BRITANSKA IKONA U SRCU FRANCUZA: Najskandaloznija pevačica 70-ih, zabranjivali je VATIKAN i BBC, a torba sa njenim imenom prodata za 353 HILJADA EVRA
Kontroverzna pevačica čiji su autentični stil pevanja i skadalozni tekstovi predstavljali pravu avangardu 70-ih godina
Pevačica, autorka tekstova za pesme, glumica, model i stilska ikona - Džejn Malori Birkin je bila svestrana britanska umetnica. Kad bi neko čuo njeno ime, uvek bi prve dve asocijacije bile: zabranjena pesma i posebno skupa ženska torbica.
Na našu veliku žalost, napustila nas je danas. Džejn je preminula u 76. godini, javljaju britanski mediji. Međutim, ko je bila ova kontroverzna pevačica čiji su autentični stil pevanja i skadalozni tekstovi predstavljali pravu avangardu 70-ih godina.
Odmah po POVRATKU SA GROBLJA - Evo šta obavezno MORATE URADITI čim stignete kući
Džejn Malori Birkin rođena je u Londonu u decembru 1946. godine, kao ćerka britanske glumice Džudi Kembel i komandanta Kraljevske mornarice Dejvida Birkina.
Prvi put se pojavila na sceni sa 17 godina, a zatim se je pojavivši se u mjuziklu "Hotel strasnogi cveća" iz 1965. godine u režiji Džona Berija, stekla je veliku popularnost, ali i životnog partnera.
Džon je tada imao 30 godina, a uživao je u slavi koju je stekao radeći muziku za filmove o Džejmsu Bondu, pa je na zabave dolazio u Jaguaru, a 17-godišnja Džejn nije mogla da veruje kada je između svih atraktivnih devojaka izabrao baš nju. Ubrzo su se Džejn i Džon venčali, međutim, ljubav nije bila dugog veka. Brak je okončan u kasnim 1960-im godinama, a ni rođenje ćerke nije moglo da ga spase.
- Odjednom sam puna energije, koju on nema. Jadnik. Govori mi da budem tiha, pa zatim plačem i osećam se glupo, žalila se Birkin u svojem dnevniku, priznavši da su problemi nastali i u krevetu.
- Imam 19 godina i osećam se tako staro. Jedno vođenje ljubavi, samo jedno, učinilo bi me tako srećnom, ali on nema vremena, pisala je.
Sa samo 22 godine postala je međunarodna zvezda zahvaljujući ulozi u kontroverznom filmu Mikelanđela Antonionija iz 1966. "Povećanje", pojavivši se gola u intimnoj sceni.
Retkost je naći Engleskinju koju podjednako vole Francuzi. Džejn je bila u stanju da premosti dva stila i kulture na način na koji je to mogla samo vrhunska it-girl. Francuzima je njen naglasak bio šarmantan, dok je Engleze privukao njen stil bez mnogo truda. Na kraju krajeva, ko može da odoli devojci sa razmakom između zuba?
Francuzi su je voleli posebno zbog ljubavne afere sa napaćenom nacionalnom zvezdom Genzburom i dečačkog stila.
O ljubavi Džejn Birkin i Serža Gensbura se piše i danas. Kada su ona i Serž 1969. godine snimili legendarnu pesmu "Je T’Aime Moi Non Plus", Vatikan je zabranio zbog toga što je bila previše eksplicitna.
- On je bio veliki čovek. Ja sam samo bila lepa. Postala sam slavna samo zato što sam stenjala u ‘Je t’aime’, i po tome će me zauvek pamtiti, rekla je Birkin. Džejn je s Gensburom u vezi bila 13 godina i dobili su ćerku Šarlot.
Međutim, ona nije bila argantna zvezda, kako bi se to očekivalo. Džejn je sebe nazivala "nesigurnom ženom s manjkom ličnosti", ali je i kao takva postigla više nego što mnogi drugi sanjaju.
Pesma koju su zabranili i Vatikan i BBC
Pesma "Je t'aime,... moi non plus", koju je Birkin snimila sa s partnerom 1968. godine, izazvala je ogroman skandal u zemlji.
U toj kičastoj pesmi sladak zvuk orgulja prati teško disanje i mazno šaputanje na francuskom. Bila je zabranjena u nekoliko zemalja, a Vatikan ju je 1969. okarakterisao kao grešnu. Iako ju je BBC bojkotovao, to je postala prva pesma na stranom jeziku koja se popela na prvo mesto na britanske topl-liste.
Ovu pesmu izvorno je napisao za Brižit Bardo, seks simbol tog vremena, ali njen suprug Gunter Zaks nije bio oduševljen zajedničkim snimkom, pa je Bardo zamolila Gensbura da je ne objavi. Dve godine je tražio drugu partnerku za duet, a onda je Birkin pristala i - oboje su došli na loš glas.
Ostavila ga je 1980. godine, uglavnom jer je on postao težak alkoholičar. Gensbur je bio izuzetno dominantan i nije se zamarao stvarima koje mu nisu bile bitne. Kada je Šarlot prerasla svoju kolevku, toliko da su joj noge virile iz nje, odbio je da kupi novi krevetić rekavši da je to nepotreban trošak.
