ЕЛИТНО ЗАНИМАЊЕ ОДЛАЗИ У ЗАБОРАВ: Иако раднике плаћају "сувим златом" нико не жели да се бави овим послом
Нико не жели да буде контролор лета.
Контролори лета у Европи у просеку су знатно старији од колега на другим континентима. Људе који последњих година одлазе у пензију више нема ко заменити – тешка и дуготрајна обука, нефлексибилно радно време и боље прилике на тржишту рада потерали су младе од овог донедавно елитног занимања.
РЕКОРДНА СТАНАРИНА У ГЛАВНОМ ГРАДУ, НЕ МОЖЕ ВИШЕ ОД ОВОГА! Траже 20.000 ЕВРА МЕСЕЧНО за стан на овој локацији
МНОГЕ СУ НЕРВИРАЛИ, А САДА НАЈЗАД ОДЗВОНИЛО ЕЛЕКТРИЧНИМ ТРОТИНЕТИМА: Очекује се да ће предложени прописи коначно сузбити ову пошаст
ДРЖАВА ДАЈЕ 80.000 ЕВРА СВАКОМЕ КО ХОЋЕ ДА СЕ ПРЕСЕЛИ: Пријава почиње од ПРВОГ ЈУЛА, али постоји неколико услова
На нивоу ЕУ недостаје од 700 до 1000 контролора лета, признао је за медије, потпредседник Међународне федерације контролора лета.
То није посао за младе који данас стасавају јер их већина одустане кад виде да ће две до три године провести на специјалистичкој обуци. Програм обуке, који спроводи организација Еуроцонтрол, спроводи младе раднике кроз теоретску наставу, рад на симулатору и додатан тренинг на аеродрому.
Сви који желе бити контролори лета морају задовољити и строге критеријуме, бити сасвим здрави, с одличном видом и слухом, те одличним знањем енглеског језика и математике. Додатно, млади за овај посао не смеју бити старији од 27 година и морају имати факултетску диплому.
У кризама, попут велике финансијске 2008. и пандемије коронавируса, такви програми стагнирају и нису никоме претерано занимљиви, због чега долази до несташице радника. Да проблем буде већи, на западу Европе голем број контролора спрема се одједном у пензију, а преостали радници морају радити све више и више сати, због чега атрактивност радног места додатно пада, преносе медији.
- Не можемо тражити од људи да раде 12 сати шест или седам дана у седмици без ризика да се догоди неки пропуст – додаје Делеау. Овог лета очекује се рекордан зрачни промет, а велик део зрачног простора европског континента је затворен због рата у Украјини.
Велик проблем за ЕУ су и тржишта Блиског истока, на којем се издашно плаћају увежбани и искусни контролори те их Катар, Саудијска Арабија и Уједињени Арапски Емирати плаћају "сувим златом" и маме богатим "пакетима пресељења".
Тренутно се ЕУ нада постићи напредак у технологији како би надзирао ваздушни простор "на даљину": кренуо је пилот-програм у којем ће 15 аеродрома надзирати тимови у Литванији и Пољској, но та је технологија тек у самим зачецима.
Како сада ствари стоје, критеријум за улазак у тај престижни клуб мораће се олабавити, при чему би први корак за будуће пријаве могло бити укидање обвезне факултетске дипломе – свако са средњом школом можда добије прилику да буде контролор лета.