PEDESET GODINA LEGENDARNOG BMW-A 2002 TURBO: Automobil o kojem se raspravljalo i u Bundestagu, evo i zašto (VIDEO)
BMW 2002 turbo je bio svojevrsni pionir smanjenja motora u automobilskoj industriji.
Pre pola veka predstavljao je prvi evropski serijski automobil sa turbo punjačem, ali je nažalost bio pravi automobil u pogrešno vreme. Pravljenje prvoklasnih automobila je nauka. Umetnost je jedinstvena. Sada imamo automobil koji je i jedno i drugo - novi BMW Turbo.
KRAJ KRIZE: Globalni deficit čipova zbog pandemije uskih grla teško je pogodio Volkswagen
ŠOKANTNO: Radoznali posetilac čačkao dugmice u pagani modelu i izazvao opštu paniku (VIDEO)
NIKAD NIJE ZAŽIVELA: Opel Calibra je bila san svih novih vozača 90-ih
Ovo su bile reči iz novinskih materijala koji su korišćeni da se futuristički BMW Turbo predstavi javnosti 1972. godine. Olimpijske igre su upravo otvorene u Minhenu, a olimpijski moto "brže, više, dalje" jasno je podstakao BMW da započne novu eru sa sportskim zamahom. Superautomobil sa vratima u stilu galebovog krila koji je kreirao Pol Brak bio je prva dizajnerska studija u istoriji bavarskog proizvođača, koja je takođe katapultirala brend u carstvo automobila iz snova kojim dominiraju trkački automobili iz Modene i Maranela.
Ova dizajnerska ikona u smislu motorizacije bila je inovativna zahvaljujući ugradnji turbo punjača, ali i dalje veoma daleko od onoga što je V12 nudio italijanskoj eliti. BMW Turbo je ponudio 280 KS uz pomoć turbopunjača sa četvorocilindričnim rednim motorom zapremine dva litra ugrađenim pozadi. Ostao je samo uzbudljiv koncept, ali i najava budućih automobila kao što su turbo iz 2002. i legendarni BMW M1.
U vreme kada je izašao model iz 2002, ideja o upotrebi turbo punjača bila je stara već šest decenija. Turbopunjač za BMW takođe nije bio novina, s obzirom da su 1942. godine stvorili zvezdani avionski motor BMW 801 sa 14 cilindara, čija je maksimalna snaga dostizala i do 2000 KS! U automobilima je napravljen prvi eksperiment sa ugradnjom turbo punjača za potrebe takmičenja na Evropskom prvenstvu u turing automobilima.
BMW 2002 ti opremljen turbo punjačem proizvodi čak 280 KS pri 6.500 o/min. Nakon početnih problema i frustracija koje su doživjeli vozači Dieter Kuester, Hubert Hahne i Dieter Basche, turbo je ubrzo preuzeo primat u prvenstvu. Bio je to i podsticaj da se napravi određena količina turbo 2002 kao homologacioni model, ali je u međuvremenu BMW odustao od fabričkog učešća na tom šampionatu kao i u DTM-u, prepustivši ga privatnim timovima.
Nastanak ovog jedinstvenog automobila može se povezati sa entuzijazmom Roberta A. Lutza, člana upravnog odbora BMW AG zaduženog za prodaju, davne 1972. godine. Kompanija je kao ljudsko biće. Dokle god se bavi sportom, spreman je, dobro obučen, pun entuzijazma i mogućnosti - tako se Roberta A. Lutz pravdao glavnom šefu Eberhardu fon Kuenhajmu, kada mu je došao sa idejom da proizvodnja turbo motora iz 2002. i krštenje BMW Motorsport GmbH - današnjeg BMW M GmbH. Kuenhajm je ćutke, pažljivo i bez komentara, slušao mladog i entuzijastičnog mladića, koji je zapravo bio vizionar sa okom daleko u budućnost kompanije kojoj je sport bio pokretačka snaga.
Ali Lutzov entuzijazam naišao je na probleme na samom startu. Naftna kriza početkom sedamdesetih bacila je auto industriju na kolena. U Nemačkoj je 1973. godine uvedeno ograničenje brzine na autoputu na 100 km/h, uvedene su nedelje bez vožnje automobila, cene goriva su rasle iz nedelje u nedelju, trke su otkazane... Slično je bilo i u ostatku Evrope. Kuriozitet vezan za turbo iz 2002. je činjenica da je to verovatno jedini automobil o kome se raspravljalo u nemačkom parlamentu.
Posle predstavljanja automobila javnosti i 1973. godine, poslanik Helmut Lenders je u parlamentu postavio pitanje u vezi sa izgledom turba i natpisima na njemu, njegovom opremom, karakteristikama... U stvari, predstavnici su raspravljali da li je takav automobilu je čak bilo mesto na ulici u vreme kada su se beležili nemački putevi i beležili poginule u saobraćaju?
Čak i pre početka prodaje, Turbo je uspeo da polarizuje nemačko društvo kao nijedan drugi automobil do sada, a ova debata je rezultirala naknadnim odsustvom natpisa turbo 2002 na prednjem spojleru serijskih modela. BMW 2002 turbo nosio je internu fabričku oznaku E20 i bio je opremljen dvolitarskim rednim četvorocilindričnim motorom M10. Isti motor 2002 ti sa karburatorima daje 120 KS, a 2002 tii sa dodatkom FAG Kugelfischer mehaničkog ubrizgavanja, 130 KS.