Ujedno je Džejn sazrevala, više nije bila naivna dvadesetogodišnjakinja zaslepljena svetlima Pariza, a on je ostao isti - šarmantan i inteligentan muškarac, koji je svako veče neumereno pio i kupao se samo jednom mesečno. Kada je jedne noći osetio probadanje u grudima, odmah su posumnjali na srčani udar, a ona je prvo insistirala da opere noge, dok je on je razmišljao kako da javi u redakciju magazina France-Soir da pred bolnicu pošalju fotografa.
- Više nisam ista. Odbijam njegovu snažnu ljubav, naređenja, superiornost, napisala je krajem sedamdesetih u svoj dnevnik.
Utehu je pronašla u naručju filmskog reditelja Žaka Doilona, šesnaest godina mlađeg od Serža. Pevač je gorko prihvatio njenu odluku. Nakon njihovog raskida napisao je neke od svojih najlepših pesama, ali je i njena filmska karijera procvetala, a paralelno je postajala i sve cenjenija pevačica.
U vezi s Doilonom je 1982. dobila ćerku Lu, danas popularnu glumicu. Ubrzo se i pomirila sa Seržom, pa su se svi družili, a on ju je svih godina, iako je bio u vezi s glumicom Karolin fon Paulus, pokušavao suptilno nagovoriti da mu se vrati. Možda bi se ona na to s vremenom i odlučila, ali je muzičara, strastvenog pušača, kojem ni pet kutija cigareta dnevno nije bilo dovoljno, 2. marta 1991. pogodio srčani udar.
Godinu dana kasnije raspala se i njena veza s Doilonom. Oboje su shvatili da je Seržova senka preveliki teret za njihovu ljubav pa su umesto gorkih svađa odabrali prijateljski razlaz. Kolika je bila njena tuga za Seržom pokazala je time što se početkom devedesetih povukla iz sveta filma i muzike, posvetivši se humanitarnom radu.
Vrlo skupa torbica
Birkin je dugo bila poznata kao ikona stila u Francuskoj, a često je nosila veliku pletenu torbu, kao dodatak, kako u svakodnevnom životu, tako i na crvenom tepihu.
Godine 1981. sedela je u avionu pored već pokojnog Žan-Luja Dimaa, tada generalnog direktora francuske luksuzne marke "Hermes". I dok je podizala košaru na policu iznad glave, poklopac se otvorio i sve njene stvari su ispale.
Dima ju je posavetovao da nađe neku lepšu torbu, a Birkin mu je rekla da bi pre toga trebalo da bude napravljena torba u koju stane sve što žena mora da ima sa sobom. Dima je odmah na kesici za povraćanje skicirao prototip – i rođen je "Birkin". Tako barem kaže legenda.
Torbica Birkin je veremenom postala statusni simbol - delimično zahvaljujući i astronomskoj ceni, te legendarnoj listi čekanja. Posebno je bila must-have 2000-ih kada se pojavila u seriji "Seks i grad".
Međutim, 2015. Birkin je zamolila "Hermes" da ukloni njeno ime s torbice. Razlog je bio to što je organizacija za zaštitu životinja "Peta" ukazala na strašne uslove u kojima se dobijala krokodilska koža. Kompanija je sprovela istragu i došli su do zaključka da je okrutnost prema krokodilima tu "izuzetak", a Birkin se nakon toga složila da njeno ime može i dalje da se koristi.
Torba od krokodilske kože jedna je od najskupljih torbica ikada prodatih na aukciji: "Diamond Himalaya Birkin" prodat je 2017. za oko 353.000 eura.
Nakon što je shvatila koliko novca "Hermes" zarađuje potpisujući je, rekla je u jednom intervjuu 2011: - Naterala sam ih da doniraju značajnu sumu Otada određeni iznos svake godine ide direktno mojoj fondaciji, a tako će ostati i nakon moje smrti.
Aktivna do smrti
Džejn je pre samo dve godine organizovala turneju, iako je već bila narušenog zdravlja. Birkin je bila na turneji sve dok u septembru nije doživela lakši moždani udar. Njeno zdravstveno stanje prethodne godine se stabilizovalo i ona je najavila da će krenuti i na svetsku turneju.
Veliki udarac Džejn je doživela 2013, kada joj je poginula najstarija ćerka Kejt. Ona je bila umetnički fotograf i radila je za Veniti fer. Imala je jedno dete i živela u Parizu. U mladosti je imala probleme sa zavisnošću. Umrla je u 46. godini života, od pada sa prozora svog stana u Parizu. Nije utvrđeno da li je u pitanju samoubistvo ili nesrećan slučaj. I upravo u to vreme srednja ćerka Šarlot se sa mužem odselila u Ameriku.
Pred sam kraj života radila je na novom albumu koji je bio posvećen ćerki Kejt, a radila je i dokumentarnom filmu "Jane by Charlotte" koji je o njoj snimila njena druga ćerka Šarlot Gensbur.
Džejn se u poznijim godinama posvetila humanitarnom radu, a francuska i britanska publika se oprašta od nje dirljivim rečima na društvenim mrežama.