ZAŠTITITE SE: Kako da vas ne pokupi ŠLEPER kad vam se pokvari auto?
Izbegnite nesreće.
Iako u auto-školi učimo šta sve treba uraditi kada nam se auto pokvari na putu, kako bismo izbegli ili smanjili mogućnost da neko udari nas ili naš auto, veoma mali broj vozača se pridržava čak i najosnovnijih pravila.
AUTOMOBILI SVE SKUPLJI: Na tržištu više NEMA jeftinijih od 10.000 evra, a cene se KREĆU OVAKO
ČUVAJTE SE PREVARA: Buše gume na vozilima na NAPLATNIM KUĆICAMA, a onda ih i opljačkaju
OBRATITIE PAŽNJU: Ovo su pet najčešćih razloga zbog kojih automobili NE PROLAZE tehnički pregled
Retko kada se, međutim, neko ozbiljno zapita ili pozabavi time šta je vozač pokvarenog, tj. zaustavljenog vozila mogao da uradi kako bi se nesreća izbegla.
Kako zaštititi porodicu, sebe i svoj auto?
Kada u vožnji dođe do nekog kvara zbog kojeg jednostavno morate da se zaustavite, vaša je i moralna i zakonska obaveza da to uradite što bezbednije.
Zakon kaže da je vozač koji zaustavlja ili parkira vozilo na putu van naselja, dužan da se uvek kad za to postoji mogućnost, zaustavi ili parkira van kolovoza (van puta).
Logično, ako iz bilo kojeg razloga treba da se zaustavite dok vozite van naselja, obavezno sklonite auto s puta ukoliko postoji bilo kakva mogućnost za to. Čak i ukoliko ga samo delimično sklonite s puta, u dobroj meri smanjujete mogućnost da dođe do nesreće.
U slučaju da jednostavno ne postoji prostor da siđete sa asfalta, auto treba da zaustavite neposredno uz desnu ivicu puta.
Zato uradite sledeće:
1) Upalite sva četiri migavca - pre nego što se zaustavite! Čim primetite da se sa autom dešava nešto zbog čega ćete morati da se zaustavite.
2) U zavisnosti od vrste puta i kvara, pokušajte da dođete do što bezbednijeg mesta na kojem možete da se zaustavite – idealno što dalje od nepregledne krivine, prevoja ili tunela.
3) Ako ne možete da se sklonite sa asfalta, zaustavite auto što više uz desnu ivicu kolovoza. Međutim, ukoliko imate putnike - npr. supruga i deca su sa vama, prvo morate da im obezbedite dovoljno prostora da otvore desna vrata kako bi izašli i odmah se udaljili. Nipošto nemojte da dozvolite da putnici sa zadnjeg sedišta izlaze na leva vrata!
4) Ukoliko ste prinuđeni da stanete u zaustavnu traku na autoputu, insistirajte da svi putnici odmah pređu sa druge strane ograde i udalje se što više, u zavisnosti od terena, vremenskih prilika, itd.
5) Navucite reflektujući prsluk pre nego što izađete iz auta - upravo zato prsluk treba da bude negde u kabini, a ne u gepeku. Iako po zakonu morate da imate samo jedan reflektujući prsluk, nije loše imati više komada, pošto će vam možda saputnici pomagati da odgurate auto na bezbednije mesto, da ga zakačite za drugi auto kojim ćete da ga odvučete i slično.
6) Podrazumeva se da iz auta izlazite tek nakon što ste se uverili da neće neki šleper da "odnese" i vas i vrata.
7) Čak i ukoliko nije noć, upalite i poziciona svetla (podrazumeva se da sva četiri migavca i dalje rade).
8) Ubacite menjač u "prvu" i povucite ručnu kočnicu – možda ste na blagoj uzbrdici/nizbrdici koju niste ni primetili, a zbog kvara ste menjač izbacili u "ler" (izbacili "iz brzine"), tako se zaustavili i zbog stresa potpuno zaboravili da obezbedite da auto ostane u mestu.
9) Postavite sigurnosni trougao na udaljenost od najmanje:
- 50 metara van naselja
- 10 metara u naselju
Ovo su minimalne udaljenosti po zakonu. Međutim, ako su loši vremenski uslovi (magla, kiša, sneg... ), naročito sa klizavim asfaltom, možete da stavite trougao i dalje kako bi drugi vozači mogli blagovremeno da uspore ili se zaustave.
10) Postavljanje trougla na veću udaljenost od vašeg auta naročito je korisno ukoliko se nalazite u zaustavnoj traci na autoputu, pošto tu imamo zaista velike brzine, a poseban problem su neodgovorni vozači koji koriste upravo zaustavnu traku za obilaženje sporijih vozila.
Takođe, ukoliko ste zbog kvara ili udesa prinuđeni da se zaustavite nakon neke krivine, pametno je da trougao stavite pre same krivine kako bi drugi vozači znali da ih očekuje opasnost. Pošto nije svaka krivina ista, ni po "zakrivljenosti", ni po dužini ili brzini kojom se prolazi, na vozaču je da sam proceni kako da na najbolji način upozori druge vozače.
11) Ukoliko ne pada kiša, dobra ideja može da bude da otvorite prtljažnik, naročito ako imate karavan ili hečbek – tako će sa veće udaljenosti biti uočljivije da je vaš auto zaustavljen. S obzirom na to da se tokom vožnje masovno koristi mobilni telefon, ne bi bilo neobično da neko uopšte ne primeti trougao sve dok ne pređe preko njega, a i tada će verovatno prvo pogledati u retrovizor…
12) Ukoliko je moguće i bezbedno, sklonite se sa puta i pozovite pomoć na putu, odnosno šlep službu.
13) Ukoliko je razlog za zaustavljanje bilo oštećenje gume/felne ili nekog drugog dela, nakon što ste naleteli na neki opasan predmet (cigla, kamen, armatura, komad metala...), a odmah zatim se na licu mesta sasvim "slučajno" stvorio kamion šlep službe, postoji mogućnost da je reč o prevari.
U tom slučaju recite da ste već zvali drugu šlep službu ili da imate uplaćen paket pomoći na putu tako da ste obezbeđeni po tom pitanju i da vam nije potrebna njihova pomoć.