Ove namirnice nisu za decu
OVE NAMIRNICE DECA NE SMEJU KONZUMIRATI - Internet je prepun reklama za ove proizvode, a opasni su po decu i mlade
Kako društvene mreže utiču na ishranu dece
Sprovedena studija Unverziteta u Beču želela je da roditeljima skrene pažnju na uticaj društvenih mreža i socijalnih platformi na ishranu njihove dece. Dokazali su da socijalni mediji poput Jutjuba ili Tiktoka utiču na kreiranje navika u ishrani usled ogromnog broja reklama mnogobrojnih influensera, koji putem svog angažovanja pokušavaju da prodaju što veći broj proizvoda.
Ovo su najčešće proizvodi koji se ne bi svrstali u kategoriju "zdravih" proizvoda i zbog visokog sadržaja šećera mogu prouzrokovati mnogobrojne bolesti kod dece koja ih konzumiraju. Pored nezdrave hrane, javlja se i zabrinutost zbog ostalih reklama koje se prezentuju mladima, a koje nisu u skladu sa njihovim godinama. Kockanje, elektronske cigarete i alkoholna pića samo su neki od produkata koji se reklamiraju putem društvenih mreža
Svetska zdravstvena organizacija složila se sa konstatacijom da fenomen konzumiranja nezdravih namirnica, koje se reklamiraju na društvenim mrežama, mogu prouzrokovati prekomernu gojaznost, dijabetes tip 2 i niz drugih bolesti. Međutim, i Svetska zdravstvena organizacija i istraživači sa Univerziteta u Beču tvrde da se ovaj fenomen može ublažiti strožijim kontrolama društvenih mreža i njihovog sadržaja od strane nadležnih organa, ali navode da je i odgovornost roditelja jedan od ključnih faktora prilikom oblikovanja ishrane njihove dece.
Rezultati istraživanja
- Polovina sadržaja reklamiranja prehrambenih proizvoda na društvenim mrežama namenjena je upravo deci i mladima.
- Više od 70% ovakvih reklama su nepogodne za decu tog uzrasta.
- Najčešće reklamirani proizvodi: čokolada i slatkiši (17%), pića poput različitih vrsta limunada (11%), gotovi proizvodi i konzervirana hrana (10%)
Medicinski stručnjaci smatraju da je situacija sa reklamiranjem energetskih napitaka alarmantna. Čak 44% reklama na kanalima namenjenim deci i mladima jesu upravo reklame za energetska pića. Ova pića nisu pogodna za osobe mlađe od 18 godina, a ipak se upravo toj publici prezentuju.
Ono što je zajedničko za sve proizvode koji se masovno reklamiraju na društvenim platformama jeste visok sadržaj soli, masti i šećera. Ovakav tip hrane može drastično uticati na navike u ishrani mladih i biti osnova za mnogobrojne bolesti koje se kasnije mogu javiti kao posledica istog.
Ova studija predstavlja apel stručnjaka upućen roditeljima. Roditelji treba da obrate pažnju na to šta njihova deca kupuju od novca kojim samostalno raspolažu, ali i da se dodatno raspitaju o namirnicama koje kupuju svojoj deci. Takođe, apel je upućen i proizvođačima ovakvih namirnica, kao i influenserima koji ih reklamiraju, pozivajući na veću društvenu odgovornost.