Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

ПЕДЕСЕТ ГОДИНА ЛЕГЕНДАРНОГ BMW-A 2002 ТУРБО: Аутомобил о којем се расправљало и у Бундестагу, ево и зашто (ВИДЕО)

28.08.2023. 22:15
Пише:
BMW 2002 Turbo
BMW 2002 Турбо / Извор: Фото: Youtube printscreen/ ДриверСоурце

BMW 2002 турбо је био својеврсни пионир смањења мотора у аутомобилској индустрији.

Пре пола века представљао је први европски серијски аутомобил са турбо пуњачем, али је нажалост био прави аутомобил у погрешно време. Прављење првокласних аутомобила је наука. Уметност је јединствена. Сада имамо аутомобил који је и једно и друго - нови BMW Turbo.

КРАЈ КРИЗЕ: Глобални дефицит чипова због пандемије уских грла тешко је погодио Volkswagen

КРАЈ КРИЗЕ: Глобални дефицит чипова због пандемије уских грла тешко је погодио Volkswagen

ШОКАНТНО: Радознали посетилац чачкао дугмице у пагани моделу и изазвао општу панику (ВИДЕО)

ШОКАНТНО: Радознали посетилац чачкао дугмице у пагани моделу и изазвао општу панику (ВИДЕО)

НИКАД НИЈЕ ЗАЖИВЕЛА: Опел Цалибра је била сан свих нових возача 90-их

НИКАД НИЈЕ ЗАЖИВЕЛА: Опел Цалибра је била сан свих нових возача 90-их

Ово су биле речи из новинских материјала који су коришћени да се футуристички BMW Turbo представи јавности 1972. године. Олимпијске игре су управо отворене у Минхену, а олимпијски мото "брже, више, даље" јасно је подстакао BMW da започне нову еру са спортским замахом. Супераутомобил са вратима у стилу галебовог крила који је креирао Пол Брак био је прва дизајнерска студија у историји баварског произвођача, која је такође катапултирала бренд у царство аутомобила из снова којим доминирају тркачки аутомобили из Модене и Маранела.

Ова дизајнерска икона у смислу моторизације била је иновативна захваљујући уградњи турбо пуњача, али и даље веома далеко од онога што је В12 нудио италијанској елити. BMW Turbo је понудио 280 КС уз помоћ турбопуњача са четвороцилиндричним редним мотором запремине два литра уграђеним позади. Остао је само узбудљив концепт, али и најава будућих аутомобила као што су турбо из 2002. и легендарни BMW M1.

У време када је изашао модел из 2002, идеја о употреби турбо пуњача била је стара већ шест деценија. Турбопуњач за BMW takođe није био новина, с обзиром да су 1942. године створили звездани авионски мотор BMW 801 са 14 цилиндара, чија је максимална снага достизала и до 2000 КС! У аутомобилима је направљен први експеримент са уградњом турбо пуњача за потребе такмичења на Европском првенству у туринг аутомобилима.

BMW 2002 ти опремљен турбо пуњачем производи чак 280 КС при 6.500 о/мин. Након почетних проблема и фрустрација које су доживјели возачи Диетер Куестер, Хуберт Хахне и Диетер Basche, турбо је убрзо преузео примат у првенству. Био је то и подстицај да се направи одређена количина турбо 2002 као хомологациони модел, али је у међувремену BMW odustao од фабричког учешћа на том шампионату као и у ДТМ-у, препустивши га приватним тимовима.

Настанак овог јединственог аутомобила може се повезати са ентузијазмом Роберта А. Лутза, члана управног одбора BMW AG задуженог за продају, давне 1972. године. Компанија је као људско биће. Докле год се бави спортом, спреман је, добро обучен, пун ентузијазма и могућности - тако се Роберта А. Лутз правдао главном шефу Еберхарду фон Куенхајму, када му је дошао са идејом да производња турбо мотора из 2002. и крштење BMW Motorsport GmbH - данашњег BMW M ГмбХ. Куенхајм је ћутке, пажљиво и без коментара, слушао младог и ентузијастичног младића, који је заправо био визионар са оком далеко у будућност компаније којој је спорт био покретачка снага.

Али Лутзов ентузијазам наишао је на проблеме на самом старту. Нафтна криза почетком седамдесетих бацила је ауто индустрију на колена. У Немачкој је 1973. године уведено ограничење брзине на аутопуту на 100 км/х, уведене су недеље без вожње аутомобила, цене горива су расле из недеље у недељу, трке су отказане... Слично је било и у остатку Европе. Куриозитет везан за турбо из 2002. је чињеница да је то вероватно једини аутомобил о коме се расправљало у немачком парламенту.

После представљања аутомобила јавности и 1973. године, посланик Хелмут Лендерс је у парламенту поставио питање у вези са изгледом турба и натписима на њему, његовом опремом, карактеристикама... У ствари, представници су расправљали да ли је такав аутомобилу је чак било место на улици у време када су се бележили немачки путеви и бележили погинуле у саобраћају?