BMW je ovom poslednjem dodao turbo punjač KKK (Kuhnle, Kopp i Kausch) i dobio dodatnih 40 KS i 63 Nm, što je na kraju iznosilo 170 KS pri 5800 o/min i 240 Nm pri 4000 o/min. S obzirom na više temperature motora ovde, ugrađen je veći hladnjak motora i dodatni hladnjak ulja.
Snaga sa prednjeg motora prenosila se na zadnje točkove preko standardnog četvorostepenog menjača, a uz doplatu ste mogli dobiti pet brzina. Iako je nastao deceniju nakon američkih turbo pionira Oldsmobile Turbo Jetfire i Chevrolet Corvair Turbo, BMW 2002 Turbo nosi titulu prvog evropskog serijskog automobila sa ugrađenim turbo punjačem!
BMW-u 2002 turbo koji je testirao nemački časopis Auto Motor und Sport u leto 1974. trebalo je 7,1 sekundu da ubrza do 100 km/h. Turbo punjač bi se uključio posle 4.000 obrtaja u minuti tako da je brzinomer posle samo 18 sekundi pokazivao 160 km/h, a nedugo zatim BMW je trčao sa maksimalnih 211,8 km/h. Tako je kompaktni Bavarac težak 1080 kg bez problema nabio komplekse vozača Poršea 911 koji su izgubili primat na levoj traci autoputa!
Taj osećaj dominacije nije bio jeftin s obzirom da je turbo na testu bez problema trošio 15,9 litara benzina na 100 km! Uz to, turbo je, sa cenom od oko 20.000 DEM, definitivno bio najskuplji član serije 02, dok je Porše 911 T, na primer, bio skuplji samo 4.000 DEM i sa minusom snage od 40 KS!
BMW 2002 turbo je bio kompaktan automobil sa karoserijom sa dvoje vrata, dužine 4,22 metra i širine 1,62 metra, i sa velikim staklenim površinama. U poređenju sa ostatkom tima iz serije 02, turbo se spolja razlikovao po upadljivim "plastičnim" izbočinama pričvršćenim zakovicama na branicima, specijalnim branicima, prednjim spojlerom i zadnjim spojlerom na poklopcu prtljažnika. Takođe su se istakle gume 185/70 VR13 na čeličnim felgama veličine 5 ½.
Ne treba zaboraviti ni ratničke boje – karakteristične nalepnice u plavo-ljubičasto-crvenim tonovima duž karoserije koje su asocirane na BMW Motorsport GmbH, prethodnik današnjeg BMW M GmbH. Prodajna brošura naglašava da je turbo sinonim za dinamiku i sportsko iskustvo, kao i sigurnost. Da bi se bavarski raider pouzdano zaustavio, BMW je napred ugradio 16 mm veći prečnik i 70 odsto deblje diskove, a zadnje doboš kočnice prečnika 50 mm veće od onih najjeftinijih primeraka serije 02!
Unutrašnjost je imala suptilan trkački osećaj sa sportskim sedištima sa naslonima za glavu, automatskim sigurnosnim pojasevima i tri glavna instrumenta smeštena u crvenom kućištu ispred vozača. Od ostalih verzija, turbo se izdvaja u kokpitu na prvi pogled i po meraču pritiska predpunjenja koji se nalazi odmah pored kvarcnog sata iznad centralne konzole.
Dominantna buka u unutrašnjosti koja je pratila generacije sportskih entuzijasta je zviždanje turbo punjača. BMW 2002 turbo je definitivno uspeo da polarizira javnost, koja je s jedne strane bila oduševljena ovim prvim evropskim serijskim automobilom sa turbo punjačem i njegovim performansama, a sa druge strane postavilo se pitanje da li je to sve potrebno u toj kontroverznoj trenutak obeležen velikom naftnom krizom.
BMW je sigurno uspeo da napravi automobil koji je u suprotnosti sa duhom vremena kao nijedan drugi automobil pre njega! BMW 2002 turbo proizveden je u samo 1672 primerka. Kupci su zvanično imali samo dve boje na izbor: Polaris (metalno srebrna) u kojoj je proizvedeno 615 jedinica i Chamonik (bela) u kojoj je proizvedeno 1049 jedinica.
Međutim, proizvedeno je nekoliko primeraka i u crnoj, metalik zelenoj... Najveći broj, čak 624, prodato je u Nemačkoj. Slede Italija sa 356 kupaca, Francuska sa 180, Japan sa 117, Švajcarska sa 110, Engleska sa 68... Dva kupca ovog retkog automobila zabeležena su čak i na prostoru bivše Jugoslavije. Ovaj nizak broj je verovatno delom posledica problema pregrevanja sa kućištima turbopunjača, a problem je bio i izduvni sistem. Danas je turbo iz 2002. veoma tražen među kolekcionarima klasičnih automobila, a cene na tržištu mogu dostići i 150.000 evra!