mein hertz brent" bili su prava muzičko-scenska poslastica. :)
Velike ideje uvek nailaze na otpor sredine?
Nakon koncerata održanih 24. i 25. maja, javnost se podelila na barem dve struje: jednu koja je oduševljena što je bend svetskog glasa i izuzetnih scenskih karakteristika među polaznim tačkama svoje turneje odabrao upravo naš glavni grad, i one koji smatraju da je takav potez u ovakvoj društvenoj atmosferi apsolutno neprihvatljiv.
Ali sve provokacije po strani, kontraveze i optužbe kroz koje prolaze od samih početaka, manje ili više nerezumljive pesme, spotovi sa delovima filmova Leni Rifenštal, ili zameranje od strane muzičkih kritičara da su samo upropastili umetnost Lajbahovog koncepta, koncerti benda Ramštajn su ono što trajno u sećanju ostaje, i ono što se prepričava.
Još od prvih dvix-ova koncerta "Live aus Berlin", pa do svih kasnijih prepričavanja i odlazaka na njihove svirke kako kod nas, tako i širom Evrope, ljudi su uvek fascinirani količinom energije, vatre i ludila koji bend izbacuje iz sebe. I ovoga puta, svi koji su bili prisutni na koncertu u Beogradu, smatraju da je bend nadmašio sva očekivanja i da je vredelo pregaziti duboko blato za takav šou.
Pored već pomenute vatre, na bini gotovo uvek imamo i kožu, protetička pomagala, S&M ikonografiju, razne performanse među članovima... sve te "porodične" stvari, pa otud i ne čudi što je gradska vlada htela da uvrsti ovaj koncert u manifestaciju "Beogradski dani porodice".
Srbija Danas/M.Đ