Чак и пре почетка продаје, Турбо је успео да поларизује немачко друштво као ниједан други аутомобил до сада, а ова дебата је резултирала накнадним одсуством натписа турбо 2002 на предњем спојлеру серијских модела. BMW 2002 турбо носио је интерну фабричку ознаку Е20 и био је опремљен дволитарским редним четвороцилиндричним мотором М10. Исти мотор 2002 ти са карбураторима даје 120 КС, а 2002 тии са додатком ФАГ Kugelfischer механичког убризгавања, 130 КС.

BMW je овом последњем додао турбо пуњач KKK (Кухнле, Kopp и Kausch) и добио додатних 40 КС и 63 Нм, што је на крају износило 170 КС при 5800 о/мин и 240 Нм при 4000 о/мин. С обзиром на више температуре мотора овде, уграђен је већи хладњак мотора и додатни хладњак уља.

Снага са предњег мотора преносила се на задње точкове преко стандардног четворостепеног мењача, а уз доплату сте могли добити пет брзина. Иако је настао деценију након америчких турбо пионира Олдсмобиле Турбо Јетфире и Chevrolet Цорваир Турбо, BMW 2002 Турбо носи титулу првог европског серијског аутомобила са уграђеним турбо пуњачем!

BMW-u 2002 турбо који је тестирао немачки часопис Ауто Мотор унд Спорт у лето 1974. требало је 7,1 секунду да убрза до 100 км/х. Турбо пуњач би се укључио после 4.000 обртаја у минути тако да је брзиномер после само 18 секунди показивао 160 км/х, а недуго затим BMW je трчао са максималних 211,8 км/х. Тако је компактни Баварац тежак 1080 кг без проблема набио комплексе возача Поршеа 911 који су изгубили примат на левој траци аутопута!

Тај осећај доминације није био јефтин с обзиром да је турбо на тесту без проблема трошио 15,9 литара бензина на 100 км! Уз то, турбо је, са ценом од око 20.000 ДЕМ, дефинитивно био најскупљи члан серије 02, док је Порше 911 Т, на пример, био скупљи само 4.000 ДЕМ и са минусом снаге од 40 КС!

BMW 2002 турбо је био компактан аутомобил са каросеријом са двоје врата, дужине 4,22 метра и ширине 1,62 метра, и са великим стакленим површинама. У поређењу са остатком тима из серије 02, турбо се споља разликовао по упадљивим "пластичним" избочинама причвршћеним заковицама на браницима, специјалним браницима, предњим спојлером и задњим спојлером на поклопцу пртљажника. Такође су се истакле гуме 185/70 ВР13 на челичним фелгама величине 5 ½.

Не треба заборавити ни ратничке боје – карактеристичне налепнице у плаво-љубичасто-црвеним тоновима дуж каросерије које су асоциране на BMW Motorsport ГмбХ, претходник данашњег BMW M ГмбХ. Продајна брошура наглашава да је турбо синоним за динамику и спортско искуство, као и сигурност. Да би се баварски раидер поуздано зауставио, BMW je напред уградио 16 mm већи пречник и 70 одсто дебље дискове, а задње добош кочнице пречника 50 mm веће од оних најјефтинијих примерака серије 02!

Унутрашњост је имала суптилан тркачки осећај са спортским седиштима са наслонима за главу, аутоматским сигурносним појасевима и три главна инструмента смештена у црвеном кућишту испред возача. Од осталих верзија, турбо се издваја у кокпиту на први поглед и по мерачу притиска предпуњења који се налази одмах поред кварцног сата изнад централне конзоле.

Доминантна бука у унутрашњости која је пратила генерације спортских ентузијаста је звиждање турбо пуњача. BMW 2002 турбо је дефинитивно успео да поларизира јавност, која је с једне стране била одушевљена овим првим европским серијским аутомобилом са турбо пуњачем и његовим перформансама, а са друге стране поставило се питање да ли је то све потребно у тој контроверзној тренутак обележен великом нафтном кризом.

BMW je сигурно успео да направи аутомобил који је у супротности са духом времена као ниједан други аутомобил пре њега! BMW 2002 турбо произведен је у само 1672 примерка. Купци су званично имали само две боје на избор: Поларис (метално сребрна) у којој је произведено 615 јединица и Chamonik (бела) у којој је произведено 1049 јединица.

Међутим, произведено је неколико примерака и у црној, металик зеленој... Највећи број, чак 624, продато је у Немачкој. Следе Италија са 356 купаца, Француска са 180, Јапан са 117, Швајцарска са 110, Енглеска са 68... Два купца овог ретког аутомобила забележена су чак и на простору бивше Југославије. Овај низак број је вероватно делом последица проблема прегревања са кућиштима турбопуњача, а проблем је био и издувни систем. Данас је турбо из 2002. веома тражен међу колекционарима класичних аутомобила, а цене на тржишту могу достићи и 150.000 евра!