ЗАШТИТИТЕ СЕ: Како да вас не покупи ШЛЕПЕР кад вам се поквари ауто?
Избегните несреће.
Иако у ауто-школи учимо шта све треба урадити када нам се ауто поквари на путу, како бисмо избегли или смањили могућност да неко удари нас или наш ауто, веома мали број возача се придржава чак и најосновнијих правила.
АУТОМОБИЛИ СВЕ СКУПЉИ: На тржишту више НЕМА јефтинијих од 10.000 евра, а цене се КРЕЋУ ОВАКО
ЧУВАЈТЕ СЕ ПРЕВАРА: Буше гуме на возилима на НАПЛАТНИМ КУЋИЦАМА, а онда их и опљачкају
ОБРАТИТИЕ ПАЖЊУ: Ово су пет најчешћих разлога због којих аутомобили НЕ ПРОЛАЗЕ технички преглед
Ретко када се, међутим, неко озбиљно запита или позабави тиме шта је возач поквареног, тј. заустављеног возила могао да уради како би се несрећа избегла.
Како заштитити породицу, себе и свој ауто?
Када у вожњи дође до неког квара због којег једноставно морате да се зауставите, ваша је и морална и законска обавеза да то урадите што безбедније.
Закон каже да је возач који зауставља или паркира возило на путу ван насеља, дужан да се увек кад за то постоји могућност, заустави или паркира ван коловоза (ван пута).
Логично, ако из било којег разлога треба да се зауставите док возите ван насеља, обавезно склоните ауто с пута уколико постоји било каква могућност за то. Чак и уколико га само делимично склоните с пута, у доброј мери смањујете могућност да дође до несреће.
У случају да једноставно не постоји простор да сиђете са асфалта, ауто треба да зауставите непосредно уз десну ивицу пута.
Зато урадите следеће:
1) Упалите сва четири мигавца - пре него што се зауставите! Чим приметите да се са аутом дешава нешто због чега ћете морати да се зауставите.
2) У зависности од врсте пута и квара, покушајте да дођете до што безбеднијег места на којем можете да се зауставите – идеално што даље од непрегледне кривине, превоја или тунела.
3) Ако не можете да се склоните са асфалта, зауставите ауто што више уз десну ивицу коловоза. Међутим, уколико имате путнике - нпр. супруга и деца су са вама, прво морате да им обезбедите довољно простора да отворе десна врата како би изашли и одмах се удаљили. Нипошто немојте да дозволите да путници са задњег седишта излазе на лева врата!
4) Уколико сте принуђени да станете у зауставну траку на аутопуту, инсистирајте да сви путници одмах пређу са друге стране ограде и удаље се што више, у зависности од терена, временских прилика, итд.
5) Навуците рефлектујући прслук пре него што изађете из аута - управо зато прслук треба да буде негде у кабини, а не у гепеку. Иако по закону морате да имате само један рефлектујући прслук, није лоше имати више комада, пошто ће вам можда сапутници помагати да одгурате ауто на безбедније место, да га закачите за други ауто којим ћете да га одвучете и слично.
6) Подразумева се да из аута излазите тек након што сте се уверили да неће неки шлепер да "однесе" и вас и врата.
7) Чак и уколико није ноћ, упалите и позициона светла (подразумева се да сва четири мигавца и даље раде).
8) Убаците мењач у "прву" и повуците ручну кочницу – можда сте на благој узбрдици/низбрдици коју нисте ни приметили, а због квара сте мењач избацили у "лер" (избацили "из брзине"), тако се зауставили и због стреса потпуно заборавили да обезбедите да ауто остане у месту.
9) Поставите сигурносни троугао на удаљеност од најмање:
- 50 метара ван насеља
- 10 метара у насељу
Ово су минималне удаљености по закону. Међутим, ако су лоши временски услови (магла, киша, снег... ), нарочито са клизавим асфалтом, можете да ставите троугао и даље како би други возачи могли благовремено да успоре или се зауставе.
10) Постављање троугла на већу удаљеност од вашег аута нарочито је корисно уколико се налазите у зауставној траци на аутопуту, пошто ту имамо заиста велике брзине, а посебан проблем су неодговорни возачи који користе управо зауставну траку за обилажење споријих возила.
Такође, уколико сте због квара или удеса принуђени да се зауставите након неке кривине, паметно је да троугао ставите пре саме кривине како би други возачи знали да их очекује опасност. Пошто није свака кривина иста, ни по "закривљености", ни по дужини или брзини којом се пролази, на возачу је да сам процени како да на најбољи начин упозори друге возаче.
11) Уколико не пада киша, добра идеја може да буде да отворите пртљажник, нарочито ако имате караван или хечбек – тако ће са веће удаљености бити уочљивије да је ваш ауто заустављен. С обзиром на то да се током вожње масовно користи мобилни телефон, не би било необично да неко уопште не примети троугао све док не пређе преко њега, а и тада ће вероватно прво погледати у ретровизор…
12) Уколико је могуће и безбедно, склоните се са пута и позовите помоћ на путу, односно шлеп службу.
13) Уколико је разлог за заустављање било оштећење гуме/фелне или неког другог дела, након што сте налетели на неки опасан предмет (цигла, камен, арматура, комад метала...), а одмах затим се на лицу места сасвим "случајно" створио камион шлеп службе, постоји могућност да је реч о превари.
У том случају реците да сте већ звали другу шлеп службу или да имате уплаћен пакет помоћи на путу тако да сте обезбеђени по том питању и да вам није потребна њихова помоћ.