ELITNO ZANIMANJE ODLAZI U ZABORAV: Iako radnike plaćaju "suvim zlatom" niko ne želi da se bavi ovim poslom
Niko ne želi da bude kontrolor leta.
Kontrolori leta u Evropi u proseku su znatno stariji od kolega na drugim kontinentima. Ljude koji poslednjih godina odlaze u penziju više nema ko zameniti – teška i dugotrajna obuka, nefleksibilno radno vreme i bolje prilike na tržištu rada poterali su mlade od ovog donedavno elitnog zanimanja.
REKORDNA STANARINA U GLAVNOM GRADU, NE MOŽE VIŠE OD OVOGA! Traže 20.000 EVRA MESEČNO za stan na ovoj lokaciji
MNOGE SU NERVIRALI, A SADA NAJZAD ODZVONILO ELEKTRIČNIM TROTINETIMA: Očekuje se da će predloženi propisi konačno suzbiti ovu pošast
DRŽAVA DAJE 80.000 EVRA SVAKOME KO HOĆE DA SE PRESELI: Prijava počinje od PRVOG JULA, ali postoji nekoliko uslova
Na nivou EU nedostaje od 700 do 1000 kontrolora leta, priznao je za medije, potpredsednik Međunarodne federacije kontrolora leta.
To nije posao za mlade koji danas stasavaju jer ih većina odustane kad vide da će dve do tri godine provesti na specijalističkoj obuci. Program obuke, koji sprovodi organizacija Eurocontrol, sprovodi mlade radnike kroz teoretsku nastavu, rad na simulatoru i dodatan trening na aerodromu.
Svi koji žele biti kontrolori leta moraju zadovoljiti i stroge kriterijume, biti sasvim zdravi, s odličnom vidom i sluhom, te odličnim znanjem engleskog jezika i matematike. Dodatno, mladi za ovaj posao ne smeju biti stariji od 27 godina i moraju imati fakultetsku diplomu.
U krizama, poput velike finansijske 2008. i pandemije koronavirusa, takvi programi stagniraju i nisu nikome preterano zanimljivi, zbog čega dolazi do nestašice radnika. Da problem bude veći, na zapadu Evrope golem broj kontrolora sprema se odjednom u penziju, a preostali radnici moraju raditi sve više i više sati, zbog čega atraktivnost radnog mesta dodatno pada, prenose mediji.
- Ne možemo tražiti od ljudi da rade 12 sati šest ili sedam dana u sedmici bez rizika da se dogodi neki propust – dodaje Deleau. Ovog leta očekuje se rekordan zračni promet, a velik deo zračnog prostora evropskog kontinenta je zatvoren zbog rata u Ukrajini.
Velik problem za EU su i tržišta Bliskog istoka, na kojem se izdašno plaćaju uvežbani i iskusni kontrolori te ih Katar, Saudijska Arabija i Ujedinjeni Arapski Emirati plaćaju "suvim zlatom" i mame bogatim "paketima preseljenja".
Trenutno se EU nada postići napredak u tehnologiji kako bi nadzirao vazdušni prostor "na daljinu": krenuo je pilot-program u kojem će 15 aerodroma nadzirati timovi u Litvaniji i Poljskoj, no ta je tehnologija tek u samim začecima.
Kako sada stvari stoje, kriterijum za ulazak u taj prestižni klub moraće se olabaviti, pri čemu bi prvi korak za buduće prijave moglo biti ukidanje obvezne fakultetske diplome – svako sa srednjom školom možda dobije priliku da bude kontrolor leta.